1515

Spelutvecklare och flygbransch ska lyfta vården

Kan spelbranschen förbättra sjukvården? Det hoppas i alla fall EU, som vill att vården samarbetar med andra sektorer för att bli bättre.

”Vi kan bidra med känsla och gestaltning, så att kroppen inte bara blir ett objekt som man ska behandla”, säger Åsa Egnér, som ska utveckla VR till patienter.

Från VR-upplevelsen ”It could have been me” som skildrar en ensamkommandes resa från Afghanistan till Sverige.
Från VR-upplevelsen ”It could have been me” som skildrar en ensamkommandes resa från Afghanistan till Sverige.
Magnus Wallengren, innovationsledare på Innovation Skåne, som är ett fristående bolag under Region Skåne.
Magnus Wallengren, innovationsledare på Innovation Skåne, som är ett fristående bolag under Region Skåne.

I EU-projektet ”Cross4Health” kan små och medelstora bolag söka pengar om de kommer med produkter som kan lösa de stora vårdutmaningarna.

Men det finns ett villkor. I varje bolagssamarbete måste minst ett företag komma från antingen flyg- och rymdbranschen, energibranschen eller från kreativ sektor.

”Syftet är att använda lösningar från andra branscher, som för att lösa problem som den traditionella medtech-branschen har haft svårt att ta sig an”, säger Magnus Wallengren, innovationsledare på Innovation Skåne, som är en av sju europeiska samarbetspartners i projektet.

Som exempel nämner han att vården skulle kunna hämta inspiration från de säkra kommunikationslösningar, som normalt sett används mellan flygplan och flygledning.

”Det skulle man också kunna använda mellan sjukhus och patienter som befinner sig under transport, i ambulans. Där säker och robust datakommunikation har potential att förbättra omhändertagandet”, säger Magnus Wallengren.

Projektets arrangörspartners har identifierat tre utmaningar inom vården som deltagarna ska lösa. Det handlar om vård på distans för att kunna mäta hur patienter mår utanför sjukhussängen, plattformar för patientstöd och kommunikation samt logistikstöd för att exempelvis följa vårdflödet. Budgeten ligger på totalt 5 miljoner euro över två och ett halvt år, och som mest kan ett bolag kamma hem 55.000 euro, motsvarande 590.000 kronor.

”Det handlar inte om att de här bolagen ska ändra sitt marknadsfokus och jobba med vårdfrågor, utan förstå att man kan använda kunskapen även till andra produkter”, säger Magnus Wallengren.

För svensk del är det fem bolag som har fått stöd när den andra och sista ansökningsperioden stängde i mitten av april. Ett av dem är Kreativitetsbanken med Åsa Egnér i spetsen. Hon är i grunden skådespelare och teaterregissör, men arbetar numera som VR-designer. Hon har skapat flera VR-projekt om empati, för att man i en virtuell värld kunna förstå en annan människas upplevelser. På senare tid har Åsa Egnér också upptäckt att tekniken kan användas i andra syften.

”När jag visade de här spelen för människor med funktionsvariationer, så tyckte de att det var väldigt roligt att få vara så fria inne i den världen”, säger hon.

Hon nämner att VR kan exempelvis kan användas av personer med hjärnskador för att träna upp den kognitiva förmågan. Men Åsa Egnér har också sett att tekniken kan användas på andra typer av patienter.

”Jag har en vän vars barn har mycket smärta och har bland annat amputerat ett ben. När han gick in i en VR-värld då han låg på sjukhuset, så kunde han plötsligt röra sig utan att få smärtgenombrott.”

Eftersom hjärnan inte förstår att världen man ser i glasögonen är påhittad, så är det inte alltid att man reagerar på de känslorna som man normalt sett känner.

För att få stöd av EU ska varje projekt innehålla deltagare från, inte bara en annan sektor, utan också ett annat land. Därför har Åsa Egnér samarbetat med en läkare som arbetar på ett danskt sjukhus.

”Det är vikigt att man samarbetar med personer från vården, allt måste ändå ha ett syfte i slutändan”, säger hon.

När hon började med VR hade hon inte en tanke på att hon en dag skulle utveckla produkter till vården.

”Det har nog sakta växt fram i mig. Jag har alltid haft tvivel om att låta friska barn vara mycket i en datavärld. Men ligger man på sjukhus har man på många sätt en monoton vardag, så i det syftet kan det här vara fantastiskt stimulerande.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?