Annons

Stockholm stänger ner

Butiker, biografer och teatrar på flera håll i Stockholmsområdet har stängt efter fredagens terrordåd på Drottninggatan.

”Vi har ett flertal butiker på Drottninggatan, som vi håller stängda”, berättar H&M:s pressavdelning. 

 

En lång rad butiker och näringsidkare håller stängt, efter fredagens terrordåd i centrala Stockholm. 

”Vi följer utvecklingen och håller våra butiker i city stängda tills vidare”, berättar Håcan Andersson, som är presskontakt på H&M. 

Modejättens huvudkontor ligger inte långt ifrån platsen för attacken, och kedjan har många butiker i området. 

”Vi har ett flertal butiker på Drottninggatan, som vi håller stängda medan vi undersöker om all personal är i säkerhet.” 

Liknande besked hördes från flera klädbolag: 

”Enligt den information jag fått i dag är det ingen som är skada eller drabbad. Däremot stängde vi vår butik och vårt presskontor som ligger i närheten”, säger Miriam Tjernström, pressansvarig på Lindex. 

Christine Abrahamsson som är ansvarig för investerarrelationer på klädkedjan MQ uppger att de anställda är i säkerhet. 

”Vi har stängt våra butiker i området”, säger hon. 

Säkerhetsavdelningen på MQ arbetar med att följa upp händelsen, men ännu är det för tidigt att säga vilka åtgärder som vidtas. 

Charlotte Högberg, kommunikationschef på KappAhl, uppger att alla företagets medarbetare som arbetat inne i city idag är i säkerhet och oskadda. 

”Men det är klart att de är skakade. Det vi fokuserar på nu är att se till att alla kommer hem ordentligt och vi kollar hur de mår och om de behöver stöd."

Har det varit problem för dem att ta sig hem?

”Det har ju varit en del avspärrningar så det har nog inte varit helt lätt att ta sig hem. Sedan är det också viktigt att vi inte skickar hem någon som mår sämre än vad de ska göra, när de går hem efter en sådan här händelse."

På Drottninggatan 50, mittemot Åhléns entré där lastbilen körde in, ligger Stefan Perssons fastighetsbolag Ramsbury Property och systerbolaget Ramsbury Invest.  De anställda på kontoret hade änglavakt, ingen skadades i attacken. 

”De är i säkerhet allihop. Ingen var ute när det hände”, säger en källa i finansvärlden.

Många näringsidkare i området håller stängt under fredagen. Bland dessa märks SF:s biografer i Stockholmsområdet, och vid köpcentrum som Mall of Scandinavia och Heron City. 

Samma sak gäller en rad teatrar, som Dramaten och Statsteatern. 

”Vi ställer in allt, det känns som att läget kräver det”, säger Dramatens pressansvariga Mimmi Fristorp till TT.

Hela Kulturhuset, där Statsteatern ligger, är uttrymt eftersom byggnaden ligger mycket när platsen för terrordådet. 

Flera konserter i centrala Stockholm, exempelvis med Magnus Uggla samt musikalen Fantomen på operan, som spelas på Cirkus, ställer också in. 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera