1515
Annons

Spårvagnen gör comeback i Sveriges fjärde största stad

Göteborg, Norrköping och Lund får snart sällskap. Uppsala miljardsatsar för att återigen bli en spårvagnstad.
”Målsättningen är att klara 80.000 resor per dag”, säger Mario Rivera, projektledare för Uppsala Spårväg på Uppsala kommun.

Så här kan det komma att se ut när spårvagnarna rullar i Uppsala om några år.
Så här kan det komma att se ut när spårvagnarna rullar i Uppsala om några år.

Spårvägar är inget nytt för de Uppsalabor som börjar komma till åren. Fram till 1953 hade faktiskt staden ett spårvagnsnät. När det var som störst bestod det av fem linjer. Nu storsatsar Uppsala Kommun, tillsammans med regionen, på att återupprätta stadens forna spårvägsglans. När Uppsala i maj i år säkrade rekordhöga 2 miljarder kronor i stadsmiljöstöd från Trafikverket – utöver den miljard de tidigare fått – kunde man påbörja resan.  Sammanlagt cirka 6 miljarder kronor kommer Uppsala kommun att satsa i projektet.

Den nya spårvägen kommer att sträcka sig 17 kilometer mellan Centralstationen i norr och Uppsala Södra och trafikera 22 hållplatser. Målbilden är att 80.000 passagerare ska nyttja den varje vardag. På årsbasis räknar man med 16 miljoner resor på vardagarna. 

Att bygga en spårväg är både kostsamt och komplicerat – men på lång sikt är det den i särklass bästa och mest prisvärda lösningen för Uppsala, menar projektledaren Mario Rivera.

Mario Rivera
Mario RiveraFoto:Göran Ekeberg

”Med spårvagn kan staden växa under en längre tid. En mer pålitlig kollektivtrafik gör det lättare att komma fram i tid. Det är också ett komfortabelt sätt att resa på”, säger han och fortsätter:

”Men det handlar inte bara om att stoppa in en spårväg i en befintlig stad utan vi gör om staden helt enkelt. Det blir väldigt trevliga miljöer längs med sträckan. Områdena blir mer attraktiva med ökad efterfrågan på nybyggnation och affärer. Även markpriserna ökar längs med sträckan på grund av att attraktiviteten ökar.”

Uppsala är inte ensamt om att satsa på spårvägar. Så sent som i fjol invigde Lund sin, och runt om i Europa är det ett av huvudalternativen när investerar i kollektivtrafik.

”Det finns ett starkt intresse i hela Europa för att utveckla spårvagnslösningar och många städer i Uppsalas storlek löser sina transportutmaningar med spårväg. Det handlar dels om effektiviteten men det är också en lösning som håller under en lång tid, har hög kvalitet och komfort.”

För att göra plats för spårvägen kommer antalet körfält reduceras i stora delar längs med spåret, där man minskar antalet körfält från fyra till två körfält. Man måste också anpassa befintliga busslinjer så att de ansluter till olika stopp längs med spårvägen – som blir själva ryggraden i Uppsalas kollektivtrafik.

”Att bygga spåväg i en befintlig stad kan vara det mest komplexa som finns. Staden ska dessutom fungera under tiden man bygger”, säger Mario Rivera.

Nu när finansieringen är säkrad kan projektet gå in i sin genomförandefas. 2025 hoppas man kunna sätta spaden i marken. För det är ganska bråttom. 2029 ska allt vara klart. 

Så här såg det ut på på Trädgårdsgatan i Uppsala när det begav sig.
Så här såg det ut på på Trädgårdsgatan i Uppsala när det begav sig.

Elpriset ned svagt i södra Sverige – men fortsatt extremt högt

Elspotpriset för det sydligaste elprisområdet SE4 sjunker i morgon, torsdag, med 3 procent till 5,50 kronor per kilowattimme. I norra Sverige råder samtidigt fortsatt rea där elspotpriset under torsdagen bara är en bråkdel med 52 öre/kWh.

Under onsdagen är elspotpriset i södra Sverige rekordhögt, vilket innebär ytterligare en hård smäll för många hårt prövade elkunder. När elspotpriset på elbörsen Nord Pool, som styr prisnivån för rörliga elavtal, offentliggjordes för torsdagen blev det dock en mindre nedgång i södra Sverige . 

I SE4, det sydligaste av de fyra prisområden som Sverige är indelat i, uppges elspotpriset under torsdagen i snitt bli 5,50 kronor per kilowattimme. Det är en nedgång med 3 procent från onsdagens 5,69 kr/kWh, och fortsatt extremt högt i ett historiskt perspektiv. 

Observera att elpriset på elbörsen är exklusive elbolagens påslag och skatter och elnätsavgifter som elkunderna också måste betala.

Samtidigt fortsätter trenden med enorma elprisskillnader inom Sverige, som sedan 2011 är indelat i fyra elprisområden. Medan elpriserna i södra Sverige i år slagit rekord på löpande band är elpriserna norra Sverige oftast avsevärt lägre, och har senaste tiden varit bland de lägsta i Europa. 

I morgon, torsdag stiger visserligen elspotpriset i SE1, det nordligaste elprisområdet, kraftigt till ca 52 öre/kWh från onsdagens 5,2 öre/kWh, Men elspotpriset i nordligaste Sverige är ändå fortsatt mycket lägre än i södra Sverige. 

I SE2, med bland annat Sundsvall, är elspotpriset i morgon cirka 88 öre/kWh och i SE3, med bland annat Göteborg och Stockholm, är det 3,38 kronor/kWh.

En rad experter pekar i en intervju i Di på att läget för Europas energiförsörjning är mycket allvarligt och varnar för nya elprisrekord i höst och vinter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera