1515
Annons

Starbucks försäljning sämre än väntat

Den amerikanska kafékedjan Starbucks redovisar ett justerat resultat per aktie på 0:61 dollar för räkenskapsårets första kvartal.

Foto:David Paul Morris

Analytikernas förväntningar var ett resultat på 0:55 dollar per aktie, enligt S&P Global Market Intelligence snittprognos. 

Försäljningen var 6,7 miljarder dollar. Väntat var en försäljning på 6,9 miljarder dollar, S&P Global Market Intelligence snittprognos. 

Starbucks backar 1,6 procent i efterhandeln. 

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Strategen: Sommarrallyt tillfälligt – sju aktier för en stökig höst

Juli innebar rally på börsen, men Swedbanks chefsstrateg Mattias Isakson är långt ifrån övertygad om att uppgången kommer hålla i sig. Snarare sitter marknaden i en rävsax där det är bäddat för mer turbulens, anser han. 

”Man ska absolut inte gå in för en portfölj med alltför mycket risk och tänka att den kommer gå bra när marknaden rusar, för det tror vi inte på”, säger Mattias Isakson.

I en intervju med Di väljer chefsstrategen ut sju aktier för en portfölj som ska klara en stormig börshöst.

Swedbanks chefsstrateg Mattias Isakson.
Swedbanks chefsstrateg Mattias Isakson.Foto:Press/Colourbox

Efter ett deppigt första halvår på världens börser bjöd juli på ett uppsving. På USA-börsen blev det till och med den bästa månaden sedan november 2020. Men siffrorna ska inte övertolkas, tycker Swedbanks chefsstrateg Mattias Isakson.

”Uppstudsen var snabb och tydlig, men det beror inte på att man i grunden ändrat synen på de avgörande faktorerna”, säger han.

Snarare ska uppgången ses i ljuset av låga förväntningar samtidigt som många bolag presenterade stabila kvartalsrapporter med vissa tecken på ljusningar.

”När vi gick in i andra halvåret var rekordmånga pessimister, vilket innebär att kraven på vad som ska tolkas som positivt är oerhört låga. Men de avgörande faktorerna är fortfarande desamma: inflationen, osäkerheten om centralbankernas reaktioner och vart ekonomin är på väg”, säger Mattias Isakson, som också pekar på att marknaden hamnat i en besvärlig rävsax.

”Det är jättesvårt att säga vad marknaden vill ha. Om siffrorna blir bra kan centralbankerna ta i med räntan, vilket aktiemarknaden inte tycker om. Och blir siffrorna svaga är det inte heller positivt.”

Mot bakgrund av marknadsläget har Swedbank valt att behålla en neutral aktievikt. Mattias Isakson spår att börsen kommer att svänga fram och tillbaka månad för månad, och rekommenderar en balanserad portfölj som klarar både motgångar och uppgångar.

”Man ska absolut inte gå in för en portfölj med alltför mycket risk och tänka att den kommer gå bra när marknaden rusar, för det tror vi inte på. Men man ska heller inte ha en fullt defensiv portfölj, för det kommer slå fram och tillbaka och då finns det anledning att kunna vara mer optimistisk vissa perioder och mer försiktig i andra”, säger han.

Ett bra exempel på tryggt kort är Telia, tycker Mattias Isakson. Det ”checkar alla boxar” för ett defensivt bolag, säger chefsstrategen.

”Det är ett stabilt bolag utan någon egentlig tillväxt, men som ändå har stabila intäkter, är marknadsledande i Norden och har en jättehög utdelningskapacitet.”

Både banksektorn och läkemedelsbranschen kan ses som trygga alternativ i skakiga tider, där höjda räntor spelar bankerna i händerna. Mattias Isakssons val faller på Astra Zeneca och Handelsbanken.

”Astra Zeneca är konjunkturstabilt samtidigt som det är ett bolag med väldigt stark vinsttillväxt och en stark produktportfölj. Det är alltså både defensivt och kan leverera vinsttillväxt, en win-win”, säger han och fortsätter:

”Handelsbanken är en diversifierad fullsortimentsbank med en hög andel räntenetto, vilket är positivt samtidigt som kreditkvaliteten ser bra ut.”

Han lyfter också fram Investor som ett bra alternativ i en diversifierad portfölj.

”Då får du exponering mot ett antal spännande underliggande bolag, samtidigt som det finns en onoterad portfölj som vi ser som undervärderad.”

Den som också vill ha bolag med tillväxtpotential bör satsa på marknadsledande kvalitetsbolag med exponering mot strukturella trender, som har bevisat att de klarat av svåra situationer och kan få igenom prishöjningar, tycker Mattias Isakson.

”Kan man hitta bolag som har bekräftat det både tidigare och i den senaste rapportsäsongen så blir det riktigt intressant, för då kommer de nog kunna fortsätta gå bra under hösten. Det finns många exempel, men några är ABB, Atlas Copco och Hexagon”, säger han.

Så vad krävs för att den muntra stämningen på börsen ska bli mer långvarig? Ett första tecken på ljusning kan komma redan under onsdagseftermiddagen, när nya inflationssiffror väntas från USA. Om de visar minsta lilla tecken på att inflationen börjar gå ner kan marknaden dra en lättnadens suck. 

”Men det finns fortfarande många osäkerheter, så det vore oansvarigt att vara kaxig och säga att rallyt kommer att fortsätta”, säger Mattias Isaksson.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera