1515

Statsvetaren: Hårda tag under debatten

Sedan coronakrisens intåg i Sverige har det funnits en slags fred mellan de politiska partierna, en borgfred. Men Jimmie Åkessons utspel där han kräver Anders Tegnells avgång innebar ett klart brott mot denna fred.

Det blev också hårda tag på söndagskvällens partiledardebatt i SVT Agenda, säger Tommy Möller, professor i statsvetenskap på Stockholms universitet, till TT.

Statsminister Stefan Löfven på väg från partiledardebatten.
Statsminister Stefan Löfven på väg från partiledardebatten.Foto:Jonathan Näckstrand/TT

”Det blev så, att borgfreden i alla fall just nu är upphävd”, säger Möller efter partiledardebatten.

TT: Det blev så hårt som du trodde?
”Ja, kanske ännu hårdare – i alla fall i den första delen, om smittspridningen.”

”Det var ganska hårda tag i kritiken mot regeringen från oppositionens sida”, fortsätter Möller.

Sveriges coronastrategi har misslyckats kapitalt, skrev Åkesson i en debattartikel på DN. Sverigedemokraternas (SD) partiledare kräver nu statsepidemiolog Anders Tegnells avgång, och med det bryter han den relativa konsensus som har funnits kring den svenska strategin.

”Nu kräver Åkesson att man ska lägga om kursen helt och hållet och det innebär ju ett klart brott mot borgfreden, den är därmed upphävd. Det är inget annat parti som har krävt detta tidigare utan man har suttit still i båten överlag”, även Sverigedemokraterna, säger Möller.

Jimmie Åkesson håller med om att freden är över, i alla fall för hans del.

”Vi har haft en tid av något slags borgfred, men nu när vi ser resultatet att Sverige sticker ut och tusentals har dött, måste vi agera. Jag är ledsen om det blir dålig stämning, men någon måste våga ta bladet från mun och säga att kejsaren är naken och diskutera detta på en politisk nivå”, sade Jimmie Åkesson till TT före debatten.

I den andra delen av debatten, som handlade om hur ekonomin och arbetsmarknaden påverkats av coronakrisen, tycker Möller att Centerpartiet och Liberalerna – som i och med januariuppgörelsen slutits en rad överenskommelser med regeringen – mer lät som reellt borgerlig opposition.

”Men i sak kanske man i dessa frågor egentligen står närmare Kristdemokraterna och Moderaterna”, säger Möller.

Åkessons utspel kan ha förändrat det politiska klimatet i krisen och förändrat spelplanen, säger Möller.

TT: Tror du att den här debatten var startpunkten på en mer öppet konfliktfylld tid i svensk politik?
”Ja, det tror jag. Det finns en tidsmässig logik i det. Det normala mönstret vid sådana här kriser är att man inledningsvis tonar ner partipolitiska meningsskiljaktigheter, men nu har det gått ganska lång tid”, svarar Möller.

Marja Lemne, statsvetare vid Södertörns högskola, anser att oppositionspartierna uppträdde oväntat enat mot regeringen.

”Bortsett från diskussionen om LAS var oppositionen ganska samlad. Jonas Sjöstedt agerade som en riktig oppositionsledare”, säger Lemne.

Vinnare i debatten tycker hon var Ulf Kristersson (M) som var tydlig i sina ståndpunkter. Samtidigt hamnade Stefan Löfven (S) i skuggan.

”Han såg mest bister ut. Per Bolund (MP) var den i regeringen som kom fram mest i debatten”, säger hon.

Lemne tror att diskussionen om äldrevården är här för att stanna.

”Den diskussionen kommer man inte att kunna gräva ner, det var väldigt tydligt i debatten”, säger hon.

Samtidigt förvånades hon av att regeringen inte ifrågasattes mer om hur mycket man lyssnat på bara en sorts expertis.

”Inom forskarvärlden råder det ofta oenighet. Jag var förvånad att man inte ifrågasatte regeringen mer på att man bara lyssnat på en myndighet och en viss expertis. Men här debatterade man mest vad som görs i det akuta läget”, säger Marja Lemne.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?