1515

Statens bolag går back

Vattenfalls brakförluster är ett jättesänke för statens bolagsportfölj. Näringsminister Mikael Damberg (S) vill behålla Apoteket och SBAB, men fortsatte sälja aktier i SAS, rapporterar Dagens Nyheter.

STATEN OCH KAPITALET. Näringsminister Mikael Damberg vill se ett tätare samarbete mellan staten och affärsbankerna för att hjälpa tillväxtsugna bolag med kapital.
STATEN OCH KAPITALET. Näringsminister Mikael Damberg vill se ett tätare samarbete mellan staten och affärsbankerna för att hjälpa tillväxtsugna bolag med kapital.

De 48 statligt hel- och delägda bolagens sammantagna resultat uppgick till en förlust på 4,7 miljarder kronor 2016. Det var dryga tre miljarder sämre än föregående år.

Bakom minusåret spökar energibolaget Vattenfalls förlust på hela 26 mdr kr, liksom förlusten i Postnord om 1,6 mdr kr. Även gruvjätten LKAB gick back i fjol.

”Både Vattenfall och LKAB har gått igenom en vändning. För Vattenfalls del är det ekonomiskt och strategiskt rätt att fokusera bolaget i grön riktning och göra sig av med brunkolsverksamheten”, säger Mikael Damberg till DN.

Bäst i klassen var Akademiska hus och Svenska Spel som bokförde vinster på omkring 5 mdr kr vardera.

På regeringens säljlista står det digitala karttjänstbolaget Metria och servicebolaget Apoteksgruppen. Fler statliga andelar i SAS ska också säljas av, ”men staten är en ansvarsfull ägare och stressar inte”, säger Mikael Damberg till DN.

Däremot ska apotekskedjan Apoteket AB behållas, för att säkra kvalitet för kunderna, enligt näringsministern.

”Att ha ett starkt apotek sätter standarden på marknaden”, säger Mikael Damberg till DN.

Även SBAB är han mån om att behålla. Bankkonkurrensen blir bättre genom statliga SBAB:s blotta närvaro argumenterar ministern, även om det ursprungliga syftet att pressa bolånemarginalerna har tonats ned.

Värdet på statens bolagsinnehav uppgick till 510 mdr kr 2016, en uppgång med 19 procent jämfört med 2015.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?