Annons

Stena vill göra färja till corona-sjukhus: ”Fullt möjligt”

Stena Line erbjuder sig att konvertera bil- och passagerarfärjan Stena Saga till ett sjukhusskepp för coronapatienter, något som branschsajten Shippax först rapporterade.

”Att köra Stena Saga till Stockholms hamn inom några veckor är fullt möjligt, säger Per Westling, vd för Stena Roro, till Sjöfartstidningen.

Stena Saga.
Stena Saga.Foto:Terje Bendiksby

Den svenskflaggade bil- och passagerarfärjan Stena Saga, med cirka 250 besättningsmedlemmar, har sedan 1994 trafikerat den norsk-danska rutten Oslo-Fredrikshamn.

Men den 19 mars meddelade rederiet Stena Line att linjen läggs ned på grund av coronaviruset.

Enligt branschsajten Shippax har dotterbolaget Stena Roro, som tog över fartyget, nu kläckt en plan för hur färjan ska komma till användning ändå.

Man erbjuder sig att bygga om Stena Saga till ett sjukhusfartyg med 520 platser.

Enligt rederiet ska det inte ta mer än två, tre veckor att genomföra konverteringen.

”Stena Saga är en stor nattbåt med över 590 hytter. Vi bygger om ventilationssystemet, sätter in larmsystem och kommunikationssystem, och vi bygger även om inredningen så att den passar. Vi avskiljer även besättningen från patienter och vidtar andra nödvändiga åtgärder”, säger Stena Roros vd Per Westling till Sjöfartstidningen.

Den internationella välgörenhetsorganisation Mercy Ships instiftades 1978, och har sedan dess utrustat fyra sjukhusfartyg som hjälpt drabbade kustnationer världen över.

Det kommande femte fartyget, Global Mercy, är sjösatt i Kina men inte taget i bruk, där har Stena Roro varit projektledare. Rederiet har alltså dokumenterad erfarenhet av sjukhusskeppsbyggen.

Stena Roro undersöker nu vilket intresse som finns inte bara från Sverige, utan också från Danmark, Norge och Tyskland, för Stena Saga.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?