Stimulanser ger hopp – men tuffa utmaningar kvarstår

Joe Biden äntrar Vita huset i en tid med fortsatt hög osäkerhet om den ekonomiska utvecklingen. Utlovade stimulanser ger hopp om framtiden men utmaningarna är stora, både på kortare och längre sikt.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från Kinto MobilityAnnons

Så vill KINTO nyttja bilar smartare – för att skapa ökad mobilitet och hållbarhet i samhället

KINTO är Toyota-koncernens nya globala varumärke för smarta mobilitetstjänster.
KINTO är Toyota-koncernens nya globala varumärke för smarta mobilitetstjänster.

En genomsnittlig bil står oanvänd 95 procent av tiden.

Det vill den japanska biltillverkaren Toyota ändra på genom att med sin tjänst KINTO introducera ett brett utbud av smarta bildelningstjänster.

– För oss är mobilitet något mycket större än bara bilen. Vår vision är att skapa en mer ekonomisk, hållbar och flexibel transporttjänst som passar alla behov, säger Johan Lundblad, Head of new mobility på Toyota Sverige.

Bildelningstjänster finns redan på marknaden och blir allt mer populära, men ofta saknas en flexibilitet i utbudet på bilar och i tillgänglighet som passar behov hos användarna som kanske förändras med tiden.

Detta behov av en mer flexibel mobilitet vill Toyota möta med sin nyligen lanserade tjänst KINTO.

– Toyota genomgår en stor förändring, från att vara en biltillverkare till att bli ett mobilitetsföretag. KINTO är en viktig del i det arbetet, säger Johan Lundblad.

KINTO vill att skapa sömlös mobilitet tillgänglig för alla

Inom KINTO ryms en rad olika tjänster, som bilpooler och bildelning, men också andra smarta lösningar för samåkning, taxi, prenumerationsbaserat bilinnehav och smidig leasing. Tjänsterna har olika namn som KINTO Share, KINTO Join, KINTO Flex, KINTO Ride och KINTO One.

KINTO Share, en smart, stationsbaserad bilpool, har redan lanserats i Stockholm och håller nu också på att lanseras i Göteborg. Inom de kommande åren ska även några av de andra delarna av KINTO-tjänsterna bli verklighet. 

Olof Holmgren är Deputy general manager på KINTO Share.

– För att vi ska kunna skapa ett mer hållbart samhälle och en bättre ekonomisk affär så måste vi öka nyttjandegraden av våra bilar. Ett exempel är att privatpersoner generellt använder bil på kväll och helger och företag under veckodagarna. Med KINTO Share kan vi med samma bil möjliggöra att de här olika behoven tillgodoses, säger han.

KINTO frigör kapital för företaget

Inom KINTO ingår lösningar för företag som vill ställa om till ett mer hållbart resursutnyttjande där man debiteras utifrån hur mycket man använder fordonen. Kapital behöver inte låsas i dyra bilar utan kan istället användas för att utveckla företagets kärnverksamhet. 

Samtidigt erhålls en större flexibilitet i tillgången på fordon. I KINTOs flotta, som utgörs av hybridbilar, ingår allt från den lilla och smidiga citybilen Toyota Yaris upp till familjebilen Toyota RAV4. Snart kommer också den större transportbilen Toyota Proace att ingå. 

– Den här bredden gör att KINTO Share täcker olika behov, allt från att någon i personalen ska åka till ett kundmöte till att det ska göras en större leverans av produkter till en kund, säger Olof Holmgren.

Enkelt att byta tjänst inom KINTO

Inom KINTO ska man kunna byta mellan de olika tjänsterna allt eftersom behoven förändras. Ett företag som för sitt enstaka behov av fordon använder KINTO Share, men som plötsligt ska skicka en säljare på en landsomfattande turné, kan enkelt byta till KINTO Flex, som är en leasing på en månad eller längre, med möjlighet att byta fordon mellan varje månad.

– Vår tjänst kan enkelt och snabbt skalas upp och ner om behoven för företaget eller privatpersonen förändras. Man är aldrig låst, avslutar Olof Holmgren.

Detta är KINTO 

KINTO är Toyota-koncernens nya globala varumärke för mobilitetstjänster. I Sverige lanserades KINTO under 2020 med bilpoolen KINTO Share som ger både företag och konsumenter tillgång till smart, hållbar och tillgänglig mobilitet för i stort sett alla transportbehov.

Läs mer på www.kinto-mobility.se

Mer från Kinto Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Kinto Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?