ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Spotifys nya satsning: Nyheter, sport och politikprogram

  • Foto: Maja Suslin/TT

Musikströmningstjänsten Spotify planerar att erbjuda multimedieinnehåll som nyheter, politik och sport från bland andra BuzzFeed. Syftet är att locka lyssnare från konkurrenten Apple, rapporterar Bloomberg.

 

Ett tiotal mediebolag uppges vara klara för att producera innehåll till Spotifys nya multimedieformat, som går under namnet Spotlight.

Det nya formatet ”introducerar visuella lager som kompletterar lyssnarupplevelsen för podcasts, ljudböcker, nyhetsinslag och annat ljudinnehåll”, skriver Spotify i ett pressmeddelande på torsdagen.

Spotlight kommer till en början bara att vara tillgänglig för lyssnare i USA, men rullas ut till fler marknader ”i en nära framtid”, skriver bolaget.

Rivalen Apples strömningstjänst har redan idag ett stort utbud av podcasts, strömmad radio och videoinnehåll.

Bland de leverantörer som Spotify knutit upp till Spotlight finns BuzzFeed, som fokuserar på nyheter med spridning i sociala medier, och Refinery29, som riktar sig till målgruppen unga kvinnor. 

"Jag vet att människor använder Spotify för att främst lyssna, men vi börjar bygga något nytt. Jag vill skapa innehåll som man kan både se och lyssna på", säger Courtney Holt, chef för studios och video på Spotify, till Bloomberg.

Ett av de första programmen blir en daglig nyhetssändning på högst sju minuter från BuzzFeed. Programmet är i första hand till för att lyssnas på, men kommer även att omfatta grafik, bild och text.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal? 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies