Statens kasinon kan få ny kostym efter pandemin

I snart ett år har de statliga kasinona varit stängda. Pandemin är en stor utmaning, konkurrensen med nätspel en helt annan.

När kasinona väl öppnas igen kan det bli i en ny form med shower och andra nöjen vid sidan av spelen, enligt Casino Cosmopols vd Per Jaldung.

”I framtiden tror jag kasinona står mindre för sig själva och kommer paketeras ihop som en total mötesplats med ett varierat nöje där det blir mer av en nöjesplats”, säger Casino Cosmopols vd Per Jaldung.
”I framtiden tror jag kasinona står mindre för sig själva och kommer paketeras ihop som en total mötesplats med ett varierat nöje där det blir mer av en nöjesplats”, säger Casino Cosmopols vd Per Jaldung.

Vd:n är nu helt ensam i lokalen. Kasinot som en vanlig kväll kan rymma upp till 1 800 gäster är samtidigt fullständigt tomt på såväl besökare som personal kring allt från Black Jack-borden till spelmaskinerna.

Så här har läget sett ut vid kasinot i Stockholm liksom Göteborg och Malmö sedan 29 mars förra året när pandemin bröt ut.

”Vi har haft hoppet uppe om att snart kunna öppna igen och var väldigt nära efter förra sommaren när det såg som ljusast ut, men det är smittspridning och restriktioner som styr det hela”, säger Per Jaldung som är vd för Svenska spels kasinoverksamhet.

”Vi har inte räknat bort juni-juli ännu och kommer vara startklara inom två veckor när restriktionerna släpps. Det gäller att se optimistiskt.”

Det har nu gått drygt 20 år sedan förslaget om statliga kasinon klubbades igenom i riksdagen 1999. Dåvarande finansministern Erik Åsbrink (S) såg det som en extrainkomst till staten och att det skulle vara positivt för att locka utländska turister.

På fyra platser i landet etablerades verksamhet och även om man inledningsvis gick med förlust vände det i och med att Stockholm fick sitt kasino 2003. De senaste åren har kasinona inbringat nästan en halv miljard kronor till staten årligen – tills nu.

Under 2020 minskade nettospelintäkterna för kasinoverksamheten med 62 procent på grund av pandemin och landade i stället på 167 miljoner kronor.

900 fastanställda har varslats, kasinot i Sundsvall har lagts ned, och när väl verksamheten drar igång igen är det med en rejält slimmad kostym.

”Efter uppsägningar kommer vi vara omkring 540. Det har sin förklaring i dels avvecklingen i Sundsvall, dels att vi omstrukturerar verksamheten”, säger Per Jaldung. 

Rent praktiskt innebär det kortare öppettider. Öppna först vid klockan 16 och stänga klockan 02 i stället för 05 medan personal får vara beredd att jobba inom alla delar av verksamheten.

Samtidigt har pandemin bidragit till att spelandet runtom i världen flyttat över till nätet och till exempel livekasinoleverantören Evolution är ett av Stockholmsbörsens mest framgångsrika bolag det senaste året. Casino Cosmopol å andra sidan har haft vikande intäkter och besöksantal redan före pandemins utbrott.

”Den digitala utvecklingen har ju varit jättestark”, medger Per Jaldung.

”Vi har tappat ungefär 20 procent under tio år men hade 2019 fortfarande 800.000 gäster och nettospelintäkter på nästan en miljard. Det finns en underliggande efterfrågan på fysiskt spel.”

Vad baserar du det på?

”Nätkasinomarknaden har under de här tio åren gått från en miljard till sex miljarder i intäkter. Att Casino Cosmopol tappat 20 procent samtidigt som du ser en sådan explosionsartad utveckling är ett bevis för att folk fortfarande tycker kort, kula och tärning är roligt. Det är skillnad att sitta vid ett bord tillsammans och spela på riktigt.”

Men kommer gäster tycka det är lika givande om man måste exempelvis ha ett skyddsglas framför sig?

”Jag tror inte det kommer behöva se ut så. Så länge vi har smittan måste vi göra saker på ett annorlunda sätt och jobba med avståndshållning. Plastskivor kan hjälpa i vissa situationer men det är snarare så att man får vara tre personer i stället för åtta-tio vid ett spelbord.” 

En annan utmaning är dock konkurrensen med nätkasinon. Hur ska fysiska kasinon vara attraktiva i en tid då alla förutspår en förflyttning till det digitala när det gäller allt från konsumtion till underhållning?

