1515

Stigande omsättning och sjunkande resultat för Klimator

Klimator, specialiserat på vägklimatologi, redovisar ett nettoresultat för det första kvartalet 2021 på -3,0 miljoner kronor (-0,4). 

De totala intäkterna steg till 5,0 miljoner kronor (3,8), varav nettoomsättningen ökade till 4,4 miljoner kronor (2,3).

Bolagets intäkter från Winter Maintenance är säsongsbetonad. Information sker under de månader då mjukvaran används, det vill säga under perioden oktober–april.

Rörelseresultatet under första kvartalet sjönk till -3,0 miljoner kronor (-0,4).

”Det första kvartalet 2021 har fortsatt präglats av en mycket hög aktivitet även om vi hade önskat fler avslut”, skriver avgående vd Torbjörn Gustavsson i delårsrapporten.

”Inom affärsområdet Winter Maintenance pågår just nu upphandlingar inför nästa vintersäsong och vi upplever ett starkt intresse för vår tjänst Road Status Information. Vi har lämnat ett flertal offerter inom såväl befintliga regioner som i nya länder, däribland Ryssland”, uppger Klimator-chefen.

”Inom Automotive för vi som tidigare nämnts ett stort antal dialoger med såväl fordonstillverkare, tier 1-leverantörer och andra teknikföretag inom sektorn”, fortsätter Torbjörn Gistavsson som uppger att hela Automotive-industrin präglas av mycket långa ledtider, vilket stundtals kan vara frustrerande.

”Våra motparter inom Automotive är större globala företag med mer hierarkiska beslutsprocesser vilket gör att nya projekt ska processas i flera led innan ett slutligt beslut om att ingå avtal fattas. Det är dock positivt för oss att större aktörer tar kontakt med oss utifrån ett problem de behöver lösa snarare än att vi ska sälja in vår teknik genom kall försäljning”, skriver han.

För ett par veckor sedan meddelade Klimator att vd Torbjörn Gustavsson kommer att efterträdas av Patrik Simson senast den 10 november.


Innehåll från LogitechAnnons

Sätt standarden för en hybrid arbetsplats – med rätt verktyg

Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.
Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.

Definitionen av vår arbetsplats har förändrats, och i och med det ställs nya krav på företag och deras medarbetare.  För att skapa en välmående arbetsplats till sina anställda, som oavsett var man befinner sig, leder till hög prestation, god kommunikationsförmåga och kreativitet, krävs bra verktyg. De här verktygen tillhandahåller Logitech. 

När pandemin plötsligt slog till och arbetet flyttades hem fick företag och medarbetare snabbt anpassa sig till en ny vardag. En vardag som även efter pandemin lär fortsätta . Med den vardagen krävs optimala lösningar och verktyg för ett fortsatt effektivt arbetsflöde. 

Logitech har ända sedan 1981 tillgodosett företag och privatpersoner med verktyg för en bättre upplevelse i en digital värld och är i dag kända för deras breda sortiment av kringutrustning som tangentbord, mikrofoner, webbkameror och datormöss. 

– När pandemin slog till märkte vi ett drastisk ökat behov av våra produkter, man ville skapa en bra arbetsplats på hemmaplan vilket bland annat innebär en bra webbkamera och mikrofon för sina videomöten, säger Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics. 

Lösningar för alla arbetsplatser

Logitech analyserar och undersöker ständigt dagens och framtidens behov för att därefter utveckla produkter som möter de behoven. Oavsett om man jobbar på kontor eller hemma, med något som ständigt kräver kommunikation med kollegor eller som kräver fokus och kreativitet finns verktygen hos Logitech. 

 – I framtiden lär fler ha en hybrid arbetsplats där hemmakontoret är den primära arbetsplatsen och kontorets syfte kommer främja det sociala mötet, och det kan vara ett kontor utan avsedda skrivbordsplatser. Här är det en fördel med våra trådlösa tangentbord, mikrofoner eller webbkameror som man enkelt kopplar till en dator eller skärm. Dessutom är de lätta att bära med sig, plocka undan och förvara, även en fördel om man jobbar med en liten yta på hemmaplan, säger Christan Ahlberg och fortsätter:

– Håller man i mycket videokonferenser eller liknande har vi även verktygen för att hålla en konferens i hög kvalité med verktyg som är lätta att koppla in och komma igång med. Verktyg som både är anpassade för styrelserummet och hemmakontoret. Jag tror vi alla varit med om det där lite styltiga videomötet när en mikrofon inte startar eller med en dålig och oskarp bild, något som drar ner kvalitén rejält. 

För en bättre hälsa

Vi människor är sociala varelser och behöver mötas. Företag måste därför tillgodose sin personal med både en yta för spontana fysiska möten men även verktyg för att enkelt kunna utbyta information och kommunicera digitalt. En omställning som även sker på Logitechs egna kontor där man nu skapar samlingsytor för personalen samtidigt som man ser till att de har allt de behöver för att jobba effektivt på hemmaplan. 

– En annan viktig faktor är personalens fysiska hälsa. Sitter man hemma krummad över en laptop kommer det efter en tid innebära slitage på nacke, rygg och handleder. Därför har vi kringutrustning med stort fokus på ergonomi där ett tangentbord eller en mus ser till att händer, handleder och underarmar hamnar i en mer naturlig position och på så sätt avlastar överkroppen, avslutar Christian Ahlberg. 

Om Logitech

Logitech är ett schweiziskt företag som fokuserar på innovation och kvalitet. Vi designar produkter och upplevelser för att underlätta människors vardag. Logitech grundades 1981 i Lausanne, Schweiz. Logitech, Logitech G, ASTRO Gaming, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones och Streamlabs är alla varumärken som är en del av Logitech.

Läs mer på logitech.com/sv  

 

Mer från Logitech

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Logitech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?