Annons

Stena-delägda bolaget har växt rejält – i år passeras 2 miljarder

GÖTEBORG. Thomas Ström startade eget i transportbranschen för 17 år sedan för att erbjuda ett svenskägt alternativ på marknaden.

Med förvärv och organisk tillväxt är Ntex nu ett av Sveriges största privatägda speditionsföretag och väntas i år passera 2 miljarder kronor i omsättning.

Thomas Ström, grundare av transportföretaget Ntex har verkat i branschen i över fyrtio år, och planerar för fortsatt tillväxt. ”Man måste vara nyfiken på nya saker, jag är inte orolig för om saker ska gå fel. Det löser sig”, säger han.
Thomas Ström, grundare av transportföretaget Ntex har verkat i branschen i över fyrtio år, och planerar för fortsatt tillväxt. ”Man måste vara nyfiken på nya saker, jag är inte orolig för om saker ska gå fel. Det löser sig”, säger han.Foto:Cicci Jonson

”Vi ser oss som en utmanare i branschen och måste därför ha en viss volym för att kunna konkurrera med utlandsägda transportjättar som DHL, Schenker och DVS på den svenska marknaden”, säger Thomas Ström, vd och grundare av transport- och speditionsföretaget Ntex.

Men statliga Postnord är också en av företagets konkurrenter. Han är därför kritisk till den senaste tidens debatt om statligt stöd till den krisande statliga logistikjätten.

”Vi som privat aktör konkurrerar även med Postnord, vi kan inte gå till staten och be om mer pengar när det går dåligt, så skattepengar från staten snedvrider bara konkurrensen ännu mer”, säger Thomas Ström.

Det är inte svårt att hitta till Ntex omlastningsterminal och huvudkontor, följer man bara efter någon av de många lastbilarna med Ntex logga så hamnar man snart rätt.

Företaget ligger väl placerat i logistik klustret i Göteborgs hamn, mellan leverantörsbyn i Arendal och Volvofabrikerna i Torslanda och Tuve.

”Bilindustrin är en viktig kund men vi har en stor bredd, från stora börsbolag till små- och medelstora företag. Totalt har vi runt 5.000 kunder”, säger han.

Ntex, Nordic trailer express, hjälper sina kunder med väg-, sjö- och flygtransporter och har 500 anställda i åtta länder. Efter Sverige har bolaget sin största verksamhet i Storbritannien som står för 20 procent av transporterna mellan Sverige och Storbritannien.

”Ntex är förberett på vad som händer efter brexit och vi hjälper givetvis våra kunder, men många är multinationella och är redan vana att hantera tullar i handeln med länder utanför EU. Och för de som behöver kan vi hjälpa till med tullkrediter så att leveranserna inte fastnar i tullen i England.”

Bolaget äger fasta tillgångar som runt 1.000 trailers för godstransporter, omlastnings- och godsterminaler och egna dragbilar.

”I England har vi hundra dragbilar, men på våra övriga marknader samarbetar vi med lokala åkerier så långt det är möjligt.”

När Thomas Ström grundade Ntex 2003 var han 47 år och hade arbetat länge i transportbranschen. Han lämnade då sitt arbete som säljare på speditionsföretaget Norfolk Line.

”Ett ägarbyte gjorde att både jag och en del kunder började fundera på andra alternativ. Jag hade funderat i flera år på att starta eget så då tog jag chansen. Jag ville ge svensk industri möjligheten att kunna välja ett svenskt transportföretag för sina transporter.”

Bolaget omsatte under sitt första verksamhetsår 129 miljoner kronor och hade 13 anställda. Första miljarden nåddes efter tio år. Och det syns inne på huvudkontoret att bolaget fortfarande växer. De nyrenoverade kontorslokalerna håller på att möbleras om för att ge plats för fler.

”Vi håller bland annat på att möblera om så att vår avdelning för flyg- och sjöfrakt ska få plats med fler personer.”

I år väntas omsättningen landa på cirka 2,4 miljarder kronor. Tillväxten har skett både organiskt och med förvärv.

Första köpet var Ecotrans år 2005. Och bara de senaste två åren har hela sju förvärv gjorts, däribland Fraktkompaniet med en omsättning på 360 Mkr och 100 anställda. Förvärvet gjordes i november förra året.

”Fraktkompaniet är ett strategiskt köp för att stärka vår närvaro på den svenska marknaden. Våra förvärv i Storbritannien har blivit en framgång för oss och detta vill vi kopiera på våra andra marknader. Vår strategi är att hitta nischade aktörer på de olika marknaderna som kan hjälpa oss att nå detta mål.”

Thomas Ström började redan som 16-åring i pappa Stig Ströms åkeri och några år senare tog han körkort för tung lastbil. Så han tar sig vant upp i förarhytten för fotografering.

Men även om han var född in i transportbranschen så blev hans första egna företag en jeansbutik på Kungsgatan i Göteborg.

”Jag hade kört transporter till textilföretagen i Borås när jag fick idén att öppna butik. Den hade jag i något år”.

Flera avsteg från transportbranschen har det blivit genom åren.

Under en tid på 1980-talet körde han bussresor till Alperna för Interbus. Det var han som körde tillbaka bussen i ”Sällskapsresan II – Snowroller” till Sverige.

Och han förverkligade sin barndomsdröm att bli pilot.

”Jag utbildade mig till trafikpilot och bodde i Florida ett tag och arbetade som flyglärare.”

Men sedan 17 år tillbaka är det Ntex som är i fokus. Och för två år sedan blev Stena Rederi minoritetsägare och vd Carl-Johan Hagman tog plats i Ntex styrelse.

”Det var en logisk affär. Vi är en stor kund när det gäller köp av sjötransporter och Stena Rederi vill vara med i fler delar av transportkedjan”, säger Thomas Ström.

Hur ser du på framtiden för transportbranschen?
”En stor utmaning för transportsektorn är klimatet. Vi fortsätter vårt eget miljöarbete som inkluderar klimatkompenserade transporter, miljövänligare bränslen och även eldrivna ekipage i framtiden.”

Hur ser konjunkturen ut 2020?
”Vi drabbades inte av finanskrisen och har ännu inte känt av den senaste inbromsningen av konjunkturen. Transporter av mat och kläder behövs i alla konjunkturer. Däremot är bilindustrin konjunkturkänslig så för oss är det viktigt att våra andra kunder står för en större andel av vår omsättning.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?