1515

Stillar sötsuget med hemleverans av godis – tar sikte på storstäderna

HELSINGBORG. Mysbyxan på – och akut sockersug?  Fyra kompisars egna godisbehov blev en affärsidé med hemkörning av lösgodis. Nu siktar vännerna bakom Fast Candy på att expandera till storstäderna.

Lukas Bengtsson, Jonathan Wellberg, Philip Åström och Henrik Bengtsson är killarna bakom Fast Candy.
Lukas Bengtsson, Jonathan Wellberg, Philip Åström och Henrik Bengtsson är killarna bakom Fast Candy.Foto:Lars Jansson

 

Tanken föddes under en gemensam skidsemester i Sälen när godissuget slog till: Varför kan man inte få lösgodis hemkört till sköna tv-soffan? 

”Sedan pratade vi om idén hela bilresan hem”, säger Philip Åström, en av medgrundarna till Fast Candy. 

Väl hemma i Skåne igen gick det undan. Företagsnamn, logotyp och leverantörskontakter ordnades. 

”Jag byggde upp en hemsida för att se hur det skulle kunna fungera och beställde hem en massa godis så att vi kunde testa idén på riktigt. Vi fick bra genomslag genom Facebook-annonser och en kampanj om ett kilo gratis godis. Det gick galant redan första helgen”, säger Henrik Bengtsson. 

Sedan premiärhelgen i maj förra året har företaget etablerat sig i både Helsingborg och Ängelholm. I kundlistan finns närmare 4 000 kunder, där majoriteten också beskrivs som stammisar. 

”Vissa handlar av oss flera gånger i veckan. Det roligaste var när vi levererade till en kund som visade sig bo granne med Hemmakväll”, säger Philip Åström. 

Bland kunderna finns, inte helt oväntat, de som tagit ett glas vin på kvällen och inte vill ge sig ut på godisjakt. 

”Många handlar också av oss för att vi har färskt och fräscht godis. Vi plockar med plasthandskar och kunden slipper godis som legat ute i affären länge, bland barnfamiljer som pillar och hostar”, säger Jonathan Wellberg.

Även flera företag beställer godis regelbundet, andra behöver ett lass till festen eller nattpasset på jobbet – och ibland har någons picknick ute i det gröna varit slutmålet för leveransen.  

”Hela idén är också att det inte ska ta längre tid att få godiset levererat, än om man själv skulle sätta sig i bilen och åka till affären. Vi levererar alltid inom en timme”, säger Jonathan Wellberg. 

På hemsidan blandar kunden själv sin påse, precis som i affären, där en skopa av en sort motsvarar ungefär 40 gram. Fast Candy levererar inom tre mils radie i både Helsingborg och Ängelholm, med en leveranskostnad som stiger ju längre bort man bor. 

”Just nu är det framför allt leveranskostnaden vi tjänar pengar på. Men längre fram, när vi blir större, får vi också en bättre marginal på godiset”, säger Henrik Bengtsson. 

Till hösten väntar lansering i Malmö, och därefter finns planer på expansion till både Göteborg och Stockholm.

”Vi ser att man redan nu försöker göra beställningar från Malmö, så intresset finns definitivt. Vi startade också upp en hemsida i Stockholm för att testa intresset där. Under ett dygn fick vi över 200 personer som ville få nyhetsbrev om när vi öppnar i Stockholm”, säger Lukas Bengtsson och fortsätter: 

”Och längre fram hoppas vi på USA. De älskar svenskt lösgodis och vårt koncept skulle passa bra där.” 

Några fysiska butiker är inte planerade. Kärnan i verksamheten kommer även fortsättningsvis att vara just e-handel och hemkörning av lösgodis, förklarar de. En tillväxtresa de gärna vill göra på egen hand. 

”Vi har fått erbjudanden från leverantörer som tror på vårt koncept och vill investera i bolaget. Men vi är lite försiktiga med det. Vi är redan fyra delägare och vi kompletterar varandra redan bra med våra olika kompetenser”, säger Jonathan Wellberg. 

Allt från marknadsföring och teknikoptimering av hemsidan – till lagerhållning, leveranser och inköp – sköts av ägarkvartetten. Sedan i höstas arbetar två av dem heltid med att expandera bolaget. Företaget har samtidigt flyttat in i större lokaler i Helsingborg för att möta efterfrågan och i sortimentet finns nu 238 lösgodissorter, samt chips och läsk. 

En utmanande arbetsmiljö, visar det sig. Under Fast Candys första månader på den svenska marknaden är det inte bara verksamheten som växt.

”Jag käkade aldrig lösgodis innan vi startade det här”, säger Henrik Bengtsson, och ser sig omkring bland storsäljare som Lysmelk, Geisha och Kinder-mix. 

 ”Nu har jag gått upp tio kilo.”

 


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?