Ståltillverkaren SSAB:s rörelseresultat uppgick till 1.089 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2017. Det framgår av delårsrapporten.
Nyhetsbyrån Direkt
Text
Bild:SSAB
Väntat var enligt SME Direkts prognossammanställning 961 miljoner kronor. Rörelsemarginalen blev 6,7 procent, att jämföra med väntade 6,2 procent.
Resultatet före skatt landade på 864 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Analytikerna hade i snitt räknat med ett resultat före skatt på 696 miljoner kronor.
Försäljningen uppgick till 16.188 miljoner kronor för perioden. Här låg SME Direkts konsensusprognos på 15.573 miljoner kronor.
SSAB
SSAB A +1,71%
Dagens utveckling:s leveranser under det fjärde kvartalet väntas sammantaget ligga i nivå med det tredje kvartalet.
Det skriver SSAB i sitt utsiktsavsnitt i rapporten för det tredje kvartalet 2017.
I Nordamerika bedöms efterfrågan på grovplåt vara stabil under fjärde kvartalet och i Europa förväntas efterfrågan vara fortsatt god. För höghållfasta stål bedöms den underliggande efterfrågan fortsätta att utvecklas positivt.
SSAB:s realiserade priser under det fjärde kvartalet bedöms sammantaget bli något lägre jämfört med föregående kvartal, hänförligt till SSAB Americas samt en säsongsmässigt sämre mix inom SSAB Europe.
Under det fjärde kvartalet kommer planerade underhållsstopp att genomföras inom SSAB Europe, med en beräknad resultatpåverkan om 180 miljoner kronor (exklusive utebliven marginal).
Innehåll från LexusAnnons
Komfort och kvalitet – allt viktigare för elbilar
Elbilsbranschen har ökat kraftigt de senaste åren – och snart är varannan bil i Sverige elektrifierad.
På en mognare marknad fokuserar konsumenterna inte bara på räckvidd och batteriprestanda.
Nu pekar trenden på att kvalitet, komfort och hantverk blir allt mer prioriterat – och Lexus satsar på att ta täten.
Under 2022 har elbilsmarknaden i Sverige nått nya höjder och under året var 33 procent av alla nya bilar som såldes en elbil. Det innebär att antalet nyregistrerade elbilar ökade med hela 65 procent 2022 jämfört med året innan, enligt Mobility Sweden.
Men med en allt mer mogen marknad följer också allt högre krav från konsumenterna.
Trenden är tydlig: det räcker inte längre att erbjuda bilar med lång räckvidd och god batteriprestanda – kvalitet, komfort och hantverk blir allt viktigare.
Ett exempel på detta är nya Lexus RZ, som sätter en ny standard för elbilar i premiumsegmentet. Den japanska biltillverkaren gör det genom att kombinera banbrytande teknik och, just, hög komfort.
Lexus nya elbil kryllar av innovationer
Lexus RZ introducerar innovativa funktioner som panoramatak med dimmer – Dimoramatak – och en kupévärmare som inte påverkar batteriets prestanda.
Dessutom är RZ byggd på den nya e-TNGA-plattformen, vilket ger förbättrat vridmoment, väghållning och chassikonstruktion. Lexus Link-systemet har en mängd uppkopplingsfunktioner och reseplaneringsverktyg, medan Lexus Safety System+ ger avancerade säkerhetsfunktioner för att upptäcka och undvika faror.
Med en batterigaranti på 10 år eller 1 000 000 kilometer ger Lexus RZ trygghet för konsumenterna, samtidigt som den höga kvaliteten och komforten gör den till en framtida konkurrent bland elbilsmodeller i premiumsegmentet.
När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.