1515

Stark börs förbryllar deltagare: ”Kan tala för att krasch aldrig kommer”

Den starka börsen förbryllar och alla förvaltare är oroliga för en till nedgång.

Det läget kan tala för att kraschen aldrig kommer, påpekade Skandias kapitalförvaltningschef Lars-Göran Orrevall när Di arrangerade Börsdagen på onsdagen.

Biljana Pehrsson räknar inte med att arbete hemifrån blir en bestående trend.
Biljana Pehrsson räknar inte med att arbete hemifrån blir en bestående trend.Foto:Jesper Frisk

Coronapandemi och en kommande lågkonjunktur – men en börs som tycks vara immun mot dåliga nyheter. Det var förutsättningarna när Dagens industri arrangerade Börsdagen på onsdagen – en konferens som drog i gång i fjol men som i år fått en lite annorlunda kostym då den webbsändes i Di TV.

Stockholmsbörsens breda index OMXSPI är hittills i år ned med endast cirka 8 procent och på ett år sikt är börsen faktiskt upp med drygt 6 procent.

Börsutvecklingen diskuterades i en panel med Skandias kapitalförvaltningschef Lars-Göran Orrevall och Niklas Ekvall, vd på Fjärde AP-fonden, där den förstnämnda fick frågan om en sättning är runt hörnet.

”Jag är orolig för det. Det är nästan alla andra institutionella aktörer också och de som har köpt i den här nedgången är mest småsparare”, säger Lars-Göran Orrevall.

”Tittar man på undersökningar så väntar sig nästan alla institutionella förvaltare en nedgång. Men när alla är oroliga, då brukar det bli tvärtom”, påpekar han.

Niklas Ekvall säger att den nuvarande ekonomiska utvecklingen är den värsta sedan 1930-talet och dessutom betydligt djupare än finanskrisen – samtidigt påpekar han att aktiemarknaden är framåtblickande.

”Man klarar ganska stora vinstnedgångar på kort sikt. Allt handlar om hur långvarig den här situationen blir och vilka permanenta skador det blir för ekonomin”, säger Niklas Ekvall.

Utrikeshandelsminister Anna Hallberg medverkade också:

”Vi möter stora utmaningar för exporten. Tittar vi på korttidsindikatorer, som hur hamnarna är fyllda, så tyder mycket på kraftiga ras under andra kvartalet”, säger hon om den svenska exportindustrin. 

En sektor som har drabbats hårt av coronakrisen är fastighetsbranschen där hyresgäster fått kämpa hårt med sina hyresbetalningar, framför allt inom exempelvis detaljhandeln.

Den bilden bekräftade Kungsledens vd Biljana Pehrsson men enligt henne har svårigheterna kunnat lösas bolagen emellan, till exempel genom att hyresgäster har fått tillfälliga hyreslättnader i utbyte mot längre avtal.

Och Biljana Pehrsson verkar inte övertygad om att arbete hemifrån blir en storskalig trend framöver, i alla fall inte på kort sikt.

”Förändring i fastighetsbranschen sker långsamt och bolag sitter i regel på långa hyresavtal”, säger hon.

Helene Barnekow, som är Sverigechef på Microsoft, tror däremot inte att vi kommer att gå tillbaka till ett normalläge. 

”Vi kommer att gå tillbaka till en hybridvärd. Vi går inte tillbaka till att varje dag gå till kontoret”, säger hon, och pekar ut frågan om anpassningen till den nya verkligheten som avgörande. 

”Det gäller alla. Frågan är hur vi anpassar vår kunskap till den nya världen?” 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?