1515
Annons

Stockholmsbörsen: Africa Oil rusar på köptips

Stockholmsbörsen inleder veckan försiktigt. SCA och Africa Oil rusar efter en storaffär och en positiv analys i måndagens utgåva av Dagens industri.

Strax efter klockan 11.00 är breda OMXSPI ned knappt 0,1 procent och storbolagsindext OMXS30 backar 0,2 procent.

De ledande börserna i Europa har också svårt att enas om riktningen, både Frankfurtbörsen och Londonbörsen handlas kring nollstrecket.

Skogs- och hygienbolaget SCA chockstartade handelsveckan med att annonsera en storaffär där bolaget köper tyska bandagetillverkaren BSN Medical för cirka 27 miljarder kronor.

"Det är definitivt inte billigt, men inte heller otypiskt för ett bolag i läkemedelssektorn", säger Markku Järvinen, analytiker på Evli i Helsingfors.

SCA:s aktie stiger 3 procent och drar med sig sektorkollegan Holmen som stiger 1,3 procent.

Bland storbolagen stiger även Fingerprint Cards, upp 1,4 procent.

Fastighetsbolagen klättrar på bred front, bäst går det för Fabege som stiger uppemot 2 procent.

Swedish Match toppar förlorarlistan med en nedgång på 1,8 procent, motsvarande 5,40 kronor. Tobaksbolaget handlas i dag exklusive rätt till extrautdelning om 9,50 kronor.

De fyra storbankerna tynger index genom att backa 0,5-0,9 procent. Den krisdrabbade italienska banken Banca Monte dei Paschi börjar i dag arbetet med att försöka få fram 5 miljarder euro i nytt kapital för att slippa söka statsstöd.

Bland förlorarna återfinns också Astra Zeneca som backar 1,4 procent, trots att Jefferies pekar ut bolaget som en favorit bland de europeiska läkemedelsaktierna och ger en köprekommendation.

På mid cap rusar Africa Oil 12,5 procent efter att Di satt köpstämpel på oljebolaget.

”Ett av världens billigaste oljebolag utifrån värderingen per fat”, säger Di:s börskrönikör Richard Bråse i Börsmorgon.

Sektorkollegan Enquest hänger på och stiger 3,3 procent. På råvarumarknaden stiger olje- och ädelmetallpriserna något medan basmetallpriserna backar.

SSAB, Boliden och Lundin Mining tappar alla 1,1-1,5 procent.

Acarix gör entré på First North i dag och tappar något i förmiddagshandeln, precis som Catella som flyttat från First North till Stockholmsbörsens mid cap-lista.


Sveriges Åkeriföretag: ”Som när Lehman Brothers gick i konkurs”

Flera av de mönster som föregick förra finanskrisen upprepar sig, konstaterar man inom åkerinäringen och varnar för en tuff konjunktursmocka som hänger i luften.

”Skillnaden nu är att vi har ännu fler orosmoment i branschen”, kommenterar Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag. 

Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag, pekar på likheter mellan läget nu och när Lehman Brothers gick i konkurs.
Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag, pekar på likheter mellan läget nu och när Lehman Brothers gick i konkurs.Foto:Fredrik Sandberg/TT, Picasa

Våren 2022 ger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, olycksbådande flashbacks till Wall Street och finanskrisen som briserade i september 2008.

”Vi är i exakt samma läge nu som när Lehman Brothers gick i konkurs”, säger han och tar exempel på tre illavarslande trender som upprepar sig, snart fjorton år senare: 

”Det är tolv till 14 månaders leverans på lastbilar och extrema bränslepriser. Skillnaden i dag är att vi har ännu fler orosmoment i branschen, som komponentbrist och långa väntetider.”

Vad läser du ut av detta?
”Ska jag vara lite av en domedagsprofet kan man tolka det som att vi befinner oss strax innan det inte går längre.”

Det som hände då var att ”gamla sanningar”, som Ulric Långberg uttrycker det, ersatte optimistiska högkonjunkturskalkyler. Aktörer som som satsat allt på leasing raderades i princip ut från marknaden, konstaterar han. 

”Den stora leasingbubblan sprack. Plötsligt kunde man få en bil på en vecka, när efterfrågan dök.”

Vad har branschen lärt sig sedan dess?
”Leasingtekniken är så pass dyr att leasing fortfarande lever kvar, i form av att man köper mil och annat. Men sedan förra krisen har många fler åkerier tjänat pengar. Efterfrågan på transporter har ökat, inte minst under pandemin när e-handeln växte.”

E-handelns superspurt de senaste två åren är dock officiellt över. Sedan mars har det haglat in negativa försäljningssiffror från branschen. För åkerinäringen innebär de minskade internetköpen ytterligare ett sänke, som bolagen i mångt och mycket fortfarande har framför sig att tackla. 

”Detaljhandeln är det första som viker, när konsumtionsmönstret förändras. Vi räknar med att en betydande del av e-handeln kommer av sig”, säger Ulric Långberg och tillägger:

”Åkerinäringen är inte så homogen som vissa tror. De som jobbar mot industrin påverkas inte i samma utsträckning.”

Runt 85 procent av alla åkerier är mindre bolag med mellan en till fem lastbilar. En stor del är familjeföretag som i dag drivs vidare av andra eller tredje generationen. 

Familjeföretag brukar klara sig bättre. Kan starka ägarstrukturer rädda branschen genom en sämre konjunktur?
”I familjeföretag håller man korten nära kroppen, det är en stor fördel. De vet att konjunkturen går upp och ned, en del kommer säkert att köpa bilar när priserna sjunker”, säger han och konstaterar: 

”Alla kan växa i högkonjunktur, men bara den som anpassar sig och lyckas expandera i lågkonjunktur är stabil.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?