Annons

Starkt fjolår för norska oljefonden

Norska oljefonden dubblade avkastningen under 2017 jämfört med året innan.
Urstarka börser och en svagare norsk krona var de främsta orsakerna.

Yngve Slyngstad, norska oljefonden.
Yngve Slyngstad, norska oljefonden.Bild:Jonatan Bylars

Norska oljefonden, som är världens största statliga investeringsfond och en betydande spelare på Stockholmsbörsen, hade ett kanonår 2017.

Den sammanlagda avkastningen landade på 13,7 procent. Därmed nära fördubblade förvaltarna 2016 års avkastning på 6,9 procent.

Totalt växte oljefonden, eller Statens pensjonsfond utland som den heter formellt, med 978 miljarder norska kronor, 1 027 miljarder kronor, under fjolåret.

Ökningen i fjol motsvarar en fjärdedel av allt som fonden avkastat sedan starten för 27 år sedan.

Marknadsvärdet uppgick vid årsskiftet till 8 488 miljarder norska kronor, motsvarande 8 910 miljarder kronor – mer än två och en halv gånger Norges BNP och motsvarande 1,6 miljoner kronor per invånare.

”Ett väldigt bra år för fonden”, kommenterar vd:n Yngve Slyngstad i samband med att siffrorna presenterades.

Han framhåller särskilt avkastningen på fondens aktieinvesteringar, som uppgick till 19,4 procent. Räntepapper och fastigheter – fondens övriga tillgångsslag - avkastade 3,3 respektive 7,5 procent.

Den svaga norska kronan putsade siffrorna ytterligare. Valutakursen bidrog till att öka fondens värde med 15 miljarder norska kronor under 2017, konstateras i årsrapporten.

Norska oljefonden äger aktier i över 9 000 företag i totalt 77 länder och har omfattande poster i bland andra it-jättarna Apple, Microsoft, Googles moderbolag Alphabet, samt i oljebolaget Shell och livsmedelsföretaget Nestlé.

Enbart de 0,9 procent som norrmännen äger av Apple - den enskilda investering som bidrog mest till fondens värdeökning i fjol - uppgår till 69 miljarder kronor. It-jätten är oljefondens största aktieinnehav.

Aktier står för runt två tredjedelar av norska oljefondens sammanlagda investeringar och i börsturbulensen under inledningen av året minskade värdet av fondens aktier med hundratals miljarder kronor. Men de tvära kasten på världens börser inget som bekymrar Yngve Slyngstad.

"Vi är inte oroliga över den nuvarande volatiliteten och vi ser ingen anledning till oro även vid en marknadskorrektion", konstaterade han under en presskonferens i Oslo på tisdagen.

2017 var ett på flera sätt ett betydelsefullt år för norska oljefonden, som etablerades 1990 och fungerar som en buffert för de norska statsfinanserna.

I september passerade fonden milstolpen 1 000 miljarder dollar, motsvarande 7 960 miljarder kronor, för första gången.

”Jag tror inte att någon kunde föreställa sig att fonden någonsin skulle nå 1 000 miljarder dollar när den första inbetalningen av oljeintäkter gjordes i maj 1996”, konstaterade Yngve Slyngstad då.

Men framgångarna medför även en del problem. Fondens storlek – det sammanlagda värdet motsvarar Mexikos BNP och överstiger Stockholmsbörsens med omkring en tredjedel – gör det svårt att hitta marknader och tillgångsslag som är tillräckligt stora och likvida.

Nyligen påpekade Yngve Slyngstad, som även sitter i AB Volvo VOLV B -0,12% Dagens utveckling s valberedning, att det inte längre är lönt att investera i till exempel infrastrukturprojekt, eftersom avkastningen är för låg.



Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?