1515
Annons

Stockholms kollektivtrafik får 2 miljarder extra – ”Det skingrar många stormmoln”

Kollektivtrafiken i Stockholm kommer att få ett extra anslag från Region Stockholm på 2 miljarder kronor nästa år. ”Det skingrar många stormmoln som annars hade hängt över oss”, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, till Dagens industri.

Ttrafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) är nöjd med att Region Stockholm skjuter till 2 miljarder kronor extra till kollektivtrafiken nästa år: ”Det känns oerhört positivt”, säger han.
Ttrafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) är nöjd med att Region Stockholm skjuter till 2 miljarder kronor extra till kollektivtrafiken nästa år: ”Det känns oerhört positivt”, säger han.Foto:Carl-Olof Zimmerman/TT

Nästa vecka väntas Region Stockholm presentera sin budget, där bland annat kollektivtrafiken ingår. Enligt uppgifter till Dagens industri innehåller budgeten ett extra anslag till SL-trafiken på 2 miljarder kronor utöver Trafiknämndens ordinarie budget. Det är den största öronmärkningen i regionens budget för 2022. 

”Det här betyder att Stockholmarna kan lita på att SL-trafiken kommer rulla med oförändrad kraft under nästa år. Det känns oerhört positivt. Hade vi inte säkrat pengarna så hade vi behövt presentera neddragningar och stora prishöjningar istället”, säger Tamsons.  

Kollektivtrafiken har till följd av pandemin och restriktioner dragits med stora underskott i över 18 månader nu. Enligt siffror från branschorganisationen Svensk kollektivtrafik har landets regionala kollektivtrafikmyndigheter förlorat mellan 12 och 18 miljarder i framför allt uteblivna biljettintäkter. SL räknar med att förlusten för deras del hamnar runt 3,3 miljarder kronor för 2021.

Och hur framtiden kommer se ut för kollektivtrafiken nu när restriktionerna är hävda är oklart. Enligt en undersökning som kollektivtrafikjätten Transdev gjorde i fjol kommer mer än var åttonde resenär att överge kollektivtrafiken efter coronapandemin. Konsultbolaget WSP tror att så många som var femte resenär inte kommer att komma tillbaka.  

Hur tänker ni i Stockholm kring detta?
”Många försöker stämma i bäcken var vindarna blåser. De brukar ha fel. Stockholm växer och efterfrågan kommer att öka per automatik. Då kan man inte släcka ner delar av ett så finmaskigt nät som kollektivtrafiken i Stockholm. Man måste ha uthållighet i detta.”

Region Stockholm räknar dock med att resandet kommer att minska nästa år, och att biljettintäkterna kommer att gå ner med 2,3 miljarder kronor. Men det finns ännu inga planer på att dra ner på trafiken.

”Vi måste vänta in och se hur utvecklingen ser ut och utifrån den se hur vi behöver anpassa trafiken”, säger Tamsons. 

Sedan tidigare är det känt att regeringen kommer att tillsätta ytterligare en miljard kronor i riktat stöd till regionala trafikmyndigheter som förlorat biljettintäkter under pandemin. Pengarna ska användas till att minska trängseln och upprätthålla turtätheten, men Tamsons tycker att regeringens bidrag är alldeles för snålt. 

”Regeringen borde ha stått vid sitt ord att den skulle ersätta alla extrakostnader som kommit till följd av statliga regleringar och restriktioner, men det där har man försökt backa ifrån på ett sätt som är ganska pinsamt.”

Enligt Tamsons kommer regeringen att kompensera SL i Stockholm med cirka 1,4 miljarder kronor totalt för 2021.

 

 

Bygger infrastruktur för delad elbilsladdning: ”Folk är faktiskt ärliga”

Start up-bolaget Chargenode satsar på delad elbilsladdning. En central laddenhet kan serva många uttag.

Bilarna laddas växelvis i ett kösystem beroende på avresetid som bilägaren angett.

”Folk är faktiskt ärliga”, säger vd:n Kristian Sandahl.

Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.
Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.Foto:Björn Larsson Rosvall

Med ökad försäljning av laddbara bilar stiger behovet av smarta laddlösningar. 

”Många bilar står parkerade längre tid än de behöver ladda. Det behövs inte en laddbox vid varje parkeringsplats om man istället kan dela på laddningen”, säger Kristian Sandahl som fick idén efter att själv ha stått i kö vid publika laddstationer.

