1515
Annons

Stockholmsbörsen: Fingerprint i botten

Stockholmsbörsen hade inte hunnit röra sig mer än i sidled när handeln stängdes vid 13 på onsdagen. Fingerprint Cards tappade på beskedet att aktien ser ut att petas från indexet Stoxx Europe 600.

Det blev en kort och händelsefattig onsdag på Stockholmsbörsen. När handeln stängde ner för dagen klockan 13 låg breda OMXSPI strax ovanför nollan medan OMXS30 backat 2 procent.

Spelbolaget Betsson backade ordentligt i öppningen men lyckades reducera nedgången till 1,9 procent. Kursen tyngdes av att aktien handlades exklusive rätt till inlösenaktier.

Biometribolaget Fingerprint vände nedåt strax före lunch och avslutade ner knappt 2,8 procent efter beskedet att aktien ser ut att petas från indexet Stoxx Europe 600. Fingerprint blev därmed den sämst presterande aktien i OMXS30.

Andra storbolagsförlorare var storbanken Handelsbanken och oljebolaget Lundin Petroleum som backade 1,4 respektive 1,1 procent. Oljesektorn gick svagt överlag, med bland annat Tehtys Oil och Africa Oil ner 1,4 respektive 0,7 procent.

Telekomjätten Ericsson placerade sig i toppen av OMXS30 med en uppgång på 1,5 procent. Uppgången kom efter Di:s avslöjande om att styrelseordföranden Leif Johansson haft ett möte med aktivistinvesteraren Christer Gardell under tisdagen.

Enligt Di:s uppgifter ska Christer Gardell vara intresserad av att ta en position i Ericsson. Aktien avslutade på 61,2 kronor, en dryg halv procent under nivån för ett år sedan men fortfarande 29 procent under aktiekursen året dessförinnan.

Ahlstrom-Munksjö gick mot strömmen och klättrade 3,4 procent. Inkassobolaget Intrum Justitia avslutade upp 3,6 procent utan stöd av tydliga nyheter.

Teknikkonsulten ÅF och teleoperatören Millicom fick fart av köprekommendationer från Affärsvärlden. Aktierna steg 2,1 respektive 1,9 procent. Detsamma gällde för hotellbolaget Scandic som klättrade knappt 1,2 procent på mid cap-listan.

Listkollegan Sensys noterade ytterligare en dag med fallande aktiekurs och backade 5,2 procent. På en vecka har aktien tappat 24,1 procent sedan bolaget tvingades avbryta ett hastighetsövervakningsprogram i den amerikanska delstaten Iowa förra veckan. Programmet motsvarar 37 procent av operatörsintäkterna för fjolåret.

Listkollegan och börsnykomlingen Medicover stod för listans näst största tapp, ner 2,7 procent. Det kom dock efter att aktien rusat under sin första handelsdag och stängningskursen om 63,75 kronor är fortfarande 13,8 procent över teckningskursen på 56 kronor.

Gruvbolaget Nordic Mines sjönk 11,1 procent på småbolagslistan. Det kom efter att aktien rusat hela 16,8 procent på tisdagen efter att styrelsen, vd:n och finanschefen ställt sina platser till förfogande i samband med bolagets första kvartalsrapport för året. Nordic Mines är ner 39,4 procent sedan årsskiftet.


Swedavia slår tillbaka mot krögarprofilens kritik

Swedavia delar inte uppfattningen att köer varit ett problem på Arlanda i flera år. 

”Periodvis har det uppstått köer tidigare under högsäsong, men inte i närheten av det exceptionella läge vi har nu”, säger Swedavias presschef Robert Pletzin.

Foto:Jesper Frisk
Foto:Anna Bredberg

Den senaste tiden har köerna till säkerhetskontrollerna på Arlanda varit extremt lång. 

Problemet är inte nytt menar Pontus Frithiof, som sedan 2016 driver restaurangen Pontus in the Air på Arlanda. Han har påtalat de långa köerna i säkerhetskontrollen för Swedavia i flera år.

”Det har varit problem hela tiden i princip, sedan har det i perioder varit bättre eller sämre. Vi uppmärksammade det här den första sommaren vi hade öppet, sedan har vi påpekat det gång på gång”, säger Pontus Frithiof.

Swedavia, där Jonas Abrahamsson är vd, håller med om att det varit köer även tidigare när resetrycket varit som störst, situationen under våren är dock annorlunda.

”Periodvis har det uppstått köer tidigare under högsäsong, men inte i närheten av det exceptionella läge vi har nu”, säger Swedavias presschef Robert Pletzin.

Swedavia arbetar för att situationen på Arlanda ska bli bättre de kommande månaderna.

”Vi är måna om att det ska gå bra för våra samarbetspartners och Pontus är ett uppskattat koncept på Arlanda. Vårt fokus nu är att dimensionera verksamheten efter efterfrågan. Vi är en bransch i tillväxt och hela branschen har en utmaning när det gäller bemanning”, säger Robert Pletzin.

Enligt Swedavia kommer många resenärer väldigt tidigt till flygplatsen just nu. Det innebär, enligt bolaget, att det finns mer tid mellan säkerhetskontrollen och avgång, vilket innebär mer tid till att besöka restauranger och butiker. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?