När spelbolagen fick beskriva de största utmaningarna efter omregleringen var ett återkommande svar att osäkerheten om rättsläget är stor, inte minst när det gäller frågor som bonusar, spelreklam och reglering om vadhållning på sport med minderåriga utövare.
Den internationella speljätten GVC, som bland annat äger Ladbrokes, var mycket kritisk mot Spelinspektionen i sitt svar.
”GVC har blivit väldigt besvikna på bristen av korrekt vägledning från tillsynsmyndigheten, vilket har gjort det mycket svårt att följa vissa bestämmelser”, skriver bolaget.
Enligt GVC var det initiala budskapet från Spelinspektionen att det var upp till speloperatörerna själva att tyda lagstiftningen och när bolagen gjort just detta har det utfärdats massiva böter i vissa fall – trots att bolagen agerat i linje med övriga EU-länder. GVC nämner exempelvis spelerbjudande på idrott där personer under 18 års ålder deltar.
”Vi ser Sverige som en missad marknadsmöjlighet för närvarande”, skriver spelbolaget i sitt svar.
Betsson BETS B -1,25% Dagens utveckling nämner bristen på tydlighet när det gäller bonuserbjudanden som en av de största utmaningarna, särskilt vid implementering av marknadsförings- och kundförvärvsstrategier.
”Som ett resultat har risken för att tolka bonusreglering felaktigt visat sig vara betydlig”, skriver Betsson.
Leo Vegas stämmer in i kritiken och menar att den svenska spelmarknaden har utvecklats till att de licensierade aktörernas erbjudande har begränsats framför allt när det gäller speldynamiken. Bolaget nämner den så kallade ”tresekundersregeln”, som innebär att en spelare inte får spela nästa runda på en slotmaskin förrän det har gått tre sekunder.
”En detalj som många spelare tycker stör deras upplevelse”, skriver bolaget och påpekar att detta ger de olicensierade aktörerna en gräddfil.
”Den enda skillnaden en svensk kund i dag upplever när hen spelar hos en olicensierad operatör är att språket är på engelska och att du spelar i valutan euro. I vår internationella värld och köpbeteende kan det knappast anses vara ett (större) hinder”, skriver bolaget.
En av aktörerna som valt att svara under anonymitet påpekar att marknadens uppfattning är att Svenska Spel och ATG lyder under andra regler än ”utländska” licensierade operatörer – både vad gäller tillsynen från Spelinspektionen och Konsumentombudsmannen.
”Det är vida känt att penningtvätt är brett utspritt på travbanor, i fysiska casinon och via ombud (tobakskiosker) runt om i landet. Casino Cosmopol tycks ha fallerat fullständigt i sina skyldigheter att motarbeta penningtvätt, enligt Lotteriinspektionens egen utredning, och trots detta erhåller de enbart en sanktion på 8 Mkr, som senare sänks till 3 Mkr”, skriver aktören och fortsätter:
”Samtidigt får utländska spelbolag böter på 10 Mkr för att de av misstag (ett misstag av en tredjepartsleverantör) publicerat odds på en fotbollsmatch där för många av deltagarna i matchen var under 18 år”.
En central punkt i speldebatten har varit hur nivån på den så kallade ”kanaliseringen” är, det vill säga hur stor andel som faktiskt spelar hos de licensierade aktörerna. Spelinspektionen och branschens uppfattningar har spretat, framför allt inom onlinekasino där branschen anser att många fler än vad myndigheten tror spelar på den gråa marknaden.
Spelbolagen har fått svara på frågan vad de ser som viktigaste åtgärder för att förbättra förutsättningarna för en hög kanalisering och här föreslår exempelvis Kindred KIND SDB -1,28% Dagens utveckling att lagstiftaren belägger hela näringskedjan inom spelbranschen med licensplikt.
”Först när spelleverantörer, betalningsförmedlare, affiliatesajter med flera omfattas av licens finns det incitament för alla bolag att endast kanalisera svenska kunder till i Sverige licenserade spelbolag”, skriver spelbolaget.
Leo Vegas menar att myndigheterna måste få verktyg som exempelvis ip-blockering av olicensierade aktörer som uppenbart riktar sig till den svenska marknaden, något som anses ha varit lyckosamt på den amerikanska marknaden. Leo Vegas efterfrågar även ett slopande av de begräsningarna kring bonus som spelbolag med licens har.
”För att marknaden ska fungera måste det vara samma eller bättre villkor innanför licenssystemet som utanför för att uppnå en hög kanalisering”, skriver spelbolaget.
Flera bolag varnar även för effekterna om det införs ytterligare begränsning av spelreklamen.
”Internet är väldigt svårt/omöjligt att kontrollera då kunderna kan röra sig fritt och välja det erbjudande som för dem är bäst. Att då införa förbud som missgynnar de aktörer som innehar licens och tar sitt ansvar kommer att göra det svårare för dem och istället öka andelen spelande utanför licenssystemet”, skriver Leo Vegas.