Bolaget bildades 2018 och laddsystemet lanserades 2020. Omsättningen har mer än fördubblats från cirka 25 Mkr till 55 Mkr i fjol. Målet i år är 110 Mkr.

”Vi siktar på att fördubbla omsättningen varje år de närmaste fyra åren och någon gång mot slutet av nästa år tror vi på lönsamhet”, säger Kristian Sandahl.

Tekniken bygger på ett centralt laddskåp som kan kopplas ihop med upp till 54 ladduttag. Varje uttag kan ge 22 kW. Mjukvara övervakar och styr via en molntjänst så att laddningen flyttas runt mellan bilarna. 

”Bilföraren scannar in en QR-kod på ladduttaget och skriver in vilken tid man planerar att åka iväg så ser systemet till att bilen är laddad då”, säger marknadsansvarige Joakim Blomquist och visar appen på sin mobiltelefon.

”Via appen sköts också all betalning så det blir enkelt både för den som äger laddplatsen och bilägaren”, fortsätter han.

Bland de första att installera Chargenodes system var Hills golfklubb i Mölndal med drygt 130 ladduttag som sitter i belysningspelare. Strax intill ligger nybyggda Hills Villastad med flera olika bostadsrättsföreningar. Där har Chargenode monterat sitt laddsystem genom en balk som ser ut som ett prydligt staket.

”Systemet kan enkelt skalas upp och passar väldigt bra för alla platser där man vanligen står parkerad några timmar som vid arbetsplatser, hotell, golfbanor, bostadsrättsföreningar och flygplatser”, säger Kristian Sandahl.

”Vår teknik gör att alla bilar laddas efter behov istället för att alla får mindre effekt när det är många som ska ladda samtidigt.” 

Med vetskapen om när bilägarna vill ha sin bil startklar kan systemet också utnyttja lägre energipriser på natten. 

Bolaget har installerat cirka 6 000 ladduttag på olika platser i Sverige och har i år även börjat sälja i Norge.

I slutet av förra året blev det klart att Stena-arvtagarnas investmentbolaget Formica Capital satsar 115 Mkr i Chargenode. 

”Utan det kapitalet hade vi inte kunnat växa så snabbt”, säger Kristian Sandahl som ihop med flera i personalen äger 81 procent medan Formica och övriga investerare äger 19 procent. 

Han tar emot i bolagets nya lokaler i Mölndal som görs i ordning för inflyttning. Ett större lager är välkommet.

”Komponentbristen är kännbar, men vi har ändå klarat det ganska bra eftersom vi använder standardkomponenter och har kunnat leta ersättningar”, säger Kristian Sandahl.

I våras köpte Chargenode laddoperatören Opigo som har en mjukvara för att hantera storskaliga laddsystem för bostadsrättsföreningar och företag. Planen är att ta fram en gemensam mjukvara och laddtjänst i år. Tillsammans räknar man med att omsätta cirka 200 Mkr i år.

Vad är den största invändningen ni får höra?
”Det är att användarna behöver göra ett moment till förutom att sätta i sladden. Långsiktigt kommer det att kunna automatiseras ännu mer med artificiell intelligens”, säger Kristian Sandahl.

Investeringen är dyrare än för vissa laddboxar på marknaden, runt 15.000-20.000 kronor plus moms per laddplats.

”Men eftersom vi har samlat alla känsliga och avancerade komponenter i en central enhet är det lättare att serva och det är mindre underhåll än vanliga laddboxar. Vårt system har längre livslängd”, säger Kristian Sandahl. 

Om många elbilar ska ladda samtidigt blir frågan om lastbalansering ännu viktigare. Strömmen ska räcka både till laddning och till fastigheten. 

”Man behöver tänka smartare kring det. Mot slutet av arbetsdagen är det kanske viktigare att ladda bilarna än att värma kontoret till exempel. Företagen kan själva bestämma hur de vill prioritera. Har man vissa yrkesgrupper som alltid måste få laddat före de andra, om de reser mycket, kan man ställa in det”, säger Kristian Sandahl.

Kan det kännas orättvist med kösystemet om någon i en bostadsrättsförening garderar och alltid vill ha laddning direkt?
”Det är ju som med en gemensam tvättstuga. Man bokar inte in den hela veckan även om man kan”, säger Kristian Sandahl.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera