ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Stena-delägda bolaget har växt rejält – i år passeras 2 miljarder

  • Thomas Ström, grundare av transportföretaget Ntex har verkat i branschen i över fyrtio år, och planerar för fortsatt tillväxt. ”Man måste vara nyfiken på nya saker, jag är inte orolig för om saker ska gå fel. Det löser sig”, säger han. Foto: Cicci Jonson

GÖTEBORG. Thomas Ström startade eget i transportbranschen för 17 år sedan för att erbjuda ett svenskägt alternativ på marknaden.

Med förvärv och organisk tillväxt är Ntex nu ett av Sveriges största privatägda speditionsföretag och väntas i år passera 2 miljarder kronor i omsättning.

”Vi ser oss som en utmanare i branschen och måste därför ha en viss volym för att kunna konkurrera med utlandsägda transportjättar som DHL, Schenker och DVS på den svenska marknaden”, säger Thomas Ström, vd och grundare av transport- och speditionsföretaget Ntex.

Men statliga Postnord är också en av företagets konkurrenter. Han är därför kritisk till den senaste tidens debatt om statligt stöd till den krisande statliga logistikjätten.

”Vi som privat aktör konkurrerar även med Postnord, vi kan inte gå till staten och be om mer pengar när det går dåligt, så skattepengar från staten snedvrider bara konkurrensen ännu mer”, säger Thomas Ström.

Det är inte svårt att hitta till Ntex omlastningsterminal och huvudkontor, följer man bara efter någon av de många lastbilarna med Ntex logga så hamnar man snart rätt.

Företaget ligger väl placerat i logistik klustret i Göteborgs hamn, mellan leverantörsbyn i Arendal och Volvofabrikerna i Torslanda och Tuve.

”Bilindustrin är en viktig kund men vi har en stor bredd, från stora börsbolag till små- och medelstora företag. Totalt har vi runt 5.000 kunder”, säger han.

Ntex, Nordic trailer express, hjälper sina kunder med väg-, sjö- och flygtransporter och har 500 anställda i åtta länder. Efter Sverige har bolaget sin största verksamhet i Storbritannien som står för 20 procent av transporterna mellan Sverige och Storbritannien.

”Ntex är förberett på vad som händer efter brexit och vi hjälper givetvis våra kunder, men många är multinationella och är redan vana att hantera tullar i handeln med länder utanför EU. Och för de som behöver kan vi hjälpa till med tullkrediter så att leveranserna inte fastnar i tullen i England.”

Bolaget äger fasta tillgångar som runt 1.000 trailers för godstransporter, omlastnings- och godsterminaler och egna dragbilar.

”I England har vi hundra dragbilar, men på våra övriga marknader samarbetar vi med lokala åkerier så långt det är möjligt.”

När Thomas Ström grundade Ntex 2003 var han 47 år och hade arbetat länge i transportbranschen. Han lämnade då sitt arbete som säljare på speditionsföretaget Norfolk Line.

”Ett ägarbyte gjorde att både jag och en del kunder började fundera på andra alternativ. Jag hade funderat i flera år på att starta eget så då tog jag chansen. Jag ville ge svensk industri möjligheten att kunna välja ett svenskt transportföretag för sina transporter.”

Bolaget omsatte under sitt första verksamhetsår 129 miljoner kronor och hade 13 anställda. Första miljarden nåddes efter tio år. Och det syns inne på huvudkontoret att bolaget fortfarande växer. De nyrenoverade kontorslokalerna håller på att möbleras om för att ge plats för fler.

”Vi håller bland annat på att möblera om så att vår avdelning för flyg- och sjöfrakt ska få plats med fler personer.”

I år väntas omsättningen landa på cirka 2,4 miljarder kronor. Tillväxten har skett både organiskt och med förvärv.

Första köpet var Ecotrans år 2005. Och bara de senaste två åren har hela sju förvärv gjorts, däribland Fraktkompaniet med en omsättning på 360 Mkr och 100 anställda. Förvärvet gjordes i november förra året.

”Fraktkompaniet är ett strategiskt köp för att stärka vår närvaro på den svenska marknaden. Våra förvärv i Storbritannien har blivit en framgång för oss och detta vill vi kopiera på våra andra marknader. Vår strategi är att hitta nischade aktörer på de olika marknaderna som kan hjälpa oss att nå detta mål.”

Thomas Ström började redan som 16-åring i pappa Stig Ströms åkeri och några år senare tog han körkort för tung lastbil. Så han tar sig vant upp i förarhytten för fotografering.

Men även om han var född in i transportbranschen så blev hans första egna företag en jeansbutik på Kungsgatan i Göteborg.

”Jag hade kört transporter till textilföretagen i Borås när jag fick idén att öppna butik. Den hade jag i något år”.

Flera avsteg från transportbranschen har det blivit genom åren.

Under en tid på 1980-talet körde han bussresor till Alperna för Interbus. Det var han som körde tillbaka bussen i ”Sällskapsresan II – Snowroller” till Sverige.

Och han förverkligade sin barndomsdröm att bli pilot.

”Jag utbildade mig till trafikpilot och bodde i Florida ett tag och arbetade som flyglärare.”

Men sedan 17 år tillbaka är det Ntex som är i fokus. Och för två år sedan blev Stena Rederi minoritetsägare och vd Carl-Johan Hagman tog plats i Ntex styrelse.

”Det var en logisk affär. Vi är en stor kund när det gäller köp av sjötransporter och Stena Rederi vill vara med i fler delar av transportkedjan”, säger Thomas Ström.

Hur ser du på framtiden för transportbranschen?
”En stor utmaning för transportsektorn är klimatet. Vi fortsätter vårt eget miljöarbete som inkluderar klimatkompenserade transporter, miljövänligare bränslen och även eldrivna ekipage i framtiden.”

Hur ser konjunkturen ut 2020?
”Vi drabbades inte av finanskrisen och har ännu inte känt av den senaste inbromsningen av konjunkturen. Transporter av mat och kläder behövs i alla konjunkturer. Däremot är bilindustrin konjunkturkänslig så för oss är det viktigt att våra andra kunder står för en större andel av vår omsättning.”

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer