1515

Stockholm Open byter driftbolag

Med bara några veckor kvar till turneringen tar Stockholm Opens ägare över driften för turneringen från eventbolaget Division, där Stureplansgruppens eventbolag ingår.

”Det här är den bästa lösningen för att säkerställa turneringen i år och framöver”, säger Stockholm Opens vd Jamie Perry.

Foto:Sören Andersson/TT

Parterna kom överens på fredagsförmiddagen efter ”några dagars förhandlande”, enligt Stockholm Open AB:s vd Jamie Perry.

Stockholm Open ägs av de ideella organisationerna Stockholms Tennisförbund, Salk och KLTK. 

Överenskommelsen innebär att Stockholm Open AB utöver driften även tar över de kommersiella rättigheterna, det vill säga biljett- och sponsringsintäkter samt intäkter från tv-rättigheter, från Division.

Bakom Division står Stureplansgruppen eventbolag SPG Event och Ryska Postens eventbolag.

Enligt Jamie Perry ska förändringen inte påverka årets upplaga av tennistävlingen.

”Turneringen kommer att genomföras som planerat, det var aldrig någon fara, eller någon risk att vi skulle ställa in”, säger han.

Vad är det som har hänt?
”Division har haft det tufft under pandemin, inte minst efter att förra årets tävling ställdes in efter diskussion med ATP och det inte blev några intäkter då. Det har visat sig att de är tungt belastade ekonomiskt.”

Jamie Perry vill inte säga vilka slags transaktioner som skett eller vad överenskommelsen innebär i pengar.

”Det vill jag inte gå in på. Jag kan inte kommentera de avtal som finns, men överenskommelsen gäller utöver driften även de kommersiella rättigheterna, biljettintäkter sponsrings- och tv-rättigheter.” 

Lagom till att Division tog över driften av Stockholm Open, i samband med 2019 års tävling, kom coronaepidemin. I fjol var första gången som tävlingen ställdes in sedan den startades 1969, för 59 år sedan. 

Att Stockholm Open i år saknat titelsponsor lär ha spelat in i skiftet av operatör. Samtidigt lär det bli svårt att att ekonomiskt räkna hem året tävling.

”Klart att en titelsponsor bidrar väldigt mycket ekonomiskt, men det är en tuff marknad där ute. Vårt huvudfokus har varit på huvudsponsorerna. Vi tittar nu på en titelsponsor för nästa år.” 

Hur har biljettförsäljningen gått hittills?
”Lördagen är slutsåld och även fredagen är i princip slutsåld, så det ser bra ut. Men vi har sett i köpbeteendet att många väntar med att köpa biljetter till slutet. Startfältet är ett av de bästa i Stockholm Opens historia, det är fina förutsättningar för att det ska bli en bra turnering.”

Stockholm Open spelas i Kungliga tennishallen i Stockholm med start den 6 november och pågår till den 13 november.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?