
Näringslivets mäktigaste kvinna
Spotifyveteran utses till en av näringslivets mäktigaste
Under fyra år ledde hon Spotifys globala expansion. Nu hjälper Cecilia Qvist i stället andra svenska techbolag ut i världen. ”Att kunna zooma in och zooma ut är viktigt för att kunna förstå olika marknader”, säger profilen, som nu prisas för sina internationella framgångar på Di:s rankning Näringslivets mäktigaste kvinna.
2017 började Cecilia Qvist på Spotify med den officiella titeln ”Global Head of Markets”.
Hon hade en bakgrund med globalt ansvar på företag som Nasdaq, Swedbank och Ericsson. Som ansvarig för musikjättens marknader – befintliga såväl som nya – ledde Cecilia Qvist Spotify under en framgångsrik expansionsresa. Bolaget gick från att finnas på 65 marknader till dagens 178.
”Det har varit fantastiskt. Om man backar till när Spotify startade 2008 var det en revolutionerande affärsidé som inte alla trodde på”, säger Qvist.
”Tittar man på var Spotify är i dag har man förändrat musikindustrin och hur man levererar ljud överlag. Jag är jättestolt över att se var de är.”
Hur tar man sig an dessa marknader som alla är väldigt olika samtidigt som man behåller varumärkets trovärdighet?
”Man måste ha klart för sig vilken hypotes man ska gå in med och jobba utefter den. Överlag har jag lärt mig att förstå det lokala narrativet och vikten av att jobba med rätt team.”
I augusti 2020 lämnade Cecilia Qvist sin operativa roll på Spotify. Samtidigt har hon tagit plats i styrelsen hos flera svenska techbolag som Trustly, Cint – men också investmentbolaget Kinnevik.
Cecilia Qvist utses nu av Di, i samarbete med Svensk-amerikanska handelskammaren i New York, till den kvinna som har haft störst internationell framgång under året. Själv menar New York-baserade Qvist att framgång ofta kokar ned till medarbetarna.
”Man kan dra upp hur många strategier på ett papper som helst, men i slutändan så är det människorna runtomkring som får det att fungera. Jag har haft turen att jobba med otroligt duktiga människor.”
Enligt en rapport från stiftelsen Allbright, som släpptes i våras, präglas techsektorn i Sverige fortfarande av grabbighet, bland vd:arna i de 14 granskade bolagen återfinns bara en kvinna. Cecilia Qvist menar att hon personligen inte känner igen sig, men att hon gärna ser fler kvinnor på höga positioner.
”Det är en sak som jag tror att alla jobbar för. Jag har också i många sammanhang sett att team som är mer utspridda utifrån kön, kompetens och bakgrund blir mer framgångsrika över tid.”
Hur ska man göra för att öka mångfalden och jämställdheten på höga positioner?
”Jag tror att det börjar med att styrelsen och koncernledningen bestämmer sig för att det här är en viktig fråga. Sluta snacka, börja göra.”
Se intervjun med Cecilia Qvist i tv-inslaget ovan.