Stockholmsbörsen: Elekta klättrar på order

Det blev en sur start på årets sista handelsdag med ståljätten SSAB och teleoperatören Millicom på botten. Strålterapibolaget Elekta hör till vinnarna efter att ha fått den slutliga orden av Stockholms läns landsting i upphandlingen som överklagades av konkurrenten Varian tidigare i år.

Stockholmsbörsens breda OMXSPI-index inleder årets sista handelsdag med att tappa 0,1 procent. Storbolagsindexet OMXS30 är också ned 0,1 procent. 

Börserna i Asien avslutade året med små uppgångar. Japanska Nikkei klättrade 0,2 procent medan Shanghai och Shenzhen på fastlandet i Kina steg 0,4 procent. Tokyobörsens Nikkei-index gick något på plus under 2016, men valutajusterat mot kronan blev uppgången högre, drygt 11 procent. Årets vinnare bland Asienbörserna blev Taiwan, Indonesien och Thailand medan börserna på fastlandet i Kina lämnar ett svagt år bakom sig.

Dollarn rasade mystiskt på fredagsmorgonen. Mot den svenska kronan tappade dollarn från drygt 9,1300 till som lägst strax under 8,9900. Handlare förklarar rörelsen med dålig likviditet på marknaden, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

”Volymerna är alltför tunna för att man ska kunna dra några slutsatser från den här rörelsen”, säger Elias Haddad, valutastrateg vid Commonwealth Bank of Australia till Wall Street Journal, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Strax innan klockan nio kostade en dollar omkring 9 kronor.

Den svagare dollarn gynnar dollarhandlade råvaror och oljepriserna har stigit något under morgonen. Ett fat nordsjöolja, Brent, handlas till ett spotpris på cirka 57 dollar medan ett fat nordamerikansk olja, WTI, handlas till ett spotpris på nära 54 dollar i den inledande handeln.

På botten på Stockholmsbörsen finns ståljätten SSAB och teleoperatören Millicom som backar 0,9 respektive 0,8 procent. Klädjätten H&M inleder fredagen som dagens mest omsatta aktie och backar 0,4 procent.

Byggbolaget Skanska har sålt en fastighet i Polen för drygt 530 miljoner kronor. Aktien är ned 0,1 procent i den inledande handeln.

Fastighetsbolaget Wallenstam har under det fjärde kvartalet totalt sålt och frånträtt fyra fastigheter till ett fastighetsvärde på drygt 445 Mkr. Samtidigt har bolaget förvärvat mark för en köpeskilling på 26,5 Mkr. Aktien är ned 0,2 procent.

Mot strömmen går strålterapibolaget Elekta som har tecknat avtal med Stockholms läns landsting och Nya Karolinska Solna om strålbehandling. Avtalet är värt 350 Mkr ”exklusive värdet av optioner på ytterligare utrustning och tjänster under avtalets 13-åriga löptid”. Avtalet är det slutgiltiga steget i den upphandling som Elekta vann i våras, men som överklagades av den amerikanska konkurrenten Varian. I början av december stod det klart att Varian nekats prövningstillstånd i Kammarrätten. Aktien är upp 0,9 procent.

Även bilsäkerhetsbolaget Autoliv och bostadsutvecklingsföretaget Bonava klättrar 1,3 respektive 0,7 procent.

Biometribolaget Fingerprint Cards slutade som den mest sålda aktien bland Nordnets kunder i december och har tappat 22,2 procent under samma period. Aktien är upp 0,2 procent i den inledande handeln.  


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?