1515

Stadium växer: ”Känner inte alls samma desperation”

Samtidigt som XXL rapporterar om krympande marknadsandelar och en jätteförlust efter massiva nedskrivningar, uppger Stadium att de haft tillväxt i samtliga koncept under verksamhetsåret 2018/2019. Även rörelseresultatet stärks.

Karl Eklöf, vd Stadium Group
Karl Eklöf, vd Stadium GroupFoto:Stadium
Stadium Outlets tillväxt kommer främst från butikerna
Stadium Outlets tillväxt kommer främst från butikernaFoto:Stadium
Sneakers point är en del av koncernen
Sneakers point är en del av koncernenFoto:Stadium

Stadium ökade antalet butiker från 179 till 187, vilket bidrar till omsättningstillväxten. Men även i jämförbara butiker steg tillväxten med ungefär 2 procent under verksamhetsåret 2018/2019 som avslutades den 31 augusti. 

Störst tillväxt står e-handeln för, bortsett från Stadium Outlet där den största ökningen kom från butik. 

Den totala omsättningsökningen är enligt bolaget på 9,6 procent, vilket ger en omsättning på 6,1 miljarder kronor. Det kan jämföras med 5,6 miljarder kronor verksamhetsåret innan. Rörelseresultatet ökade från 105 miljoner kronor till 133 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella kostnader blev 127 miljoner kronor

Kombinationen av ökad försäljning och kostnadseffektiviseringar i from av lokalkostnader, omorganisation och förbättrade systemprocesser bidrar till resultatförstärkningen. 

Under verksamhetsåret har familjen Eklöf kopplat greppen om koncernen genom att köpa ut Ikano, som tidigare ägde ungefär 27 procent av företaget.

Liksom XXL känner man på Stadium av den milda vintern, men har ingen panik. 

”Vi sliter hårt med den uteblivna vintern, det är klart att man inte säljer lika mycket vinterrelaterade produkter, men vi försöker kompensera det med andra produkter”, säger Karl Eklöf och fortsätter: 

”Vi är stora inom sportmode, training och running och annat, så när vi stänger januari efter de första fem månaderna på räkenskapsåret så går vi jämnt upp med förra året.”

Det innebär visserligen utebliven tillväxt, men jämfört med branschkollegorna tycker Karl Eklöf att det är mycket bra.

Konkurrenten XXL rapporterade på fredagen en kraftig omsättningstapp för fjärde kvartalet samt en 22-procent försäljningsminskning i januari. 

Stadium har än så länge bara två butiker i Norge och påverkas därför inte nämnvärt av konkursen i norska Grevsig, som äger norska Intersport. 

”Det som rör oss är väl att det kanske öppnas möjligheter att köpa vissa grejer från olika leverantörer, men vi får se vad som händer.”

XXL gick ut i dag och sa att de kommer att inleda massiva reor. Hur påverkar det er?
”Det är klart att vi kommer att rea efter sportloven, då har vi alltid vinterrea. Men vi kommer att övervintra en del saker till nästa år. Jag tror inte att man kan sälja en dunjacka när det är för varmt ute oavsett pris.”

”Jag känner inte alls samma desperation och vi har samma varulagervärde som vi hade förra året vid den här tiden”, fortsätter Karl Eklöf. 


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?