1515
Annons

Startade företag – tog ut första lönen efter åtta år

Åtta år utan lön – det dröjde innan Krogdirekts grundare Yusuf Yildiz kunde betala notan för en tuff etableringstid.

Först nu går den ekonomiska bärigheten hand i hand med huvuduppdraget: att öka lönsamheten för svenska restauranger.

Henric Rondahl, ny vd för Krogdirekt sedan i mars, och Yusuf Yildiz är överens om att det är en intressant utveckling som sker inom restaurangbranschen just nu.
Henric Rondahl, ny vd för Krogdirekt sedan i mars, och Yusuf Yildiz är överens om att det är en intressant utveckling som sker inom restaurangbranschen just nu.Foto:Henrik Lenngren

Genom att minska svinnet, ta betalt för extra beställningar och satsa på stamkunder kan restaurangägare få bättre siffror på sista raden. Men generellt är just lönsamhetsaspekten en knäckfråga för många restauranger som tampas med rödfärg när bokslutet ska lämnas in.

”Personalfrågan är det största problemet som finns i branschen. Det finns helt enkelt ingen återväxt”, säger Yusuf Yildiz.

Han är grundare och ägare i Krogdirekt, ett företag med bas i Linköping vars primära mål är att skapa lönsamma företag i restaurangbranschen.

”Många som driver restaurang är bra i köket men är sällan utbildade företagsledare. Vi hjälper till med det administrativa, som exempelvis kontakt med myndigheter, leverantörer och grossister.”

Idén bakom Krogdirekt formulerades på sent 1990-tal. Via en intresseanmälan till flertalet restauranger i Östergötland skapades grunden för företaget och tankarna kring inköpssamverkan.

”På den tiden drev många av mina släktingar restaurang, och de flesta märkte av att de som småföretagare hade svårt att få bra avtalspriser med leverantörer. Tillsammans med två kollegor (Josef Soner och Nedim Ergul) såg vi en potential i att det faktiskt gick att förenkla vardagen för svenska restaurangägare.”

Men trots att många möjliga kunder ställde sig positiva till idén i en första marknadsundersökning gick det trögt med signeringar av avtal de första åren.

”Grossisterna var livrädda att vi skulle stjäla en del av kakan och börja konkurrera med dem. Först när de insåg att vi betraktade oss själva som ett hjälpverktyg åt restaurangerna började det lossna. Men jag gick utan lön fram till 2007 och fick starta upp kompletterande bolag vid sidan av för att gå runt”, säger Yusuf Yildiz, som inledde sin entreprenörsbana på tidigt 1990-tal med ett framgångsrikt homeparty-företag.

I dag har Krogdirekt och Samköpsgruppen, ett dotterbolag som inriktar sig på mindre hotell och campingar som erbjuder mat, cirka 1 350 medlemsföretag.

”Vi har fokus på små och medelstora aktörer, framför allt lunchrestauranger och kvarterskrogar. Vi vet att vi kan hjälpa nästan alla restauranger till att bli mer lönsamma”, säger Yusuf Yildiz.

Ett årsavtal kostar 5 400 kronor, eller ”en kopp kaffe om dagen” som han själv uttrycker det.

”Jag brukar säga att den första koppen de betalar går till min lön. Sedan kan jag och vi hjälpa till med allt förutom att städa, diska och laga mat. Vi förhandlar med mat- och dryckesleverantörer samt hjälper till med försäkringar, utrustning och leasingavtal. Dessutom finns vi där som bollplank. I vissa fall känns det nästan som om vi sitter i deras styrelser eller ledningsgrupper”, säger Yusuf Yildiz.

Han flänger landet runt i hopp om att underhålla de etablerade kontakter som har tagits.

”Jag är noga med att poängtera att det krävs teamwork för att få en restaurang lönsam. Som gammal idrottskille drar jag gärna paralleller till fotbollen. Varför har Messi tio medspelare? Han kan dribbla och göra mål, men måste också hjälpa till och försvara och slå inlägg till sina medspelare. Alla har sin funktion.”

Själv konstaterar Yusuf Yildiz att han är ”titellös”.

”Jag har varken vunnit eller förlorat några medaljer, och lockas inte av vd-rollen. Jag är inte intresserad av formalia och administration utan vill i stället vara ute på fältet. Jag är knappt en sekund på kontoret.”

I maj klev Henric Rondahl, med mångårig erfarenhet på den finska charkproducenten HK Scan, in som vd och delägare för Krogdirekt.

”Att få utveckla affärerna mot restaurang-Sverige, knyta till oss fler medlemmar och förklara vilka värden bolagen kan tillföra är vad jag kommer att prioritera”, säger han.

De är överens om det är en intressant utveckling som sker inom restaurangbranschen just nu, inte minst i Östergötland där många nya ställen poppar upp.

”Där kan vi åstadkomma mycket tillsammans”, avslutar Henric Rondahl.

 

 

Återförsäljare sågar Husqvarnas leveranser

Missnöjet bland återförsäljarna pyr när Husqvarna får allt större problem med leveranserna av trädgårdsmaskiner.

Nu finns det risk för att konkurrenterna ska ta marknadsandelar.

”När Husqvarna inte finns på hyllan säljs andra märken in”, säger återförsäljaren Jonas Bergqvist i Enköping.

Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.
Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.Foto:Evelina Carborn

Husqvarna, som kontrolleras av finansfamiljerna Wallenberg och Lundberg, har backat nästan 7 procent på Stockholmsbörsen sedan den senaste kvartalsrapporten släpptes för snart en månad sedan – samtidigt som börsindex har stigit. Räknat från årsskiftet ligger nedgången på nästan 50 procent.

I rapporten framgick att försäljningen av trädgårdsmaskiner fortsätter att hämmas av den globala komponentbristen. Värst drabbad är produktkategorin robotgräsklippare för privatmarknaden – en av Husqvarnas största kommersiella framgångar någonsin. Försäljningen landade på betydligt lägre nivåer under årets andra kvartal jämfört med i fjol.

I augusti är samtliga 13 produkter i kategorin robotgräsklippare på Husqvarnas hemsida klassade som ”tillfälligt slut”. Robotgräsklipparna är en ytterst viktig produkt för Husqvarnas resultat. Av de sju mer konventionella typerna av gräsklippare som säljs på hemsidan är fyra slut. Inom kategorin motorsågar kan bara strax över hälften av produkterna beställas.

Hos återförsäljarna växer nu missnöjet med Husqvarna. Vissa anser att bolagets leveranser är mer bristfälliga än konkurrenternas, samtidigt som andra är av uppfattningen att alla leverantörer uppvisar samma problem.

Jonas Bergqvist driver bolaget Enköpings Skog och Trädgård, som bland annat säljer gräsklippare och motorsågar. Han berättar att han gjorde en försäsongsbeställning på robotgräsklippare från Husqvarna i november förra året, men att leveransen fortfarande inte har fullföljts.

”Jag har fått hem tre stycken och väntar fortfarande på 16-17 stycken. Nu säger de att planerat avsändningsdatum är i oktober, men då är ju säsongen slut.”

Förra året såldes Jonas Bergqvist 36 robotgräsklippare. I år ligger den siffran på tre.

”Kunderna vill handla och de flesta produkterna som är på väg hit är bokade.” 

Företagaren berättar att många kunder fortfarande är tålmodiga, men att vissa söker sig till näthandlare som ofta kan köpa upp större mängder och därför befinner sig i en bättre position. Konsekvensen av leveransproblemen är minskad försäljning och en förväntad lägre omsättning.

”Kunderna börjar tappa tålamodet. Jag har dock betydligt mer jobb i verkstaden, eftersom många lagar gamla grejer i stället för att köpa nytt.”

Gällande leveranserna av robotgräsklippare är alla leverantörer i princip lika problemtyngda som Husqvarna, enligt Jonas Bergqvist. När det kommer till motorsågar, röjsågar och andra liknande produkter fungerar det något bättre hos andra leverantörer. Gällande batteridrivna produkter är skillnaden betydligt större, säger han. 

Företagaren tror att Husqvarna riskerar att tappa marknadsandelar till följd av problemen.

”Det tror jag alldeles säkert”, säger han och förklarar att andra märken säljs in när Husqvarnas produkter inte finns på hyllan.

En återförsäljare i en annan del av landet, som vill vara anonym, berättar att det förvisso kommer enstaka produkter från Husqvarna – men att leveranserna av robotgräsklippare i princip har avstannat helt. Nyligen annullerade återförsäljaren en order som skulle ha levererats i våras.

”Det påverkar inte vår verksamhet särskilt mycket, men de andra stora leverantörerna jublar såklart”, säger en företrädare för bolaget.

Tror du att den här utvecklingen kan vara skadlig för Husqvarna på sikt?
”Ja, självklart. Det är tydligt på robotmarknaden. Där kommer den tyska konkurrenten Stihl som ett ostoppbart ånglok.”

Återförsäljaren medger att även konkurrenterna har problem med leveranserna, men hävdar att Husqvarnas bekymmer är mycket större. 

”Stihl har haft svårt att konkurrera med Husqvarna tidigare, men nu har Husqvarna haft problem med robotgräsklipparna i flera år. Stihl kan leverera på ett annat sätt. Det är klart att det kommer att påverka marknaden.”

Pontus Widell är ägare och vd för Vemdalen Experience i Härjedalen. Bortsett från uthyrningen av snöskotrar och fyrhjulingar driver företaget en stor butik med bland annat trädgårdsmaskiner.

”Robotgräsklipparna, som är väldigt populära hos kunderna, är det vi saknar mest när det gäller Husqvarnas leveranser”, säger han.

Ägaren anser dock inte att Husqvarna presterar sämre än någon annan. Han menar att problemet är utbrett och att den ansträngda situationen präglar samtliga leverantörer. 

”Vi tappar väldigt många affärer på leveranssituationen. Det gäller att man är ute i oerhört god tid. Vi förlorar kunderna som vill handla direkt”, säger Pontus Widell.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera