”Vi närmar oss en brytpunkt i detaljhandeln, där e-handeln tar allt större del av försäljningstillväxten inom sällanköpsvaruhandeln”. Så beskriver Postnord den e-barometer som tagits fram för helåret 2017.
67 miljarder kronor omsatte e-handeln i Sverige vilket motsvarar knappt 8,7 procent av den totala detaljhandeln.
”Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan i dag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats, det går bara snabbare nu”, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.
Postnord konstaterar att framtiden för de fysiska butikerna inom framför allt elektronikhandeln och modehandeln ser särskilt mörk ut. Var tredje elektronikprodukt säljs på nätet och inom modeindustrin säljs 16 procent online, visar rapporten.
Det konstateras också att allt fler använder mobiltelefon i näthandeln, främst i den yngre generationen. Att hitta nya sätt att möta kunden ute i butikerna blir en tuff utmaning, skriver Postnord.
”Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det”, säger Carin Blom.
Området som ökar mest inom näthandeln är barnartiklar och leksaker som ökade med 23 procent under 2017 jämfört med året innan. Även där är mobilanvändandet på stark frammarsch. Hälften av alla e-handelskonsumenter handlade via telefonen vid sitt senaste köp.
På andra plats hamnar bygghandeln.
”Ett skäl har varit den starka bostadsmarknaden och goda kapitaltillgången som drivit svenskarnas renoveringslust. Efter amorteringskrav och ökad osäkerhet på bostadsmarknaden tycks dock de mest extrema utvecklingstalen ha klingat av för ögonblicket”, skriver Postnord i rapporten som tagits fram i samarbete med Digital Handel och Hui Research.