1515
Annons

Ständiga förluster och kreativt kulturfenomen – 30 år sedan ZTV föddes

En sällan skådad talangfabrik och kreativ leklåda för mängder av dagens största medieprofiler – och ett totalt ekonomiskt fiasko. I höst är det 30 år sedan kanalen ZTV såg dagens ljus.

Josefin Crafoord var programledare för "Kollo" på ZTV.
Josefin Crafoord var programledare för "Kollo" på ZTV.Foto:Hasse Fridén

För många var ZTV det svenska svaret på MTV, musikkanalen som blev så ofantligt stor under 80- och 90-talen. Men det startade egentligen som ett radioprojekt på eftermiddagstid redan 1991. Från en liten studio vid St Eriksplan i Stockholm sände man på en rad olika lokalradiofrekvenser. Därefter växte verksamheten snabbt takt med målet att attrahera ungdomar.

”Det var det mest galna, arbetsamma, kreativa och roligaste jag gjort i mitt liv. Vi skulle fylla en hel tablå, men kunde inse på morgonmötet att det finns två timmar där vi inte har något att visa. Punken visade folk att vem som helst kan starta band. ZTV lärde Sverige att vem som helst kan göra tv”, säger journalisten Per Sinding-Larsen som var med från början.

Ekonomiskt var ZTV verkligen ingen framgångssaga utan gick med ständiga förluster och ibland var kanalens anställda tvungna att jobba dygnet runt, flera dagar i veckan. 

Per Sinding-Larsen, som i flera år var programchef för kanalen, berättar om en lördagsnatt när kanalen även hade ansvar för filmerna på TV 1000 och en utarbetad tekniker råkar somna och lägga ljudet från en porrfilm bakom ett av filmhistoriens största verk ”Pansarkryssaren Potemkin”. 

”Vi gjorde antagligen den sämsta tv:n som någonsin gjorts och som kommer göras i svensk historia. Men det föddes också idéer och talang. I ZTV kunde man sitta en hel timme i ”Knesset” och prata om blåbärssoppa”, säger Per Sinding-Larsen. 

ZTV blev känt för sina stundtals osmakliga och oseriösa tv-produktioner. Men trots kritiken och de finansiella utmaningarna gav mediapionjären och MTG-ägaren Jan Stenbeck inte upp om kanalen.

”Att Jan Stenbeck stod ut med det är han värd kulturpris för. Vad man än tycker om ZTV var det ändå med och stuvade om tonen i svensk media”, säger Per Sinding-Larsen. 

Pelle Törnberg, vd för MTG under 90-talet, är osäker på om ZTV någonsin gick med vinst men menar att det heller aldrig var tanken med kanalen. Syftet var att dra trafik till koncernens övriga kanaler. 

”​​Vi skulle ha väldigt små budgetar och på det här sättet identifiera nya bra programledare och nya bra tv-format som vi kunde använda i de större kanalerna”, säger Pelle Törnberg, som berättar att man för att finansiera verksamheten i början gick till LO och sa att SAF (Svenska Arbetsgivareföreningen, föregångaren till Svenskt Näringsliv) hade köpt alla annonser för att sedan göra likadant med SAF. 

Hur stora var förlusterna?
”Det har jag tack och lov lyckats förtränga. För jag tror att de var mycket högre än vad vi hade råd med.”

Pelle Törnberg beskriver ZTV som mer som ett kulturfenomen än en tittarmagnet. För även som kanalen fick enorm uppmärksamhet av journalister och media var tittarsiffrorna alltid mycket låga. 

”Om man läste tidningarna trodde man att alla tittade på ZTV, men så var det verkligen inte. För hade alla tittat på ZTV hade vi haft jättemycket reklamintäkter”, säger Pelle Törnberg. 

Varför gav Jan Stenbeck inte upp om ZTV?
”Det här var ju bara ett av många konstiga projekt vi på MTG höll på med då. Jag tror att vi startade nästan 20 bolag per år under den här perioden. Det var en del av vårt DNA att prova nya saker. Ibland lyckas man, ibland inte.”

