Annons

Spendrups tar över retro-läsken

Efter uppköpet av Trocadero för två år sedan tar sig Spendrups an ytterligare en läskklassiker. Bryggeriet har köpt loss licensen för Cuba Cola, som lanserades 1953 i Sverige och blev den första colan på svenska marknaden. Di har talat med Spendrups marknadschef Anna-Stina Hallberg om läskköpet.

Spendrups marknadschef Anna-Stina Hallberg berättar om Spendrups övertagande av Cuba Cola.
Spendrups marknadschef Anna-Stina Hallberg berättar om Spendrups övertagande av Cuba Cola.Foto:Press/Henrik Montgomery, TT

Vad kommer det här att innebära?
”Exakt vad vi kommer göra håller jag lite på. Vi kommer lansera det i en ”Zero”, det kan jag väl avslöja. Men vi har ett fantastiskt roligt varumärke att jobba med, många känner nostalgi när de hör Cuba Cola.”

Vad förknippar du personligen med Cuba Cola?
”För mig är det något man fick i rödbacken när man var liten. Vi tycker att det här är ett jättebra syskon till Trocadero. Vi har gett konsumenten möjlighet att se och köpa Trocadero i större utsträckning än tidigare, så det är det vi har möjlighet att göra här framöver: Få fler att upptäcka Cuba Cola.”

Vad har ni lärt er av Trocadero-lanseringen som ni kan ta med er nu?
”Med Trocadero blev vi tagna på sängen för intresset och värmen. Det är otroligt positivt laddat och man blir glad bara man ser den gula färgen på etiketten. Vi har hittat någonting i de här varumärkena som är väldigt tacksamt att jobba med.”

Det finns en myt kring att Cuba Cola fick ett uppsving under 60- och 70-talen – mycket för att vänsterradikaler trodde att de stöttade Kubas ledare Fidel Castro genom att köpa det. Hur kan Cuba Cola få ett uppsving i dag?
”Det har ju inget med politik att göra över huvud taget. När Cuba Cola lanserades i Sverige var Kuba en härlig plats där man gärna ville vara, lite som Karibien i dag. Så det har ingenting med politik att göra. Nu gäller det väl dels att Cuba Cola ska finnas på fler ställen, men också att vi kan börja prata om det i reklam och kommunikation. När du hör Cuba Cola får du ju en känsla i kroppen, men det är så bortglömt och ligger väldigt långt bak. Vi ska helt enkelt påminna om att det finns.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NanexaAnnons

Nanexa växer – nytt projekt och egen produktportfölj

Nanexa skapar effektivare läkemedel för framtiden.
Nanexa skapar effektivare läkemedel för framtiden.

Att styra och förlänga frisättningen av läkemedel i kroppen är av stor vikt för att skapa effektiva läkemedel. Det kan underlätta mycket för patienten och frigör stora resurser inom vården. Det finns ett stort intresse från läkemedelsindustrin att utveckla långtidsverkande läkemedel för behandling av många sjukdomar.

Med sin patenterade teknologi PharmaShell® styr Nanexa frisättningen av läkemedel i kroppen genom att belägga extremt små läkemedelspartiklar med ett nanotunt skal som långsamt löser upp sig och frisätter läkemedel under en längre tid, från en vecka till sex månader. Nanexa utvecklar nu en egen produkt, NEX-18, baserad på PharmaShell® som förväntas förenkla behandlingen för patienter med MDS Leukemi. 

– Vi har startat ett eget produktprojekt inom cancerområdet, NEX-18, för att förbättra en befintlig produkt som används vid behandling av MDS Leukemi. NEX-18 gör att patienten kommer kunna ersätta månadsvis återkommande sju dagars injektioner med en injektion per månad. Det frigör mycket tid för både patient och vård samt möjliggör att negativa biverkningar minskar, säger David Westberg, vd på Nanexa.

Läs mer om bolaget.

Mångsidig teknologi – många fördelar

En stor fördel med PharmaShell-teknologin är att den inte är begränsad till att fungera med ett visst läkemedel utan den kan användas brett. Både små syntetiska molekyler samt biologiska såsom peptider och proteiner. Något som flera bolag inom läkemedelsindustrin har uppmärksammat under det senaste året.

– Det har varit ett väldigt spännande år för Nanexa. Vi har nu nio projekt med totalt sex olika läkemedelsbolag och veterinärmedicinska bolag som alla håller på att utvärderas. Vi har fått upp ett riktigt bra moment i bolaget, en rörelse framåt, det ska vi förvalta samtidigt som vi ser möjligheter att utöka vår portfölj med ytterligare intressanta egna produktprojekt, avslutar David Westberg. 

Fakta

Nanexa AB är ett nanoteknologiskt drug delivery-företag som fokuserar på utvecklingen av PharmaShell® som är ett nytt och banbrytande drug delivery-system som bedöms ha en stor potential inom ett flertal substanstyper och indikationsområden. Inom ramen för PharmaShell® utvecklar Nanexa egna projekt och har samarbetsavtal med flera läkemedelsbolag, däribland AstraZeneca.

Mer från Nanexa

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nanexa och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?