Stockholm vinnare på hamnstrejk i Göteborg

När Göteborgs hamn tappar fraktvolymer är Sveriges andra stora hamnar vinnare.

För Stockholm blev 2017 ett nytt rekordår.

2017 blev ett tufft år för Göteborgs hamn med varsel, blockader och strejker. Men Stockholms hamnar slog containerrekord, något att glädjas åt för Ingrid Hansson, pressansvarig för Stockholms hamnar.
2017 blev ett tufft år för Göteborgs hamn med varsel, blockader och strejker. Men Stockholms hamnar slog containerrekord, något att glädjas åt för Ingrid Hansson, pressansvarig för Stockholms hamnar.Bild:TT

2017 blev ett tufft år för Göteborgs hamn med varsel, blockader och strejker. Det har satt spår i fraktvolymerna, främst i containertrafiken som gjorde sitt sämsta år någonsin med 19 procent minskad hantering av containrar.

Göteborg står i dagsläget för 60 procent av Sveriges containerhandel, men den nedåtgående trenden oroar bolagets vd.

”Detta är ett tapp vi inte har varit i närheten av tidigare i hamnens historia, och det i ett läge där containerhandeln har ökat globalt under året”, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn, i ett pressmeddelande.

Det finns dock vinnare när det kommer till containerverksamheten. I fjol satte Stockholms hamnar containerrekord då de tog emot sammanlagt 60.000 enheter containrar, till skillnad från föregående år då de hanterade 54.000 enheter. Ingrid Hansson, pressansvarig för Stockholms hamnar, belyser troliga anledningar till ökningen.

”Jag tror att den bakomliggande faktorn till ökningen är högkonjunkturen och att Stockholmsregionen är bland de snabbast växande huvudstadsregionerna i Europa.”

Sveriges import kommer till 90 procent sjövägen, vilket är det mest miljövänliga sättet att frakta gods på. Då Stockholmsregionen stadigt växer kommer det inte som någon överraskning att hamnverksamheten i staden expanderar.

”En stor del av varorna som kommer till Sverige ska till Stockholmsregionen i slut-änden och då är det bättre att det fraktas sjövägen direkt, i stället för att de fraktas igenom Sverige till Stockholm via tåg och lastbil”, säger Ingrid Hansson.

Stockholms hamnar var dock inte den enda vinnaren under 2017. Sveriges näst största containerhamn, Helsingborg, ökade antalet hanterade containerenheter med cirka 25 procent förra året.

”Det lyckade resultatet tror jag är en kombination av att konjunkturen har sett bra ut och att vi har tagit marknadsandelar från Göteborgs hamn”, säger Göran Johansson, finanschef på Helsingborgs hamn.

Trots Göteborgs hamns sjunkande containerhantering låg den totala volymen gods på samma nivå som 2016. Detta beror till stor del på att rekordmånga bilar har skeppats via hamnen.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?