1515
Annons

Start up-bolaget säljer stödbiljetter – till tomma läktare

”En inställd spelning är också en spelning”, sa rocksångaren Ulf Lundell en gång. Det slår start up-bolaget Kwikk nu mynt av när arenor, träningshallar och scener ekar tomma runt om i Sverige. Med hjälp av en ny sajt säljs stödbiljetter till evenemang som ställs in eller genomförs utan publik.

”När regeringen gick ut med förbudet mot alla evenemang med över 500 personer insåg vi att det skulle bli väldigt stora problem, och ett stort pengabortfall för alla föreningar. Vi började fundera på hur vi skulle kunna göra något åt den saken”, säger David Forsberg som är vd på inkubatorbolaget Kwikk som tillhandahåller onlinebetalningar.

Utan publik fattas det många miljoner inom det svenska föreningslivet. Genom sajten skullevaritdär.se, kan vem som helst köpa en stödbiljett till en förening inom sport och kultur. Beloppet är valfritt och köparen får sedan en biljett via sms som kan användas i framtiden. Vad biljetten gäller är upp till föreningen själv. Den kan vara en symbol för att man stöttar föreningen, gratis kaffe i pausen eller en entré till en VIP-kväll. Föreningarna registrerar sig själva på hemsidan, och 3-4 kronor går till transaktionskostnader. 

För start up-bolaget Kwikk, som är en del av Dalarna Science Parks affärsutvecklingsprogram, blir sajten också ett sätt att marknadsföra det nya bolaget. 

”Det här passade så bra det här projektet, det blev ett bra tillfälle för oss att visa vår värdegrund. Vill gärna hjälpa till och hjälpa de som är små. Många som sysslar med betalningar blir snabbt stora. Lätt att försvinna i mängden om man är en liten förening.”

I dagarna lanserar de en liknande sida där företag inom alla branscher kan registrera sig och sälja presentkort. På systersidan kommervaradar.se, kan restauranger, frisörer och butiker själva lägga upp erbjudanden som deras kunder kan förköpa med Swish eller kort. Kvittot, som skickas ut som ett sms, fungerar som ett värdebevis som kunderna enkelt kan lösa in på plats.

”Genom att göra det enkelt för privatpersoner och företag att betala i förskott hoppas vi kunna hjälpa till att dämpa fallet för många småföretag”, säger David Forsberg. 

Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Metoden som framgångssäkrar din karriär

Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.
Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Inom rekrytering ökar kraven på att metoder som används är evidensbaserade, likabehandlande och skapar riktig nytta.

Mercuri Urval arbetar med en vetenskapligt baserad metod som slår knock på branschen.

– Vår metod bidrar till att framgångssäkra kandidatens karriär, säger Marcus Tingland.

Så fungerar det – läs mer om metoden här

Ledarskap handlar till stor del om att skapa vinnande strukturer. Och framgång beror på individens och organisationens förmåga att leverera resultat.

– Om organisationens kapacitet eller ledarskap inte motsvarar ställda krav löper man större risk att misslyckas, säger Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Istället för konventionella chefsrekryteringsmetoder sticker Mercuri Urval ut med en vetenskapligt baserad metod, som visat sig vara framgångsrik för såväl kandidater som kunder och medarbetare.

– Vi arbetar med urval och bedömning baserat på prediktion av framtida prestation, och detta kopplat till individens erfarenhet, förmåga och motivation. Vi utgår ifrån faktabaserade framgångsfaktorer. Metoden i sig är konsekvent och repeterbar, utfallet går att mäta och tål granskning. Vi är övertygade om att detta är framtiden för hela vår bransch.

Marcus Tingland konstaterar att uppdragsgivare ställer allt högre krav på rekryteringfirmornas förmåga att bedöma framtida prestation utifrån verkliga förutsättningar – generella modeller som allmänt beskriver personlighet och beteende som är standard att använda i branschen i stort svarar inte mot denna prövning.

– Vi ser att allt fler samarbetspartners ställer krav utifrån denna insikt baserat på egna erfarenheter från otillräckliga ledartillsättningar.

”Vilar på en evidensbaserad metodik”

Marcus Tingland pekar på studier som visar på en alldeles för låg kvalitet kopplat till det långsiktiga utfallet av ledarrekrytering.

– Vi angriper denna utmaning genom att objektivt mäta utfall och resultat men det förutsätter även att vi är rigorösa och konsekventa i vårt genomförande. Vi vilar på en evidensbaserad metodik som är systematisk, strukturerad och som tål granskning. Det intressanta med detta tillvägagångsätt är att det leder till mer kompetensbaserade urval och krav på att identifiera och möta kandidater utanför traditionella nätverk.

Hjälper er metoden till att faktiskt framgångssäkra karriären?

– Så är det absolut. Det är det vi brinner för och glädjande nog kan stoltsera med att vi gör i stort sett dagligen.

Tack vare metoden blir dessutom Mercuri Urval en mer attraktiv arbetsgivare, menar Marcus Tingland:

– De bästa och mest professionella människorna i vår bransch bryr sig genuint om resultat, ledarskap och organisationsutveckling. Hos oss erbjuds alla medarbetare en miljö och arbetssätt som bidrar till ett hållbart värdeskapande där kunden och kandidaten står i fokus.

Så fungerar det – läs mer om metoden här

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera