1515

Spelrally på Stockholmsbörsen

Spelsektorn går i täten när Stockholmsbörsen letar sig uppåt på fredagen. Starkast går Kindred och Net Ent som klättrar tvåsiffrigt efter att ha knäckt analytikernas förväntningar med den tredje kvartalsrapporten för året.

Bild:TT

Stockholmsbörsen stiger 0,4 procent i fredagsöppningen. Spelbolagen tar täten efter att flera lämnat siffror under morgonens rapportvåg.

Bjässen Kindred, tidigare Unibet KIND SDB -1,74% Dagens utveckling , lämnade en starkare rapport än väntat på de flesta punkter och gav dessutom positiva signaler kring inledningen av det fjärde kvartalet.

Aktien steg som mest närmare 12 procent i öppningen och handlas en dryg kvart in i fredagshandeln upp 8,9 procent.

Listkollegan Net Ents rapport smällde kanske inte lika tydligt över snittprognoserna men rörelsemarginalen om 38,9 procent var 1,7 procentenheter över analytikernas förväntningar. 

Antalet speltransaktioner steg 18,1 procent i årstakt till 10,2 miljarder stycken under kvartalet.

Net Ent får rejäl skjuts på Stockholmsbörsen och handlas nu upp över 10 procent.

På småbolagslistan klättrar sektorskollegan Mr Green 4,2 procent efter morgonens rapport som även den var bättre än analytikerna väntat sig. Rörelseresultatet på 32,3 miljoner kronor var 17 procent över snittprognosen och rörelsemarginalen om 10,9 procent var bättre än väntat.

Spelbolagen som inte lämnat rapport på fredagen går isär något. Betsson BETS B -0,86% Dagens utveckling , som straffades med en nedgång på 8 procent vid sin egen rapport förra veckan, ökar 1,2 procent.

Bland de mindre spelbolagen är Cherry och Kambi Group ner 1,4 respektive 3,2 procent.

Leo Vegas rekylerar nedåt något och handlas strax under nollan. Aktien har dock handlats upp ordentligt under de två handelsdagar som gått sedan kvartalsrapporten.

Samma mönster syns i Evolution Gaming som backar en dryg halv procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?