Annons

Stillar sötsuget med hemleverans av godis – tar sikte på storstäderna

HELSINGBORG. Mysbyxan på – och akut sockersug?  Fyra kompisars egna godisbehov blev en affärsidé med hemkörning av lösgodis. Nu siktar vännerna bakom Fast Candy på att expandera till storstäderna.

Lukas Bengtsson, Jonathan Wellberg, Philip Åström och Henrik Bengtsson är killarna bakom Fast Candy.
Lukas Bengtsson, Jonathan Wellberg, Philip Åström och Henrik Bengtsson är killarna bakom Fast Candy.Foto:Lars Jansson

Tanken föddes under en gemensam skidsemester i Sälen när godissuget slog till: Varför kan man inte få lösgodis hemkört till sköna tv-soffan? 

”Sedan pratade vi om idén hela bilresan hem”, säger Philip Åström, en av medgrundarna till Fast Candy. 

Väl hemma i Skåne igen gick det undan. Företagsnamn, logotyp och leverantörskontakter ordnades. 

”Jag byggde upp en hemsida för att se hur det skulle kunna fungera och beställde hem en massa godis så att vi kunde testa idén på riktigt. Vi fick bra genomslag genom Facebook-annonser och en kampanj om ett kilo gratis godis. Det gick galant redan första helgen”, säger Henrik Bengtsson. 

Sedan premiärhelgen i maj förra året har företaget etablerat sig i både Helsingborg och Ängelholm. I kundlistan finns närmare 4 000 kunder, där majoriteten också beskrivs som stammisar. 

”Vissa handlar av oss flera gånger i veckan. Det roligaste var när vi levererade till en kund som visade sig bo granne med Hemmakväll”, säger Philip Åström. 

Bland kunderna finns, inte helt oväntat, de som tagit ett glas vin på kvällen och inte vill ge sig ut på godisjakt. 

”Många handlar också av oss för att vi har färskt och fräscht godis. Vi plockar med plasthandskar och kunden slipper godis som legat ute i affären länge, bland barnfamiljer som pillar och hostar”, säger Jonathan Wellberg.

Även flera företag beställer godis regelbundet, andra behöver ett lass till festen eller nattpasset på jobbet – och ibland har någons picknick ute i det gröna varit slutmålet för leveransen.  

”Hela idén är också att det inte ska ta längre tid att få godiset levererat, än om man själv skulle sätta sig i bilen och åka till affären. Vi levererar alltid inom en timme”, säger Jonathan Wellberg. 

På hemsidan blandar kunden själv sin påse, precis som i affären, där en skopa av en sort motsvarar ungefär 40 gram. Fast Candy levererar inom tre mils radie i både Helsingborg och Ängelholm, med en leveranskostnad som stiger ju längre bort man bor. 

”Just nu är det framför allt leveranskostnaden vi tjänar pengar på. Men längre fram, när vi blir större, får vi också en bättre marginal på godiset”, säger Henrik Bengtsson. 

Till hösten väntar lansering i Malmö, och därefter finns planer på expansion till både Göteborg och Stockholm.

”Vi ser att man redan nu försöker göra beställningar från Malmö, så intresset finns definitivt. Vi startade också upp en hemsida i Stockholm för att testa intresset där. Under ett dygn fick vi över 200 personer som ville få nyhetsbrev om när vi öppnar i Stockholm”, säger Lukas Bengtsson och fortsätter: 

”Och längre fram hoppas vi på USA. De älskar svenskt lösgodis och vårt koncept skulle passa bra där.” 

Några fysiska butiker är inte planerade. Kärnan i verksamheten kommer även fortsättningsvis att vara just e-handel och hemkörning av lösgodis, förklarar de. En tillväxtresa de gärna vill göra på egen hand. 

”Vi har fått erbjudanden från leverantörer som tror på vårt koncept och vill investera i bolaget. Men vi är lite försiktiga med det. Vi är redan fyra delägare och vi kompletterar varandra redan bra med våra olika kompetenser”, säger Jonathan Wellberg. 

Allt från marknadsföring och teknikoptimering av hemsidan – till lagerhållning, leveranser och inköp – sköts av ägarkvartetten. Sedan i höstas arbetar två av dem heltid med att expandera bolaget. Företaget har samtidigt flyttat in i större lokaler i Helsingborg för att möta efterfrågan och i sortimentet finns nu 238 lösgodissorter, samt chips och läsk. 

En utmanande arbetsmiljö, visar det sig. Under Fast Candys första månader på den svenska marknaden är det inte bara verksamheten som växt.

”Jag käkade aldrig lösgodis innan vi startade det här”, säger Henrik Bengtsson, och ser sig omkring bland storsäljare som Lysmelk, Geisha och Kinder-mix. 

 ”Nu har jag gått upp tio kilo.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?