1515

Stockholmsbörsen: Bred nedgång på tullskraj börs

Stockholmsbörsen backade när handeln drogs igång på tisdagen. Det tilltagande globala ordkriget om nya importtullar bidrog till nedgångar världen över. 

USA:s president Donald Trump hotade på måndagskvällen med att införa nya tullar för ytterligare 200 miljarder dollar som svar på att Kina valt att höja tullarna på amerikanska varor med 50 miljarder dollar i slutet av förra veckan.

I Asien har börserna på tisdagsmorgonen sjunkit kraftigt, särskilt de kinesiska, efter Trumps nya tullhot. I Hongkong var Hang Seng ned 2,8 procent medan börserna i Fastlandskina sjönk 4-6 procent.

Strax före klockan 10.10 hade OMXS30 tappat 0,8 procent till 1.549 och aktier för cirka 2,2 miljarder kronor var omsatta. 

Klädkedjan MQ steg kraftigt och var upp 6,8 procent. Bolaget nådde ett resultat på 21 miljoner kronor efter skatt för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal, mars till maj. Försäljningen i jämförbara butiker sjönk 4,3 procent medan bruttomarginalen förbättrades något.

MTG avvaktar med att dela ut Nordic Entertainment Group, NENT, sedan Kinnevik meddelat att det tänker dela ut sina MTG-aktier till Kinneviks ägare under tredje kvartalet. MTG fick också en höjd rekommendation av Pareto till köp från tidigare behåll och aktien handlades 0,6 procent högre.

IT-bolaget Addnode har gjort en riktad nyemission på 3 miljoner B-aktier till kursen 86 kronor, vilket tillför bolaget cirka 256 miljoner kronor. Addnode stängde på måndagen vid 94 kronor och i tisdagens inledande handel backade aktien 7 procent till 87:40 kronor.

Rejlers uppger att bolaget tecknat avtal med en "stor telekomoperatör" som väntas leda till det största kontraktet hittills för Rejlers telekomavdelning. Aktien var upp 1,2 procent.

Starbreeze avancerade 4,6 procent. Bolagets vd Bo Andersson Klint köpte den 14 juni 50.000 A-aktier i bolaget till kursen 10:78 kronor.

Teknikkonsulten Projektengagemang handlades på tisdagen för första dagen på Stockholmsbörsen. Teckningskursen i nyemissionen inför noteringen var 47 kronor per aktie och aktien handlades på förmiddagen till 47:70 kronor.

Flera analyshus har inlett bevakning av Epiroc, som steg 0,4 procent till 91:25 kronor. JP Morgan inleder med rekommendationen övervikt och riktkursen 108 kronor för A-aktien. Barclays Capital tar upp Epiroc med rekommendationen jämvikt och riktkursen 97 kronor. Från Kepler Cheuvreux kommer en köprekommendation och en riktkurs på 108 kronor för Epiroc, och från Handelsbanken är rekommendationen öka och riktkursen 100 kronor. Bank of America Merrill Lynch har inlett med neutral och riktkurs 93 kronor och Jefferies med behåll och 100 kronor.

Nobina har fått en höjd rekommendation av Pareto till köp från tidigare behåll och riktkursen höjs till 73 kronor från 59 kronor. Aktien stärktes 6,4 procent till 67:85 kronor.

Getinge har fått en sänkt riktkurs av ABG Sundal Collier till 73 från tidigare 77 kronor. Säljrekommendationen upprepades och aktien var ned 2,7 procent till 81:18 kronor.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?