Enligt Per Jaldung kan alternativet vara något liknande de planer man har för kasinot i Göteborg. En 470 kvadratmeter stor lokal är tänkt att ha plats för underhållning i form av scenshower för 300-400 gäster liksom restaurang och bar.

”Det är något annorlunda vi prövar i Göteborg där nöjesinslaget blir starkare. Vi ser att i flera länder satsas det. I framtiden tror jag kasinona står mindre för sig själva och kommer paketeras ihop som en total mötesplats med ett varierat nöje där det blir mer av en nöjesplats och inte en spelplats.”

Sundsvall fick läggas ned på grund av bristande ekonomi. Är du fortfarande trygg i att de tre andra kan bli kvar?

”Stockholm har alltid varit i särklass starkast och mest lönsamt följt av Göteborg och Malmö. Som det ser ut nu är jag inte orolig för något av dem även om det är klart att Göteborg och Stockholm står på en tryggare grund.”


Innehåll från Orange CyberdefenseAnnons

Gartner utser Orange Cyberdefense till ledande europeisk leverantör av cybersäkerhetstjänster

Idag driver vi affärer online och företag som önskar öka sin försäljning tittar primärt på digitala expanderingsmöjligheter. I takt med att digitaliseringen utvecklas blir företagen allt mer sårbara för cyberkriminalitet och med det kommer krav på riskmedvetenhet och en solid säkerhetsmiljö. 

Sverige ligger långt fram inom digitalisering men är inte lika bra på att hantera säkerheten kring digitaliseringen. Allt mer digitaliseras och det sker i snabb takt. För att skapa en optimal säkerhetsmiljö kring det nya digitala krävs att frågan lyfts till ledningsnivå för att sätta strategier kring information- och cybersäkerhet inom företaget. 

– Som ett steg närmre att lyfta upp hur viktig säkerheten är kring en allt mer digitaliserad värld har Regeringen bland annat startat ett cybersäkerhetscentrum. Samtidigt krävs det att företagen tar sin cybersäkerhet på allvar och börjar se över vad de faktiskt behöver eftersom hot och behov ser väldigt olika ut, säger Leif Gyllenberg, VD för Orange Cyberdefense Sweden.  

Ett stort erkännande från Gartner 

Orange Cyberdefense Sweden (OCD) har en hög teknisk kompetens internt och har kunnat ligga långt fram inom teknisk utveckling och innovation. Det har gett effekt och Gartner, världsledande kring informationsteknisk forskning och rådgivning, erkänner Orange Cyberdefense som en ledande europeisk leverantör av cybersäkerhetstjänster i en ny rapport, ett stort erkännande och en kvalitetsstämpel. De områden där Orange Cyberdefense rankas som en toppleverantör är segmentet Incident Response, Managed Detection and Response (MDR) och Managed Security Services (MSS).

– Threat Intelligence och forskning kring olika säkerhetshot är det som driver oss och att få denna kvalitetsstämpel från Gartner är ett kvitto på att vi det vi erbjuder våra kunder är en djup tillgång till information och förståelse för aktuella och nya hot, säger Leif Gyllenberg.

I dagens läge är förståelsen och analys av cyberhot i vår omvärld, en helt avgörande faktor i det proaktiva säkerhetsarbetet.

Hjälper kunden att förstå hotbilden

För att förstå den unika hotbilden och på vilket sätt en verksamhet är sårbar börjar OCD med att förutse och identifiera en hotbild genom att analysera den stora mängd information som flödar genom verksamhetens världsomspännande nätverk. Därefter formas skydd som förhåller sig till hotbilden och som uppdateras då denna förändras. Dessvärre är det så att de allra flesta företag kommer utsättas för intrång, trots en god nivå av skydd. Det är då avgörande att ha en strategi för hur man begränsar skadan, snabbt analyserar eventuell förlust och kommer tillbaka om ett intrång skett. Leif Gyllenberg beskriver det som att ha en försäkring, händer något så finns OCD där för att hjälpa kunden komma tillbaka.

Bygger ett säkrare digitalt samhälle

– Vår vision är att hjälpa till att säkra det digitala samhället och därigenom bidra till att skapa en säkrare värld. Vi tittar på hur vi kan stimulera utvecklingen på ett säkert sätt och vårt fokus är att våra kunder ska ha säkerhet på rätt nivå utifrån deras hotbild och på så sätt bidra till att bygga ett säkrare digitalt samhälle, avslutar Leif Gyllenberg.

orangecyberdefense.com

Mer från Orange Cyberdefense

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orange Cyberdefense och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?