1515

"Starka kvartalsrapporter väntar" – men det gör även konjunkturtoppen

Urstarkt. Börsbolagen som rapporterar de kommande veckorna kan få sina aktieägare att brista ut i lovsång. Men är det kanske så att konjunkturen är på väg att toppa? Möjligen syns sådana tecken när bolagen skådar in i sina kristallkulor, anar experterna.

Foto:Nicole Pereira

Under veckan som kommer börjar de stora bolagen att berätta hur det gått för dem under årets andra kvartal. Det kommer antagligen att bli ganska glädjande läsning för ägarna.

Annika Winsth, chefsekonom på Nordea, som tittar på konjunkturen och återhämtningen efter pandemin ur ett övergripande perspektiv, konstaterar att konjunkturen är mycket stark nu.

”Starka kvartalsrapporter väntar. Vi har en enorm återhämtning”, säger hon.

Det tror Peter Malmqvist, oberoende analytiker, också.

”Om man tittar på analytikernas prognoser så är bolagens vinster tillbaka på normala nivåer, nästan som 2019. Vinstraset från pandemin är återtaget. Det är en fantastisk uppgång, men från en låg nivå”, säger han. 

Kanske har till och med analytikerna räknat för lågt, så att vi får häpna över ännu bättre resultat än vad någon kunnat tro, funderar han.

”Verkstadsbolagen drar, men även bankerna och basindustrin”, säger Peter Malmqvist.

Men kanske kan konjunkturtoppen nu anas, tror Annika Winsth.

”Kina kan närma sig toppen, och jag tror nog att råvarupriserna kan ha toppat. Men sedan om bolagen kommer att prata om detta i sina kvartalsrapporter nu, det återstår att se.”

Fast Torbjörn Iwarsson, oberoende råvaruexpert, vill inte gå med på att råvarupriserna har nått toppen riktigt ännu. Det är en enorm kraft i återhämtningen, konstaterar han, och många behöver köpa sådant som stål, trä, spannmål, olja och koppar.

Men de höga priserna kan göra att de bolag som köper råvarorna inte kan ta betalt för råvaruprisökningarna i nästa led, vilket kan påverka deras resultat, förklarar han.

”Det är tudelat, och det kan finnas flaskhalsar”, säger Torbjörn Iwarsson.

Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB, tror att vi kommer att få höra en hel del om halvledarbristen, som är en riktigt besvärlig flaskhals för många, i rapporterna som kommer.

”Men det ska bli spännande att höra vad de ser framöver. En del har sagt att det har kulminerat, medan andra säger att de tror att bristen kommer att fortsätta länge”, säger Esbjörn Lundevall.

Halvledarbristen berör inte bara bolag som Volvo och Traton, som använder halvledarna direkt i sin produktion, förklarar han.

”Även bolag som SKF och Autoliv, som har kunder som är beroende av halvledare, berörs”, säger Edsbjörn Lundevall. 

Stockholmsbörsen har gått som ett spjut upp i skyn hittills i år, OMXS-index har stigit 22 procent sedan årsskiftet. Många bolag har stigit riktigt rejält. Bland bolagen som blivit vinnare i år finns till exempel Byggmax, plus 62 procent, SSAB, plus 43 procent, Skistar, plus 42 procent, Kinnevik, plus 43 procent och Investor, plus 35 procent.

Andra har gått sämre, som Attendo, minus 10 procent, Scandi Standards, minus 14 procent och Saab, minus 5 procent.

”Jag tror inte på några stora generella effekter på börsen av rapporterna. Den har gått upp så mycket, marknaden har redan genomskådat detta”, säger Peter Malmqvist.

Esbjörn Lundevall tror att den låga räntan och utsikterna för den framöver spelar in för börsutvecklingen, framför allt för innehavsbolag som Kinnevik som då blir mer attraktiva att placera i.

”Långt ifrån alla bolag har gått bra. Bolag som Kinnevik och Evolution Gaming (bolagets nya namn är endast Evolution reds. anm.) har gått väldigt bra, men sedan finns de bolag som gått sämre”, säger Esbjörn Lundevall.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?