ANNONS:
Till Di.se

Språkundervisning blev succé för byggbolaget

  • Patrik Ondraceks satsning på språkundervisning gav frukt - snickaren Jacek Czernik fick jobb i företaget tidigare i år. Foto: Henrik Lenngren

NORRKÖPING. Hur man bygger bolag i en byggbransch som skriker efter arbetskraft? Patrik Ondraceks lösning blev att lägga 50.000 kronor på ett eget klassrum.

”Att satsa på språkundervisning var väl investerade pengar. Tre av tre tog examen och fick jobb här”, säger han.

Med stegen under armen inspekterar Jacek Czernik den bortre gaveln på en nyrenoverad fasad. Ett äldreboende ska omvandlas till ett korttidsboende i Norrköping, och nu är det halvtidsvila i byggandet. Jacek Czernik har tidigare varit involverad i många liknande projekt i hemlandet Polen, men detta är ett av de första på svensk mark. I februari blev han nämligen tillsvidareanställd på Melander Bygg.

”När han sökte jobb hos oss var han duktig på engelska men kunde inte många ord på svenska. Jacek är det yttersta beviset för hur mycket man faktiskt kan lära sig på kort tid”, säger vd:n Patrik Ondracek.

Det var han som kläckte idén att initiera svenskundervisning på Melander Bygg i hopp om att stärka kompetensförsörjningen i en bransch där bristande språkkunskaper blivit en knäckfråga.

”2016 var det byggboom i Norrköping och vi behövde rekrytera nyckelpersoner. Många sköna typer med kompetens från Ukraina, Polen, Ungern och Lettland sökte jobb. Jag hade gärna anställt dem men bekymret var att de inte behärskade språket”, säger Patrik Ondracek.

I fjol lyckades han övertala två SFI-lärare att ställa upp på kvällstid, allt för att kunna erbjuda kostnadsfri undervisning åt jobbsökande två dagar i veckan och tre timmar åt gången.

”Jag var tydlig från början med att de inte kunde förvänta sig jobb, att det över huvud taget inte fanns några garantier, men att det eventuellt fanns en chans i framtiden”, säger Patrik Ondracek.

Utbildningen, som kostade företaget 50.000 kronor, beskriver han som ”väl investerade pengar i sammanhanget”.

”De pengarna har vi ju sedan fått tillbaka sett till det som har hänt.”

Ett par månader efter lyckad ”examen” – Jacek Czernik och hans blivande kolleger lyckades hitta nycklarna till det svenska språket – erbjöds nämligen hela trion anställning.

”Det här är vårt sätt att dra det lilla strået till ett bättre samhälle. Självklart känner jag en inre stolthet över att vi har lyckats med detta”, säger Patrik Ondracek.

Företaget han var med och grundade 2011 är inne i en stark tillväxtfas och har ökat omsättningen från 23 till 109 Mkr på tre år. Men helt friktionsfritt har det knappast varit.

”När jag klev in som vd med operativt ansvar 2013 var det röda siffror. Vi blödde; vi snackar fontän Ju mer jag grävde, desto mer insåg jag hur nära konkurs vi faktiskt var. Det var hög tid att sluta springa för dagen och höja blicken; att sluta ’leka företag’ och i stället ’driva företag’”, säger Patrik Ondracek.

Just att driva eget har gått som en röd tråd genom hans yrkesliv. Innanför entreprenörsbältet finns allt från reklambyrå och skolfotoföretag till it-bolag och VVS-företag.

”Är det något jag har lärt mig på resan så är det att omge sig med rätt personer på rätt plats. Och det var precis vad vi behövde göra här för att stoppa blödningen.”

Med ett ”inköpsproffs” och en heltidsanställd ekonomiansvarig tog Patrik Ondracek 2015 ett beslut – att tacka ja till alla jobb som fanns.

”Vi gick från 14 till 42 anställda, och från 23 till 52 Mkr det året. Jag visste att om vi ökade omsättningen så skulle det andra komma per automatik. Skalfördelar och ökade volymer skapar bättre inköpspriser i byggbranschen”, säger Patrik Ondracek.

Det största bekymret i och med den snabba expansionen, konstaterar han, var att man riskerade att tappa fotfästet när det kom till personalen.

”Att växa fort kan skapa sprickor och grupperingar, men jag har alltid varit noga med att satsa på kvartalsmöten och medarbetarsamtal för att få en bra överblick. Förändringsarbete kräver delaktighet även bland personalen.”

Tre år senare har de röda bokslutssiffrorna skiftat färg och omsättningskurvan fortsätter att peka uppåt.

”Mitt i vår överlevnadsfas presenterade jag visionen att vi skulle omsätta 100 Mkr inom tre år. Det lyckades vi med. Nu är siktet inställt på en halv miljard kronor år 2022.”

En pusselbit på tillväxtresan, enligt Patrik Ondracek, är det proaktiva förhållningssättet.

”Vi behöver kanske ingen inköpare i dag, men jag gillar att göra omvärldsanalyser och genom sådana inser jag snabbt att vi kommer att dubbla vår tjänstemannastyrka inom tre år. Då gäller det att börja leta efter rätt personal redan nu.”

Satsningen på språkundervisning har gett er en del publicitet. Vad säger du till cyniker som menar att ni gör det för att synas?
”Vi har inte gjort det i något vinstsyfte. Allting är bekostat ur egen plånbok. Vi har inte heller lovat några anställningar. Eleverna var anställda hos konkurrenter och gick utbildningen på sin fritid. I potten låg att de kunde få ett nytt jobb. Att det sedan skapar rubriker är fullt naturligt”, säger Patrik Ondracek.

Han gör en kortare tankepaus och fortsätter sedan:

”Vi går inte runt och gör v-tecken men är glada över att ha åstadkommit något som många andra bara pratar om. Förhoppningsvis kan andra företag titta på det vi gör och anamma det i sina egna verksamheter.”

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies