Annons

Starkaste Latour-kvartalet någonsin – men aktien backar

Orderingången i Latours helägda industrirörelse växte organiskt med 7 procent under det tredje kvartalet, i likhet med faktureringen.

Det nämner investmentbolagets vd Jan Svensson i tisdagens kvartalsrapport, och uppger därpå att kvartalet är det bästa någonsin för Latour i absoluta tal, bland annat med ett rörelseresultat på 310 miljoner kronor (271).

Rörelsemarginalen minskade däremot från 13,6 till 13,1 procent, och det starka kvartalet till trots backade Latour-aktien drygt 1 procent i morgonhandeln. På det negativa kontot syntes förutom marginalminskningen att nettoresultatet minskade jämfört med det tredje kvartalet i fjol, något som var en konsekvens av lägre resultat från andelar i intresseföretag och från aktieförvaltningen, 521 mot 583 miljoner kronor.


Annat ur vd-ordet:

* I Sverige upplever Latour fortfarande att det finns försenande kapacitetsproblem inom byggbranschen, vilket främst drabbar Swegon.

* Byggkonjunkturen fortsätter att vara stark i stora delar av Europa, främst i Norden men även i Tyskland.

* Storbritannien visar tecken på att ha passerat toppen.

* Latours finansiella ställning ger utrymme för investeringar på drygt 3 miljarder kronor.

* Börsportföljens rapporter har överlag varit bra hittills, och värdet på portföljen har hittills i år ökat med 18,7 procent, mot jämförelseindexets 12,5 procent.

* Förvärvet av 26,7 procent av det börsnoterade bygghissbolaget Alimak, som gjordes under det tredje kvartalet, nämns kort. Dess kunders utveckling, skriver Jan Svensson, stöds av viktiga megatrender såsom exempelvis urbanisering, säkerhet och miljövänlig energiproduktion.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Så mycket kan du vinna på en laddhybrid – kalkylatorn ger svaret

Fossildriven eller laddbar bil – funderar du också på vilket av alternativen som är mest fördelaktigt just för dig?

Tack vare en ny kalkylator kan du nu snabbt få svaret.

Räkna själv – så mycket kan du spara 

Allt fler förare i Sverige upptäcker fördelarna med att köra en laddhybrid eller en elbil.

Hittills i år är 29,3 procent av alla nya bilar som säljs på den svenska marknaden laddbara.

För Kia, ett av de ledande varumärkena när det gäller laddbara bilar på den svenska elbilsmarknaden, är motsvarande siffra 57 procent.

Men hur stor är egentligen skillnaden i miljöpåverkan och kostnad mellan en fossildriven bil (bensin eller diesel) och en eldriven?

För att underlätta svaret på frågan har Kia utvecklat en ny kalkylator. Med den kan du enkelt och snabbt jämföra olika modeller.

Så här går det till:

I kalkylatorn jämför du en Kia plug-in-hybrid med en motsvarande bil som inte är klimatbonusberättigad. 

Därefter fyller du i två parametrar: antal år och körsträcka per år.

Resultatet visar sedan den totala kostnaden samt bilens sammanlagda miljöpåverkan i ton utsläppt koldioxid. 

Exempel:

Vi jämför en Kia Ceed SW Plug-In Hybrid Advance (med el- och bensinmotor) med en Kia Ceed SW 1.4 T-Gdi DCT GT Line (bensinmotor).

Vi fyller i ett ägande på tre år samt en körsträcka på 1 500 mil per år.

Svaret visar att plug-in-hybriden har släppt ut sammanlagt 1,31 ton koldioxid medan motsvarande siffra för den bensindrivna är 6,48 ton. 

Skillnaden är alltså 5,17 ton koldioxid vilket motsvarar 51 700 pantade burkar eller lite mer än fem flygresor tur eller retur mellan Stockholm och Genéve.

Vi får samtidigt veta att plug-in-hybriden kostar 5 014 kronor mindre under perioden.

Att välja modellen med laddhybrid är med andra ord en klar fördel för både miljön och din plånbok.

Får fler att upptäcka fördelarna

Den nya kalkylatorn är ytterligare ett sätt för Kia att få fler att upptäcka fördelarna med eldrivna bilar.

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och är nu en av de allra starkaste aktörerna när de gäller laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 57 procent – av de bilar som såldes mellan januari och oktober i år var laddbara. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid samt två rena elbilar.

Snart är det dessutom Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den populära sjusitsiga familjesuven Kia Sorento som går att beställa redan nu med leverans under det första kvartalet nästa år.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Räkna själv – så mycket kan du spara 

FAKTA: Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?