1515
Annons

Städerna som förändras snabbast

Världen urbaniseras snabbt. FN förutspår att år 2050 kommer 6,5 miljarder människor bo i storstäder. För att kunna möta ett växande befolkningstryck är det många städer som redan nu genomgår omfattande förvandlingar och kommer se avsevärt annorlunda ut redan år 2030.

Här följer några av världens för tillfället största urbana stadsprojekt:

 

 

Shanghais nya stadsdel Todtown med exempelvis 1.000 lägenheter och ett köpcentrum på 120.000 kvadratmeter.
Shanghais nya stadsdel Todtown med exempelvis 1.000 lägenheter och ett köpcentrum på 120.000 kvadratmeter.Bild:Sun Hung Kai Properties Limited
Distriktet Shibuya i Tokyo.
Distriktet Shibuya i Tokyo.Bild:Shizuo Kambayashi/AP/TT

Shanghai, Kina - Todtown

Todtown - Shanghais Minhang Districts ny stadsdel är tänkt att vara färdigbyggt så snart som år 2020. Den nya stadsdelen kommer bland annat bestå av 1.000 lägenheter, ett gigantiskt köpcentrum på 120.000 kvadratmeter med ytterligare 50.000 kvadratmeter detaljhandel i närheten. Även ett stort kulturcentrum får utrymme i Shanghais nya heta distrikt. 

Arkitekterna bakom stadsplaneringen är Chicago-baserade arkitektfirman Goettsch Partners och Hong Kong-baserade Studio Lead 8. Projekt Todtowns nota är beräknad att landa på cirka 12 miljarder kronor och byggnationen inleddes 2014.

Kairo, Egypten - New Cairo Capital

Egypten satsar stort på sin huvudstad och planerar nya bostäder för 5 miljoner människor. Megaprojektet med 21 nya bostadsområden hittar man öster om centrala Kairo.

New Cairo Capital, som den nya stadsdelen kallas, kommer också inhysa 1.250 moskéer och kyrkor, ett konferenscenter med plats för 5.000 personer, närmare 2.000 skolor och högskolor, över 600 sjukhus och en yta som förväntas bli världens största park. Finansiärerna bakom projektet består till stor del av kinesiska byggherrar. I slutet av 2016 pyntade China Fortune Land Development Company in cirka 160 miljarder kronor, enligt uppgifter till CNN.

Byggnationen som började 2015 beräknas stå klart så snart som år 2022. Egyptens bostadsminister Mostafa Madbouly berättade för BBC att projektet minst kommer att kosta 360 miljarder kronor.

Paris, Frankrike - Europa City

År 2016 började Paris bygga på ett cirka 800.000 kvadratmeter stort stadsdelsprojekt kallat Europa City. Designad av den danska arkitektfirman Bjarke Ingels Group, (företaget bakom Googles huvudkontor i Kalifornien), utlovar arkitekterna att Europa City kommer erbjuda både bostäder, affärer och restauranger. Med i detaljplanerna hittar man även en artificiell skidbacke, golfbana och satsning på diverse infrastruktur.

Triangle de Gonesse, förorten i norr där Europa City planeras, består fortfarande till stor del av landsbygd, men arkitekt-teamets plan är försöka förbinda området med centrala Paris. Stadsplanerarna beräknar att Europa City-projektet kommer kosta staden 27 miljarder kronor och beräknas vara klart år 2024.

Istanbul, Turkiet - New City Istanbul

I april 2016 godkände Istanbuls kommunfullmäktige planerna på att bygga sju stora torn, på ett 8,7 miljoner kvadratmeter (8.7 kvadratkilometer) stort område som en gång varit en militärzon. Tanken är att de sju tornen ska inhysa 50.000 nya bostäder. Detaljplanerna för det gamla militärområdet innehåller även ett stort köpcentrum, ett garage med plats för 6.200 bilar, en biograf, en skridskoanläggning och en gigantisk flygplats som enligt Turkiet själva ska bli världens största mätt i passagerarantal. Exakta kostnader för projektet har ännu inte offentliggjorts, men byggandet började i slutet av 2016.

Tokyo, Japan: Shibuya Station Area Redevelopment

Tokyo står som värd för Sommar OS 2020 och förberedelserna för eventet är i full gång, något som har bidragit till ett antal nya byggprojekt i staden. Minst 45 nya skyskrapor ska byggas i staden och stå klara till 2020.

Sju av dessa skyskrapor kommer att ingå i Shibuya Station Area. Sex av skyskraporna blir ämnade för kontor och detaljhandel medan en av dessa är ett stort lägenhetskomplex. Multimiljardprojektet är tänkt att stå färdigt år 2027.


Innehåll från EKNAnnons

Så försäkrar Kiruna-bolaget jätteaffärerna i utlandet

Kiruna Wagon tillverkar godsvagnar, och hittills har kunderna mest varit svenska gruvjättar. Men med affärer i Egypten och kanske Zambia – större än de senaste 15 årens sammanlagda omsättning – har de tagit hjälp på flera sätt av Exportkreditnämnden, EKN.

Läs mer om hur du kan minska betalningsrisken i dina exportaffärer. 

Historien om Kiruna Wagon tog sin början under tidigt 2000-tal. LKAB behövde nya och bättre malmvagnar och uppdraget föll på ett konsortium av norrländska företag och verkstäder. Ur det konsortiet växte Kiruna Wagon fram, i dag ägt av tre norrländska familjer.

– Vi fick sedan kunder som Boliden och Kaunis Iron och hade till slut 100 procent av den svenska marknaden i vår lilla nisch. Då insåg vi att vi var tvungna att titta på export, säger Fredrik Kangas som är vd på Kiruna Wagon.

Så fort export kom på tal tog Kiruna-bolaget kontakt med EKN, som har i uppdrag att hjälpa svenska exportföretag. I en rad offerter till kunder i utlandet använde de sig av EKN:s garanti för kundfordringar – garantin innebär att Kiruna Wagon får betalt även om kunden till slut inte kan betala.

”Nödvändigt för att ens våga offerera”

– Den här garantin var absolut nödvändig för att vi ens skulle våga offerera på en stor affär om 300 vagnar till Egypten. När vi vet att vi får betalt är det dessutom lättare att erbjuda kunder bättre och längre kreditvillkor, vilket ofta är en förutsättning för att få kontraktet.

Just nu planerar Kiruna Wagon för en ännu större affär tillsammans med Alstom, före detta Bombardier, gällande 1 500 vagnar till Zambia. Det är nästan lika många som företaget levererat sedan det grundades i början av 2000-talet.  Och här har en annan garanti från EKN varit nyckeln i offertarbetet.

EKN garanterade förskottsgarantin

– Affären är så stor att vi behövde få ett förskott på 50 miljoner kronor för att ens kunna börja tillverka. Alstom behövde då en garanti från vår bank för det förskottet, men banken behövde i sin tur säkerhet för att våga ställa ut garantin. Och det löste EKN, förklarar Fredrik Kangas.

EKN gick in och garanterade bankens kreditrisk i förskottet, och på så sätt kunde Alstom säga ja till förskottsbetalningen. Enligt Fredrik Kangas var det avgörande.

– Hela affären bygger på den här förskottsgarantin, och det hade verkligen inte gått att lösa på något annat sätt. De här garantierna från EKN har varit absolut avgörande för vår export och vår tillväxtresa.

Vill du veta mer om hur du kan stärka din globala konkurrenskraft, klicka här.

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?