Annons

Stockholm bombarderas av snökanonen

Snökanonen som SMHI varnat för de senaste dagarna har under natten riktat mynningen mot huvudstaden och även Uppsala och Södermanlands län samt Gävleborgskusten. Varningen har på förmiddagen utvidgats och gäller nu också Västernorrlands län.
Snön gör att det är stora problem i trafiken och Trafikverket varnar bilister för att ge sig ut på vägarna utan godkända vinterdäck.
Även flygtrafiken påverkas.

Bild:TT

Stockholmarna vaknar i dag upp till en helt vintervit stad. Under natten har det fallit mellan fem och tio centimeter snö, lokalt mer, och ännu mer är att vänta.

"Snöfallet fortsätter under hela dagen och avtar först sent i kväll. Vi har fortfarande ett snöfallsområde över ostkusten och dessutom nordostvindar som ligger på och förstärker från kusten", säger Sandra Andersson, meteorolog vid SMHI.

Trafikverket varnar för besvärligt väglag och uppmanar bilister att inte ge sig ut på vägarna utan godkända vinterdäck.

"Vi har många rapporter om avåkningar och stillastående bilar", säger Lena Karlsson, pressinformatör vid Trafikverket.

På E18 vid Glanshammar, i riktning mot Stockholm och Västerås, har en lastbil vält och blockerar vägen. Bärgningsarbetet pågår men vägen väntas inte öppna förrän vid 16-tiden i eftermiddag.

Vid Järva krog, på E18 i norrgående riktning har en tankbil fastnat i halkan och blockerar vägen.

"Där är det i stort sett stillastående trafik", säger Lena Karlsson.

Ytterligare en lastbil ställer till problem på E4 vid Stavsjö, norrgående riktning. Ekipaget har vält och ligger över vägbanan. Trafiken leds om via väg 800.

Bussar, tunnelbanor och pendeltåg har problem att ta sig fram i den myckna snön i huvudstadsområdet. Enligt SL:s hemsida dras samtliga trafikslag med kraftiga förseningar och oregelbundna avgångar på grund av framkomlighetsproblem. Men värst är det för busstrafiken som i vissa områden är helt inställd. I innerstaden är alla bussar utom de så kallade stomlinjerna 1-4 inställda.

Även i Skåne och Blekinge faller snö.

"Det är ett snöfall som kommer söderifrån men det väntas inte lika stora mängder snö där som längs ostkusten. Men det är säsongens första snöfall så vi har gått ute med en klass 1-varning för tidigt snöfall", säger Sandra Andersson.Polisen i region Syd rapporterar om många olyckor, både singelolyckor och kollisioner.

"Just nu jobbar vi med 20 olika olyckor, de flesta i Skåne", säger Fredrik Bratt, informatör vid polisens ledningscentral för region Syd, som omfattar Skåne, Blekinge, Kalmar och Kronobergs län.

Även flygtrafiken påverkas av det myckna snöandet, uppger statliga Swedavia, som driver Arlanda, Bromma, Landvetter och sju andra flygplatser.

"Vi kommer att ha kraftiga förseningar till och från våra flygplatser i hela landet", säger pressinformatör Victoria Ström till SVT Nyheter.

De närmaste dagarna fortsätter det att snöa, framför allt längs ostkusten. Prognosen för helgen är mer osäker men enligt SMHI finns antydan till mer snö.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från DrivecAnnons

Systemet som ger dig en trygg och framtidssäkrad fordonsflotta

Insikten att det går att minska bränsleförbrukningen kom redan 1998 då Drivecs grundare började testa ett system på ett antal Coca-Colalastbilar. Idag utvecklar Drivec fordonsinformationssystemet Drivec Sustainable Suite som innebär att fordonsoperatörer kan öka sin lönsamhet, förbättra säkerheten och minska sin miljöpåverkan. 

EU har tydligt satta miljömål till 2030 som bland annat innebär en sänkning av CO2 mot 1990 års nivåer med 40 procent. Inom EU kommer 20 procent av klimatpåverkan från vägtransport och för att nå miljömålen krävs beteendeförändringar i kombination med ett system som, oavsett energikälla, sänker energiförbrukningen. Drivecs system är drivmedelsoberoende och passar därför perfekt för den moderna fordonsflottan som blir allt mer drivmedelsdifferentierad. 

Varaktigt sänkt energiförbrukning

Drivecs vision är att reducera klimatpåverkande effekter framförallt inom transportsektorn och man bidrar idag med en varaktig sänkning på cirka 15 procent till sina kunder. Genom Drivec EcoDriving, ett molnbaserat stödsystem som räknar ut energieffektivitet, sänks energikostnader och miljöpåverkan samtidigt som det bidrar till ett lugnare körsätt vilket minskar antalet olyckor. 

– Implementeringen av systemet är lika enkelt som hanteringen. Vi finns med våra kunder i en implementationsfas så att de får maximal nytta av systemet, säger Johan Göthe, VD och grundare.

För att kunna nå EU:s hårt uppsatta miljömål kommer bussoperatörer och lastbilsåkerier behöva verktyg som hjälper föraren i dess vardag, verktyg som gör att föraren blir ännu mer effektiv i sitt körsätt och skapar mindre miljöpåverkan. Bara för att vi går över till el och gas som har mindre miljöpåverkan så innebär det inte att vi inte måste hushålla med resurserna. Det kanske blir än viktigare då det inte finns produktion av el och gas som täcker behoven för transportsektorn inom räckhåll. 

Datadriven preventiv fordonshälsa

Med hjälp av Drivec Vehicle Health Management kan transportsektorn agera preventivt och slippa stillestånd och ökade driftkostnader. Drivecs system används i tusentals fordon vilka tillsammans skickar data från över en miljon körda kilometer varje dygn. Data som gör att Drivec kan upptäcka fordonsavvikelser prediktivt och kan lägga in en förebyggande åtgärd. 

– Vi har en mängd AI övervakade värden som uppdateras i realtid och väver man ihop det med energieffektiviteten från EcoDriving blir den direkta nyttan en kostnadsbesparing och minskad påverkan på miljön. Det innebär även att fordonssektorn kan hushålla med energin för att nå EU:s miljömål, säger Johan.

Om oss

Drivec AB grundades 2004 av Johan Göthe och ägs sedan 2012 till 50% av IDHA Sweden AB. Bolaget har en stark inriktning på kostnads- och miljöbesparingar för sina kunder. Under kommande 6 månaderna så kommer nya lanseringar som stärker bolagets position och kundernas möjligheter att vara effektiva på sina marknader.

www.drivec.se

Mer från Drivec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Drivec och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?