Annons

Stockholmsbörsen dras nedåt i tilltagande fall

Stockholmsbörsen handlades med successiv dragning nedåt i den inledande fredagshandeln, trots ett börsrally i Kina och en viss återhämtning för USA-terminerna efter torsdagskvällens amerikanska börsnedgångar.

Volvo förmådde inte stiga trots morgonens starka rapport, men det gjorde låsbolaget Assa Abloy ASSA B +0,57% Dagens utveckling efter sin. Skanska SKA B +1,05% Dagens utveckling föll efter problem på den viktiga USA-marknaden.

Storbolagsindex OMXS30 var klockan 10.20 ned 1,2 procent till 1.535. Breda OMXSPI lika mycket.

Volvo var mest omsatt och sjönk 1,4 procent. Lastbilskoncernens rörelsevinst på 10.247 miljoner kronor exklusive omstruktureringskostnader i kvartalet var 7 procent högre än genomsnittet av tolv analytikerprognoser som Infront Data hade sammanställt. Kvartalet är det "bästa tredje kvartalet hittills för koncernen", men det betyder inte att bolaget har uppnått sin fulla potential, sade vd Martin Lundstedt. Fordonsaktier tyngs generellt av att den franska däckjätten Michelin sett försvagad försäljning i främst Europa och Kina.

Telias ebitda-resultat på 7 miljarder kronor före engångsposter var 3 procent högre än genomsnittet av tio analytikerprognoser enligt Infront Data. Det är samtidigt tydligt att Sverige inte riktigt når upp till förväntningarna, sade vd Johan Dennelind till Nyhetsbyrån Direkt. Aktien, som på fredagen handlas exklusive halvårsutdelning på 1:15 kronor, sjönk 2,30 kronor eller 5,5 procent.

Skanska meddelade sjönk 6 procent efter att ha meddelat nedskrivningar om totalt 1,3 miljarder kronor i USA. Byggkoncernen ser framför sig att ha "döda intäkter", det vill säga intäkter med nollmarginal, på omkring 0,8 miljarder dollar i USA-byggverksamheten under 2019.

Låsbolaget Assa Abloy presterade ett rörelseresultat ungefär i linje med genomsnittet av 17 analytikers estimat enligt Infront Data, medan försäljningen var över snittestimatet. Den organiska tillväxten var "mycket stark" i flera divisioner, enligt vd Nico Delvaux. Aktien steg 0,7 procent. 

Bland dagens delårsrapportvinnare återfanns även Qliro QLIRO +1,10% Dagens utveckling och Mantex. Svagare gick det för delårsrapporterande Husqvarna HUSQ B +11,45% Dagens utveckling , JLT och Diadrom.

Vid lunchtid inleds verkstadssektorns rapportsäsong på allvar när Atlas Copco ATCO A -0,48% Dagens utveckling delårsrapporterar. Aktien är ned 1,6 procent hittills på fredagen.

Torsdagens rapportvinnare Ericsson fortsatte upp med 2 procent. Det gjorde även Tele2 och Avanza AZA +3,11% Dagens utveckling , samt Byggmax BMAX -2,42% Dagens utveckling som har fått höjd rekommendation av SEB SEB A +1,47% Dagens utveckling Equities till köp från sälj efter torsdagens rapport.

Fredagen innebär första dag för aktiehandel i medicinteknikbolaget Lumito på NGM Nordic MTF och avslut gjordes kring 2:50 kronor, ungefär hälften av kursen vid en nyemission i våras inför den listning som senarelades.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera