1515
Annons

Småbarnsföräldrar handlar mest på nätet

E-handeln ökade med 16 procent under 2017.

Mest växte nätshoppandet bland småbarnsföräldrar, där barnartiklar och leksaker ökade med hela 23 procent.

”Att kunna handla på tider som passar de stressade småbarnsföräldrarna är en förklaring till utvecklingen, möjligheten till hemleverans är en annan”, skriver Postnord som tagit fram e-barometern tillsammans med Svensk Digital Handel och Hui Research.

Bild:Hasse Holmberg

”Vi närmar oss en brytpunkt i detaljhandeln, där e-handeln tar allt större del av försäljningstillväxten inom sällanköpsvaruhandeln”. Så beskriver Postnord den e-barometer som tagits fram för helåret 2017.

67 miljarder kronor omsatte e-handeln i Sverige vilket motsvarar knappt 8,7 procent av den totala detaljhandeln.

”Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan i dag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats, det går bara snabbare nu”, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

Postnord konstaterar att framtiden för de fysiska butikerna inom framför allt elektronikhandeln och modehandeln ser särskilt mörk ut.  Var tredje elektronikprodukt säljs på nätet och inom modeindustrin säljs 16 procent online, visar rapporten.

Det konstateras också att allt fler använder mobiltelefon i näthandeln, främst i den yngre generationen. Att hitta nya sätt att möta kunden ute i butikerna blir en tuff utmaning, skriver Postnord.

”Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det”, säger Carin Blom. 

Området som ökar mest inom näthandeln är barnartiklar och leksaker som ökade med 23 procent under 2017 jämfört med året innan. Även där är mobilanvändandet på stark frammarsch. Hälften av alla e-handelskonsumenter handlade via telefonen vid sitt senaste köp. 

På andra plats hamnar bygghandeln. 

”Ett skäl har varit den starka bostadsmarknaden och goda kapitaltillgången som drivit svenskarnas renoveringslust. Efter amorteringskrav och ökad osäkerhet på bostadsmarknaden tycks dock de mest extrema utvecklingstalen ha klingat av för ögonblicket”, skriver Postnord i rapporten som tagits fram i samarbete med Digital Handel och Hui Research. 


Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Så hjälper Schneider Electric företag att sätta upp och efterleva sin hållbarhetsstrategi

Valentin Monteiro, chef för hållbarhet, och Jenny Larsson, vd, på Schneider Electric i Sverige.
Valentin Monteiro, chef för hållbarhet, och Jenny Larsson, vd, på Schneider Electric i Sverige.

Bara sju procent av företagen i världen lyckas följa sina hållbarhetsplaner för att nå uppsatta mål. Schneider Electric är ett av de företag som arbetar aktivt med sin hållbarhetsplan och resultatuppföljning av denna – och kan hjälpa andra att också nå dit. 

– Vi följer en trestegsstrategi över vad som måste göras för att leverera resultat i linje med våra klimatambitioner och detta kan vi dela med oss av till andra, säger Jenny Larsson, Sverige-vd på Schneider Electric.

Stora insatser måste göras globalt för att uppnå Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till 1.5 grader. Avgörande är att kraftigt minska utsläppen av koldioxid. 

Schneider Electric, den världsomspännande koncernen inom energihantering och automation, har utvecklat trestegskonceptet ”Strategize – Digitize – Decarbonize” som man arbetar med för att själva minska koldioxidavtrycket.

– Vi har en tydlig färdplan. En hörnsten är digitalisering. Genom att digitalisera verksamheter skapar vi insikter om vad vi måste göra. När vi vet exakt var i en leverantörskedja eller en produktionslinje som det förbrukas stora mängder energi kan vi rikta våra insatser dit, säger Valentin Monteiro, chef för hållbarhet på Schneider Electric i Sverige.

Schneider Electric bidrar till minskat koldioxidavtryck för byggnader

Byggnader, som bostäder och kontor, står för nästan 40 procent av de globala koldioxidutsläppen om man ser till byggnadens hela livscykel.

Här erbjuder Schneider Electric lösningar för att minska energianvändningen och koldioxidutsläppen. Det kan handla om hur byggnaden utformas redan på design- och konstruktionsstadiet med mjukvarulösningar som MTWO, till att den förses med smarta funktioner för att optimera driften gällande bland annat inomhusklimatet genom lösningar som EcoStruxure Building™.

Elektrifiering av verksamhet är ett annat viktigt steg.

– Genom att elektrifiera processer kan vi accelerera insatser som minskar koldioxidavtrycket, säger Valentin Monteiro.

Ytterligare ett viktigt område är efterfrågan på energi och hur den kan optimeras över tid.

– Vi måste prata mer om hur energi används. Många företag i Sverige har gjort ett bra jobb så långt men det finns fortfarande utrymme till förbättringar. Här kan vi hjälpa till för att öka medvetenheten om förbättringsområden och lösningar. Det finns exempelvis smarta och effektiva IoT-plattformar för överblick och styrning samt konsulttjänster som hjälper verksamheter att förena hållbarhetsstrategier med energieffektiviserings- och energiförsörjningsprojekt, avslutar Jenny Larsson.

Om Schneider Electric

Schneider Electric är en digital partner för ökad hållbarhet och effektivitet. EcoStruxure™ erbjuder öppna och skalbara IoT-plattform för hem, fastigheter, datacenter, infrastruktur och industrier, samlar och kopplar ihop data från alla delar av en verksamhet. Konsultverksamheten hjälper verksamheter att förena hållbarhetsstrategier med energieffektiviserings- och energiförsörjningsprojekt. 

Läs mer om våra konsulttjänster här. 

 

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?