1515
Annons

Spelet säljer som smör – redan före släppet

Fatshark har gjort succé på spelplattformen Steam med titeln Vermintide 2. Spelet toppar listorna över de bästsäljande spelen just nu trots att det ännu bara går att förbeställa.

Bild:Joel Marklund

Etta på Steam i Europa och tvåa i världen. Hur stort är det för er?
”Det är väldigt stort, för det är på Steam som de flesta pc-spelen i världen säljs. Och det här är ju bara förbokningar än så länge, över 150.000 stycken med en vecka kvar till lansering. De flesta andra spel på listan är redan släppta. ”

Hur bra sålde det förra spelet?
”Vi sålde två miljoner spel av Vermintide. Den här gången har vi redan nu fler förbokningar så vi förväntar oss att Vermintide 2 kommer att sälja ännu bättre.”

Varför tror du att spelet har blivit så populärt?
”Jag tror att det finns flera anledningar. Dels har vi fokuserat hundra procent på att göra ett bra spel och tittat på vad spelarna vill ha. Vi har även valt en bra genre som säljer bra. Sedan tror jag även att vi insett att man måste vara bäst och faktiskt blivit bäst i världen i vår genre. Jag tror det är viktigt att man tänker på att man i dag tävlar om folks tid som annars kan läggas på tv, film eller helt andra saker.”

Vad har spelet fått för reaktioner så här långt?
”89 procent av kommentarerna har varit positiva, så just nu ser det bra ut. Vermintide 2 var under förra helgen ett av de tio mest strömmade spelen i världen. Influencers inom dataspelsvärlden, som Sodapoppin och Lirik, har spelat tv-spelet på Twitch (webbplats för direktsänd videoströmning Di:s anm.) med extremt stora tittarsiffror. ”

Vad omsatte ni förra året och hur ser förväntningarna ut i år?
”2017 omsatte vi drygt 90 miljoner kronor med en miljon i vinst. Men det var ett mellanår där vi inte släppte något nytt spel, vi sålde bara uppdateringar. Det här året hoppas vi kunna slå alla förväntningar. Men vi har inga direkta planer på att börsnoteras, vi trivs bra med att vara oberoende än så länge.”

Vad har ni för planer här näst?
”Först och främst släpper vi spelet den 8 mars. Så just nu är det mycket fokus på att göra det bra. Sedan kommer vi att släppa uppdateringar som håller spelet vid liv och genererar nya intäkter. Och därefter kommer spelet till fler plattformar. Vi har inte annonserat ut några nya projekt ännu, men vi arbetar hela tiden med att komma på nya idéer. ”


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?