Annons

Starbucks ansluter till bojkotten – slutar annonsera på sociala medier

Starbucks slutar köpa annonsutrymme i sociala medier. Anledningen är att plattformarna används för att sprida hatbudskap, meddelar kaféjätten i ett pressmeddelande.

Foto:Mark Schiefelbein

Bolaget ska ”föra diskussioner internt och med mediesamarbetspartners samt medborgarrättsorganisationer för att hejda spridandet av hatbudskap”, heter det i pressmeddelandet.

Annonsstoppet gäller dock inte Youtube, rapporterar CNBC.

Över 160 företag, däribland livsmedelsgiganten Unilever och telekomjätten Verizon har anslutit till kampanjen ”Stop Hate For Profit” som startades tidigare denna månad.

I helgen meddelade också en av världens största annonsörer Coca-Cola KO +1,34% Dagens utveckling att bolaget avstår från all reklam på sociala medier under 30 dagar. Den uttalade orsaken: Rasismen som sprids där.

Kampanjen har fått Facebook FB +0,62% Dagens utveckling att besluta att innehåll på plattformen som bryter mot företagets regler, bland annat inlägg och annonser som anses rasistiska, ska märkas upp.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?