1515

Stockholmsbörsen: Deppig dag efter Trumps tullar

Stockholmsbörsen sjönk med tilltagande styrka under fredagen för att stänga kring dagslägsta. Nedgången var bred med press från verkstad. Autoliv och Elekta gick mot strömmen. 

Stockholmsbörsens OMXS30-index stängde ned 2,2 procent till nivån 1.526. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 18,9 miljarder kronor.

Dystra tongångar efter torsdagens besked om annalkande importtullar på stål och aluminium i USA fick börserna runt om i världen att falla.

Ståltariffer, på förslag av president Donald Trump, har väckt reaktioner runtom i världen. För Europas del kommer EU-kommissionen i nästa vecka att lägga fram förslag på repressalier mot USA:s tullar på stål och aluminium. 

För svensk del exporterar stålindustrin omkring 10 procent av sina produkter, merparten nischade specialstål, till USA enligt branschorganisationen Jernkontoret. 

"Det här är ett steg i fel riktning. Vi behöver mer frihandel, inte mindre", sade Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Ett mer protektionistiskt USA bidrog till större nedgångar ute i Europa. Industritunga DAX-index föll med 2,4 procent. Tyska stål- och fordonsbolag fanns bland förlorarna.

Industribolagen pressades i spåren av ståltarifferna. Sandvik, vars ståldel SMT:s omsättning till cirka en fjärdedel genereras i Nordamerika, sjönk mest med 4,3 procent.

"Det är i nuläget för tidigt att uttala sig exakt om vad USA:s planerade ståltullar kommer att innebära för Sandvik" uppgav presschefen på Sandvik till Nyhetsbyrån Direkt.

Volvo var ned 4,0 procent, och Electrolux tappade 3,8 procent. Även SSAB, som tidigare har stigit på tullförslaget, sjönk med 2,8 procent. 

Mot strömmen gick rapporterande Elekta, som steg med över 14 procent. Tredje kvartalet bjöd på en oväntat stark organisk orderingång, en ökning med 9 procent. Två nya order på strålbehandlingssystemet Unity har bokats under kvartalet. Rapporten var i övrigt bättre än väntat sett till både omsättning och vinst.

Autoliv höll också emot bra i nedgången och steg med 1,2 procent. Aktivistfonden Cevian med grundaren Christer Gardell vid rodret har under en period köpt aktier i bilsäkerhetsföretaget och är nu tredje största ägare.

"Det är en stabil kassaflödesmaskin och verksamheten inom autonom körning har en fantastisk potential. Det är en väldigt spännande uppsida och på längre sikt kommer bolaget att gå mycket bättre", sade Christer Gardell till Direkt.

Utanför Stockholmsbörsen steg First North-listade Gapwaves med över 12 procent. Bolaget har inlett en förstudie med en gapvågledarbaserad antennlösning för bilradar. Studien görs tillsammans med Mobility Xlab som har Autoliv, Ericsson och Volvo bakom sig.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?