I slutet av 90-talet fördubblades sändningstiden från 9 till 18 timmar om dygnet. Men samtidigt flyttades verksamheten till London för att ZTV skulle kunna sända lika mycket reklam som systerkanalerna TV3 och Kanal 5. Den svenska reklamlagstiftningen tillät inte att man avbröt programmen för reklam, något som ägarna kringgick genom att sända från utlandet. 

Då var målen för ZTV, som samtidigt skulle sända musik minst tio timmar om dygnet, glasklara: att bli en 24-timmars kanal. Men samtidigt försvann merparten av ZTV:s verksamhet i Sverige och de flesta anställda slutade eller tvingades över till externa produktionsbolag som framöver skulle stå för betydligt mer av innehållet.

Men utvecklingen gick i stå. På 2000-talet lades fokuset om från musikvideos till egenproducerade program, men tittarsiffrorna fortsatte att vika. I början av 2008 försökte MTG med en sista kraftansträngning där åtta nya programformat släpptes på en gång.

”Vi siktar på att bli Sveriges största ungdomskanal i alla åldrar. För oss handlar inte ungdom om en fysisk ålder utan om en sinnesstämning”, sade ZTV:s dåvarande kanalchef Kristian Ekenbark vid tillfället.

Till slut tog tålamodet slut och MTG bestämde sig att lägga ner verksamheten för att i stället satsa på den nya sportkanalen TV10. Då tittade endast 0,5 procent av tv-tittarna mer än fem minuter på ZTV dagligen och genomsnittstiden var försvinnande låga 12 sekunder, enligt Resumé. Den sista sändningen på ZTV skedde sommaren 2010.

”MTG förstörde stämningen och sålde kanalens själ. Det gick från kreativt kaos till bara kaos”, sa en mycket besviken Mårten Andersson, komikern som som 20-åring fick bli programledare på ZTV i mitten av 90-talet, till Aftonbladet i samband med nedläggningen.

 

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Hållbar fastighetsautomation med människan i fokus

Allt fler fastighetsägare har idag ett stort fokus på hållbarhet. Med Schneider Electrics system för fastighetsautomation kan de enkelt övervaka och styra sina byggnader och snabbare uppnå hållbarhetsmålen.

Fastigheter står idag för omkring 30 procent av världens energianvändning och för nästan 40 procent av de årliga koldioxidutsläppen. För att uppnå målen i Parisavtalet och begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader, måste 3 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år. Idag ligger renoveringstakten på endast 1-1,5 procent årligen och det största hindret för att investera i hållbara byggnader är finansiering. Lösningen för att säkerställa mer träffsäkra investeringar är att använda sig av digital teknik.

- En av våra lösningar för fastighetsautomation är digital tvilling, en spegling av en verklig fastighet, med vilken man kan skapa datadrivna insikter för att optimera energianvändningen i sina fastigheter. Man får här data i realtid, kan simulera energiflöden och modellera förändringar innan de tillämpas live i anläggningen. Den digitala tvillingen skapar mervärde för fastighetsägaren, som kan ta rätt beslut för att optimera driften, säger Tomas Bäckstadi, Service and Business Development Director , Schneider Electric.

En öppen plattform för byggnadens olika system

80 procent av 2050 års byggnader uppskattas redan idag vara byggda, vilket innebär att både det befintliga fastighetsbeståndet såväl som kommande byggnader behöver kunna hanteras för att uppnå hållbarhetsmålen. 

Med Schneider Electrics fastighetsautomationssystem EcoStruxure™ Building Operation (EBO) möjliggörs enkel och flexibel styrning och övervakning av fastighetens olika system i en plattform. Med systemet skapas förutsättningarna för att samla, strukturera, analysera och agera på byggnadens data. För att möjliggöra dagens och framtidens allt mer uppkopplade byggnader har systemet inbyggt stöd för effektiv hantering och lagring av stora mängder data.

- Vi ser att fyra grundpelare driver utvecklingen av dagens och framtidens byggnader och därmed våra lösningar för fastighetsautomation– de behöver vara drift-och energieffektiva, motståndskraftiga, hållbara och utformade med människan i fokus. I och med att vi tillbringar uppåt 90 procent av våra liv inomhus blir det tydligt att de byggnader som vi vistas i har en stor påverkan på vårt välmående och hälsa. Luftkvalité, temperatur och belysning är exempel på parametrar som är viktiga att ha i åtanke. Med EcoStruxure™ Building Operation kan fastighetens olika system integreras sömlöst i en framtidssäkrad och flexibel plattform och bidra till att möjliggöra en mer produktiv och hälsosam inomhusmiljö för byggnadens nyttjare, säger Linnea Lunnbäck, Offer Manager, Schneider Electric. 

”Med en digital tvilling kan man skapa datadrivna insikter för att minska sin miljöpåverkan”

Läs mer om framtidens fastigheter

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Fortnox levererar – men jublet uteblir

Småspararfavoriten Fortnox aktie har återhämtat en 40-procentig nedgång i år och trots en stark kvartalsrapport på fredagen uteblev jublet på börsen.  

Tommy Eklund, Fortnox vd.
Tommy Eklund, Fortnox vd.Foto:Jonas Ljungdahl

Affärssystembolaget Fortnox levererar ett starkt andra kvartal. Visserligen sjönk siffran i bolagets något udda mått, tillväxten tillsammans med rörelsemarginalen, från första kvartalets 72,7 procent till 67,3 procent. De underliggande siffrorna visar dock att hjälpen från förvärv var klart mindre under det andra kvartalet och att rörelsemarginalen förbättrades mot både fjolårskvartalet och det första kvartalet.

Den organiska tillväxten kom in på imponerande 28 procent och förklaras dels av ökade intäkter per befintlig kund, upp från 178 till 212 kronor på årsbasis, samtidigt som bolaget adderat 56.000 nya kunder jämfört med fjolårskvartalet. Bolaget närmar sig därmed en halv miljon kunder, och rör sig stadigt mot målet att 2025 nå 700.000 kunder och en genomsnittlig månadsintäkt per kund om 300 kronor. 

Bakom siffrorna döljer sig även de prishöjningar som Fortnox gjort mot kunderna, även om bolaget hellre talar om tillväxten ska drivas av ökat användande och nya produkter. En ny vertikal fick bolaget genom köpet av fintechbolaget Capcito förra året, ett bolag som med Saas-tjänsten Monto erbjuder automatiserad långivning och fakturafinansiering till företag.

Från årsskiftet är bolaget konsoliderat i Fortnox och än så länge tynger förvärvet lönsamheten – under det andra kvartalet med nästan minus 13 Mkr, vilket innebär att Fortnox rörelseresultat hade varit knappt 116 Mkr om detta exkluderas. 

Minussiffrorna ligger dock i planerna. Fortnox räknar med att investeringar i Capcito och Monto kommer innebära en negativ resultatpåverkan för koncernen under hela 2022. Viktigare blir att följa hur tillväxten inom vertikalen utvecklas. Än så länge verkar den vara försiktig. Mellan det första och andra kvartalet växte Fortnox fordringar inom företagslån med drygt 10 Mkr till 91 Mkr.

Växjöbolaget är en småspararfavorit med minst sagt svängig kursutveckling i år. I februari var aktien ned 40 procent från årsskiftet, nedsåld i det allmänna marknadsklimatet där investerarna ratade tech- och tillväxtaktier med höga multiplar i inflations- och ränteoron. 

Inför fredagens rapport hade aktien återhämtat hela årets nedgång. Med Fortnox historiska överleverans är det rimligt att aktien behandlats klart snällare än andra högmultipelbolag i tillväxtfacket, men det kan också förklara varför jublet över fredagens rapport uteblev.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera