Annons

Stockholmsbörsen: Avanza backar efter säljrek

Veckan inleddes svagt positivt på Stockholmsbörsen som stiger med omkring 0,1 procent i måndagens inledande handel. Bland storbolagen stiger fastighetsbolaget Sagax medan nätmäklaren Avanza tappar.

Stockholmsbörsen bjöd på en stillsam måndagsmorgon och efter omkring trettio minuters handel var både det breda OMXSPI-indexet och OMXS30 upp omkring 0,1 procent.   

Bland storbolagen stiger fastighetsbolaget Sagax med 1,7 procent följt av byggbolaget NCC och IT-konsulten Tieto som är upp omkring 1,2 procent.

I andra änden av spektret hittar vi nätmäklaren Avanza, som fick en säljrekommendation i måndagens upplaga av Dagens industri, som backar 3,2 procent följt av specialistläkemedelsbolaget SOBI som är ner 0,6 procent.

I en färsk analys sänker Goldman Sachs sin rekommendation för modejätten H&M till sälj från tidigare neutral sam hyvlar ned riktkursen till 210 kronor från tidigare 265 kronor. Aktien backar med 0,6 procent i måndagens inledande handel och handlas nu för omkring 229 kronor per aktie.

Riskkapitalbolaget Ratos meddelade på måndagsmorgonen att de sålt sitt resterande innehav i det norska vin- och spritbolaget Arcus för 762 miljoner norska kronor. Köpare är Canica och Sundt som även gått med på att ta över den lock-up som Ratos ingick i samband med att Arcus noterades på Oslobörsen i slutet av 2016. Ratos backar med omkring 0,4 procent på måndagsmorgonen.  

Bland de lite mindre bolagen stiger det Small Cap-noterade mode- och skobolaget Venue Retail Group drygt 7 procent.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera