Spendrups tar över retro-läsken

Efter uppköpet av Trocadero för två år sedan tar sig Spendrups an ytterligare en läskklassiker. Bryggeriet har köpt loss licensen för Cuba Cola, som lanserades 1953 i Sverige och blev den första colan på svenska marknaden. Di har talat med Spendrups marknadschef Anna-Stina Hallberg om läskköpet.

Spendrups marknadschef Anna-Stina Hallberg berättar om Spendrups övertagande av Cuba Cola.
Spendrups marknadschef Anna-Stina Hallberg berättar om Spendrups övertagande av Cuba Cola.Foto:Press/Henrik Montgomery, TT

Vad kommer det här att innebära?
”Exakt vad vi kommer göra håller jag lite på. Vi kommer lansera det i en ”Zero”, det kan jag väl avslöja. Men vi har ett fantastiskt roligt varumärke att jobba med, många känner nostalgi när de hör Cuba Cola.”

Vad förknippar du personligen med Cuba Cola?
”För mig är det något man fick i rödbacken när man var liten. Vi tycker att det här är ett jättebra syskon till Trocadero. Vi har gett konsumenten möjlighet att se och köpa Trocadero i större utsträckning än tidigare, så det är det vi har möjlighet att göra här framöver: Få fler att upptäcka Cuba Cola.”

Vad har ni lärt er av Trocadero-lanseringen som ni kan ta med er nu?
”Med Trocadero blev vi tagna på sängen för intresset och värmen. Det är otroligt positivt laddat och man blir glad bara man ser den gula färgen på etiketten. Vi har hittat någonting i de här varumärkena som är väldigt tacksamt att jobba med.”

Det finns en myt kring att Cuba Cola fick ett uppsving under 60- och 70-talen – mycket för att vänsterradikaler trodde att de stöttade Kubas ledare Fidel Castro genom att köpa det. Hur kan Cuba Cola få ett uppsving i dag?
”Det har ju inget med politik att göra över huvud taget. När Cuba Cola lanserades i Sverige var Kuba en härlig plats där man gärna ville vara, lite som Karibien i dag. Så det har ingenting med politik att göra. Nu gäller det väl dels att Cuba Cola ska finnas på fler ställen, men också att vi kan börja prata om det i reklam och kommunikation. När du hör Cuba Cola får du ju en känsla i kroppen, men det är så bortglömt och ligger väldigt långt bak. Vi ska helt enkelt påminna om att det finns.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?