ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
GDPR

Spelbolag stänger ner i Europa inför GDPR

Den europeiska dataskyddsförordningen, GDPR, närmar sig med stormsteg. Och istället för att se till att man följer regelverket har en del mindre bolag valt att lägga ner sin europeiska verksamhet. 

EU:s nya dataskyddsförordning böjar gälla i hela EU den 25 maj och många företag arbetar nu för fullt med att få ordning på datahanteringen. Att anpassa verksamheten efter ny lagstiftning är dock inte gratis och för att undvika kostanden har en del mindre företag istället valt att lägga ned sin europeiska verksamhet. 

Ett sådant är mobilmarknadsföringsbolaget Verve. Till CNN säger Verves marknadschef Julie Bernard att även om GDPR gynnar konsumenterna kan lagstiftningen även ge större bolag med tillräckligt med resurser för att anpassa verksamheten en fördel. 

Spelbolaget Uber Entertainment planerar i sin tur att stänga ner spelet Super Monday Night Combat den 23 maj då bolaget anser att det blir för dyrt att GDPR-anpassa spelet. 

"Vi kommer vara spelbara så länge vi tillåts, men när GDPR träder i kraft stänger vi ner för att foga oss till regelverket", säger Jeremy Ables, vd på Uber Entertainment till CNN. 

Spelutvecklaren Edge of Reality kommer i sin tur stänga ner spelet Loadout inför GDPR. Utöver kostnaden för att anpassa sig till GDPR pekar bolaget dock även på ett nödvändigt byte av molntjänst och stigande serverkostnader vilket helt enkelt innebär att Loadout blir olönsamt. 

En tredje spelutvecklare, Gravity Interactive, har enligt CNN valt att helt helt enkelt blockera européer från att få tillgång till bolagets spel. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies