Annons

Stiltje för värmepumpar - i väntan på nya boomen

Förra året investerade många i en ny värmepump innan rot-avdraget skulle sänkas. Men i år har marknaden gått i stiltje - liksom priserna, menar bransch-vd:n Per Jonasson.

 

I takt med att vintern hägrar faller också kylan på. Men jämfört med tidigare år verkar det som att många svenskar ännu inte investerat i någon ny värmepump till sitt hem.

”Vi når inte upp till förra årets nivåer. Men totalt är vi i balans, även om vi ligger någon procent under fjolåret”, säger Per Jonasson, vd på branschorganisationen Svenska kyl och värmepumpföreningen.

Under hösten 2016 har omkring 110.000 värmepumpar sålts i Sverige, vilket motsvarar en minskning på cirka 15.000 stycken jämfört med det tredje kvartalet i fjol. 

En viss typ av modell säljer dock som smör, så kallade frånluftsvärmepumpar:

”De har ökat i försäljning med 10 procent sedan fjolåret. Det följer nybyggnationen av småhus i Sverige, där man ofta väljer frånluftsvärmepumpar som standardlösning för uppvärmning”‚ säger Per Jonasson.

Samtidigt har försäljningen av så kallade vattenpumpar och bergvärmepumpar stått stilla respektive minskat med ett par procent.

Men slutpriserna till kunden har inte höjts, trots en något minskad efterfrågan på den totala marknaden, menar Per Jonasson.

”Priserna är faktiskt väldigt stabila. Det är väldigt små förändringar på några ynka procent, som jag skulle säga ligger under inflationsnivå.”

”En installation kostar ungefär lika mycket nu som för några år sedan, det kanske bara skiljer några tusenlappar”, tillägger han.

Vid årsskiftet sänktes rot-avdraget och installationer av värmepumpar skulle inte längre få lika stora skattelättnader. Det gjorde att försäljningen under hösten 2015 fick sig ett rejält lyft, analyserar Per Jonasson.

”Många passade på att byta pump innan det blev dyrare. Nu är vi mer tillbaka på en mer normal nivå. Hösten 2015 kannibaliserade lite på 2016”, säger han.

Samtidigt hoppas branschen på ett rejält lyft under de kommande åren, i takt med att uppvärmningssystem som installerades på 1990-talet snart nått sin förbrukningstid.

”Vi har gått och väntat lite grann på utbytesmarknaden. I dag är ungefär 20 procent av det totala antalet pumpar som säljs ersättningar för gamla, men där har vi en ganska stor puckel som inom några år kommer bytas ut. Det kommer bli positivt för marknaden", säger Per Jonasson.

På senare år har dessutom värmepumpar blivit allt mer förekommande som verktyg för uppvärmning i större byggnader. 

”Fler stora fastigheter väljer värmepumpen som lösning. Där har vi sett en 25-30 procentig ökning bara i år. Värmepumpar tycks bli ett mer attraktivt alternativ, i jämförelse med exempelvis fjärrvärme och biobränsleanläggningar”, konstaterar Per Jonasson, vd på Svenska kyl och värmepumpföreningen.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?