ANNONS:
Till Di.se

Startade företag – tog ut första lönen efter åtta år

  • Henric Rondahl, ny vd för Krogdirekt sedan i mars, och Yusuf Yildiz är överens om att det är en intressant utveckling som sker inom restaurangbranschen just nu. Foto: Henrik Lenngren

Åtta år utan lön – det dröjde innan Krogdirekts grundare Yusuf Yildiz kunde betala notan för en tuff etableringstid.

Först nu går den ekonomiska bärigheten hand i hand med huvuduppdraget: att öka lönsamheten för svenska restauranger.

Genom att minska svinnet, ta betalt för extra beställningar och satsa på stamkunder kan restaurangägare få bättre siffror på sista raden. Men generellt är just lönsamhetsaspekten en knäckfråga för många restauranger som tampas med rödfärg när bokslutet ska lämnas in.

”Personalfrågan är det största problemet som finns i branschen. Det finns helt enkelt ingen återväxt”, säger Yusuf Yildiz.

Han är grundare och ägare i Krogdirekt, ett företag med bas i Linköping vars primära mål är att skapa lönsamma företag i restaurangbranschen.

”Många som driver restaurang är bra i köket men är sällan utbildade företagsledare. Vi hjälper till med det administrativa, som exempelvis kontakt med myndigheter, leverantörer och grossister.”

Idén bakom Krogdirekt formulerades på sent 1990-tal. Via en intresseanmälan till flertalet restauranger i Östergötland skapades grunden för företaget och tankarna kring inköpssamverkan.

”På den tiden drev många av mina släktingar restaurang, och de flesta märkte av att de som småföretagare hade svårt att få bra avtalspriser med leverantörer. Tillsammans med två kollegor (Josef Soner och Nedim Ergul) såg vi en potential i att det faktiskt gick att förenkla vardagen för svenska restaurangägare.”

Men trots att många möjliga kunder ställde sig positiva till idén i en första marknadsundersökning gick det trögt med signeringar av avtal de första åren.

”Grossisterna var livrädda att vi skulle stjäla en del av kakan och börja konkurrera med dem. Först när de insåg att vi betraktade oss själva som ett hjälpverktyg åt restaurangerna började det lossna. Men jag gick utan lön fram till 2007 och fick starta upp kompletterande bolag vid sidan av för att gå runt”, säger Yusuf Yildiz, som inledde sin entreprenörsbana på tidigt 1990-tal med ett framgångsrikt homeparty-företag.

I dag har Krogdirekt och Samköpsgruppen, ett dotterbolag som inriktar sig på mindre hotell och campingar som erbjuder mat, cirka 1 350 medlemsföretag.

”Vi har fokus på små och medelstora aktörer, framför allt lunchrestauranger och kvarterskrogar. Vi vet att vi kan hjälpa nästan alla restauranger till att bli mer lönsamma”, säger Yusuf Yildiz.

Ett årsavtal kostar 5 400 kronor, eller ”en kopp kaffe om dagen” som han själv uttrycker det.

”Jag brukar säga att den första koppen de betalar går till min lön. Sedan kan jag och vi hjälpa till med allt förutom att städa, diska och laga mat. Vi förhandlar med mat- och dryckesleverantörer samt hjälper till med försäkringar, utrustning och leasingavtal. Dessutom finns vi där som bollplank. I vissa fall känns det nästan som om vi sitter i deras styrelser eller ledningsgrupper”, säger Yusuf Yildiz.

Han flänger landet runt i hopp om att underhålla de etablerade kontakter som har tagits.

”Jag är noga med att poängtera att det krävs teamwork för att få en restaurang lönsam. Som gammal idrottskille drar jag gärna paralleller till fotbollen. Varför har Messi tio medspelare? Han kan dribbla och göra mål, men måste också hjälpa till och försvara och slå inlägg till sina medspelare. Alla har sin funktion.”

Själv konstaterar Yusuf Yildiz att han är ”titellös”.

”Jag har varken vunnit eller förlorat några medaljer, och lockas inte av vd-rollen. Jag är inte intresserad av formalia och administration utan vill i stället vara ute på fältet. Jag är knappt en sekund på kontoret.”

I maj klev Henric Rondahl, med mångårig erfarenhet på den finska charkproducenten HK Scan, in som vd och delägare för Krogdirekt.

”Att få utveckla affärerna mot restaurang-Sverige, knyta till oss fler medlemmar och förklara vilka värden bolagen kan tillföra är vad jag kommer att prioritera”, säger han.

De är överens om det är en intressant utveckling som sker inom restaurangbranschen just nu, inte minst i Östergötland där många nya ställen poppar upp.

”Där kan vi åstadkomma mycket tillsammans”, avslutar Henric Rondahl.

 

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies