Annons

Stärkta statsfinanser ökar reformutrymmet

Statens budgetöverskott landade på 85,3 miljarder kronor för 2016. De stärkta statsfinanserna ökar utrymmet för nya reformer, enligt finansminister Magdalalena Andersson.

Finansminister Magdalena Andersson (S).
Finansminister Magdalena Andersson (S).Bild:Anders Wiklund/TT

Nya siffror från Riksgälden visar att statens budgetöverskott landade på 85,3 miljarder kronor för 2016. Det är bättre än väntat och kan jämföras med ett underskott på 32,7 miljarder 2015.

”Det här är resultatet av ett metodiskt arbete som vi har haft sedan vi klev in i regeringskansliet”, säger Magdalena Andersson.

Fler sysselsatta och åtgärder för att pressa tillbaka kostnaderna för bland annat sjukförsäkringen och ensamkommande barn och ungdomar är några av faktorerna bakom det förbättrade resultatet, enligt finansministern.

”Sedan har vi fört en mycket stram finanspolitik, där vi har ökat intäkterna och prioriterat väldigt hårt bland utgifterna”, säger hon.

De stärkta statsfinanserna ger extra ammunition åt regeringen, som laddar för nya reformer inför nästa val.

”Om statsfinanserna ser bättre ut så finns det större möjligheter att genomföra reformer, men vi ska inte göra av med pengarna innan vi har dem i näven”, säger Magdalena Andersson.

Vilka är de viktigaste reformerna du ser framför dig?
”Det viktigaste av allt är ordning och reda i statsfinanserna. Därutöver är det viktigt nu när Sveriges befolkning växer att vi kan trygga välfärden”, säger hon.

En fråga som står högt upp på den politiska dagordningen är försvaret, där allianspartierna kräver ytterligare tillskott utöver de 10,2 miljarder som redan är beslutade för perioden 2016-2020.

Men Magdalena Andersson anser att man först måste analysera säkerhetsläget och se över behoven innan man kan besluta om nya tillskott.

”Vi ökar anslagen till försvaret under de kommande åren och det är ganska omfattande tillskott som försvaret kommer att få”, säger hon.

”Det är en viktig omsvängning, där jag tycks ha en lite annan syn på försvaret än min företrädare, där jag tycker att det är viktigt med ett starkt svenskt försvar.”

Så sent som i mitten av december förra året räknade regeringen med ett underskott i de offentliga finanserna med 0,4 procent för 2017. Men det är för tidigt att bedöma om den siffran kommer att revideras upp i nästa prognos i vår, enligt Magdalena Andersson.

”Jag vill få in lite mer material innan jag drar några slutsatser om vartåt det lutar”, säger hon.


Innehåll från KIAAnnons

Rekordförsäljning av laddbara bilar

Hittills i år är 29,3  procent av alla nya bilar som säljs på svenska marknaden laddbara.

För Kia, ett av de ledande märkena på den svenska elbilsmarknaden, är motsvarande siffra 57 procent.

Och utvecklingen fortsätter – redan nästa år räknar biltillverkaren med att 80 procent av alla nya bilar är laddbara.

Laddbara bilar för dina behov. 

Bilmarknadens omställning från fossila bränslen till eldrift fortsätter i snabb takt.

Under oktober var andelen laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, som registrerades rekordhög med 36 procent av den totala nybilsförsäljningen. Det ska jämföras med oktober förra året då motsvarande siffra låg på 11,8 procent, allt enligt en ny rapport från branschorganisationen Bil Sweden.

Kia Niro
Kia Niro

”Offensiv strategi”

Kia har länge varit en drivande aktör på Sveriges elbilsmarknad. Hittills i år utgörs 57 procent av all nybilsförsäljning av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent nästa år.

Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

I produktportföljen finns nu fyra laddhybrider – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro (utsedd till Miljöbästa bil 2019) och e-Soul.

Kia Sorento som laddhybrid

Kia Sorento
Kia Sorento

Nu har orderböckerna dessutom öppnats för ytterligare en laddhybrid: den populära sjusitsiga familjesuven Kia Sorento som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt viktigare modell i sitt segment. Dieselversionen släpps på marknaden redan nu, och under första kvartalet 2021 börjar modellen levereras som laddhybrid.

Offensiv omställning

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar. För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbar 8 000 personer nu intensivt på Kias R&D-center i Namyang utanför Seoul i Sydkorea. Här utvecklas framtida fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?