ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Stampens förra vd tar över ögonlaserbolag

  • BYTER BRANSCH. Johanna Öberg lämnar vd-jobbet på Stampen Media för Investorägda Memira

Johanna Öberg, före detta vd för Stampen Media, blir ny vd och koncernchef för Investorägda Memira. Hennes uppdrag blir att öka lönsamheten för Skandinaviens största aktör för synkorrigerande ögonoperationer.

 

Memira ägs till 60 procent av Patricia Industries, som är en del av Investor. Företaget utför synkorrigerande ögonoperationer som ögonlaser och linsbyten och har 40 kliniker i Norden, varav 22 i Sverige. Johanna Öberg tar över som vd och koncernchef den 1 september och har fått ett tydligt uppdrag att öka lönsamheten och expandera verksamheten.

”Det här är en väldigt spännande bransch i skärningspunkten mellan detaljhandel och hälso- och sjukvård. Ägarna har stora ambitioner och tydliga mål”, säger Johanna Öberg.

Under 2015 omsatte koncernen 450 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansiella poster på -28,4 Mkr. 2011 omsatte koncernen 715,8 Mkr och sedan dess har man upplevt en tillbakagång både när det gäller omsättning och lönsamhet.

”Den tidigare ledningen har gjort stora kostnadsbesparingar som vi kommer att se effekter av under 2017 och vi är lönsamma sedan ett år tillbaka. Men nu är det gasa som gäller och vi måste titta på att expandera verksamheten, antingen genom förvärv eller genom att bredda verksamheten”, säger Johanna Öberg.

En möjlig väg för att bredda verksamheten är att ge sig in i den offentligt finansierade vården genom att erbjuda gråstarrsoperationer.

”Vi är marknadsledande i Sverige, Norge och Danmark i den nisch där vi nu befinner oss och det finns spännande förvärvskandidater i alla tre länder. I ett längre perspektiv ser jag att vi kan bredda oss till andra produkter och tjänster inom just kompetensområdet ögon.”

Hon nämner också digitalisering som ett möjligt verktyg för att växa. Dels kan det handla om att öka kundanskaffningen på digital väg, men också att använda virtuell verklighet, VR, för att låta potentiella kunder uppleva resultatet av en ögonoperation.

”Om man har haft dålig syn hela livet så är VR en möjlighet att låta någon på prov får se vad en operation kan betyda”, säger Johanna Öberg.

Vilka erfarenheter tar du med dig från mediebranschen?
”När man har verkat i en bransch som är så otroligt utsatt för transformation som media är så räds man inte särskilt mycket är det gäller förändring. Har man stått mitt i den stormen så blir man sjukt handlingskraftig och fokuserad på resultat.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer