1515

Splittringsvågen fortsätter bland jättebolagen

Splittringsvågen fortsätter i USA. Läkemedelsjätten Johnson & Johnson knoppar av konsumentgrenen för att fokusera på läkemedelsutveckling och medicinteknik. Aktien tog ett glädjeskutt på Wall Street efter beskedet.

Foto:Courtney Crow

Världens största hälsovårdsbolag ska splittras i två delar under de kommande åren. Under fredagen meddelande amerikanska Johnson & Johnson att bolagets konsumentgren kommer att knoppas av inom två år.

Kvar i det ursprungliga bolaget blir Johnson & Johnsons verksamhet inom receptbelagda läkemedel och medicinteknik. Det inkluderar bland annat den delen av verksamheten som utvecklade bolagets coronavaccin.

Uppdelningen kommer att göra både det nya bolaget och det gamla Johnson & Johnson mer nischat och fokuserat enligt Alex Grosky, styrelseordförande och avgående vd.

”Detta bör accelerera tillväxten och göra att vi når ännu fler konsumenter världen över”, sa han under en telefonkonferens med investerare på fredagen.

Beskedet kommer bara dagar efter att industrikonglomeratet GE har meddelat att verksamheten ska splittras i tre olika bolag genom successiva avknoppningar under de närmaste åren.

I likhet med GE:s aktie, som tog ett tydligt kliv uppåt på avknoppningsnyheten, steg Johnson & Johnsons aktie med 2 procent i den inledande fredagshandeln. Men hittills i år har aktiekursen gått svagt både jämfört med börsen generellt och jämfört med läkemedelssektorn.

Johnson & Johnsons konsumentgren, som säljer allt från hudvårdsprodukter som Neutrogena till receptlösa mediciner som värktabletten Tylenol, är ett mer stabilt ben i bolagets försäljning.

Men de konsumentnära produkterna både utvecklas och marknadsförs på ett helt annat sätt än de mer avancerade läkemedels- och medicintekniska produkterna enligt Joaquin Duato, som tillträder som vd efter årsskiftet. 

Skiftande trender i efterfrågan, framför allt mot mer personligt anpassade produkter, kräver också förändring.

”Det nya konsumentbolaget kommer att ha möjligheten att sätta sina egna prioriteringar”, sa Joaquin Duato under fredagens telefonkonferens.

Under de senaste åren har läkemedelsutveckling och medicinteknik stått för en större del av den samlade vinsten.

Under fjolåret växte exempelvis konsumentdelens försäljning med 1,1 procent medan läkemedelsgrenen rapporterade 8 procent ökad försäljning. 

Den konsumentnära verksamheten har dessutom plågats av flera skandaler, bland annat produktionsproblem som ledde till att hälsovårdsmyndigheten FDA placerade flera av Johnson & Johnsons fabriker under särskilt sträng tillsyn under drygt tio år.

Johnson & Johnson har också skakats av anklagelser om cancerogena ämnen i bolagets talkbaserade babypuder, vilket har genererat tiotusentals stämningsansökningar i USA.

Johnsons & Johnsons avknoppningsplaner följer en mer långsiktig trend bland de stora amerikanska läkemedelsproducenterna. 

Pfizer PFE +6,42% Dagens utveckling , som liksom Johnson & Johnson har producerat ett av de covidvaccin som är godkända i USA, bakade ihop sin konsumentgren med brittiska Glaxosmithkline för två år sedan. Sektorkollegan Merck sålde sin konsumentverksamhet till tyska Bayer redan 2014.

Det är inte bara i USA som stora bolag nosar på uppdelningar. Under fredagen bekräftade japanska Toshiba att industrikonglomeratet ska knoppa av sina verksamheter inom energi och infrastruktur respektive datorer i två olika bolag.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?