1515

Spårstrejken avvärjd

På torsdagskvällen avvärjdes ännu en strejk i sista stund, denna gång inom spårtrafiken. Men striden kring märket är inte över. 

På torsdagseftermiddagen slöt fackförbundet Seko och tjänstearbetsgivarna Almega ett avtal på nivån 6,5 procent på tre år, enligt ett pressmeddelande från Almega.

 

STREJKHOTET AVVÄRJT. Fackförbundet Seko och tjänstearbetsgivarna Almega lyckades sluta ett avtal sent på torsdagseftermiddagen.
STREJKHOTET AVVÄRJT. Fackförbundet Seko och tjänstearbetsgivarna Almega lyckades sluta ett avtal sent på torsdagseftermiddagen.Bild:TT

Därmed avvärjdes i sista stund fredagens varslade strejk inom spårtrafiken.

”Vi har kommit överens mellan parterna om ett bra kollektivavtal som ryms inom märket och som är bra för spårtrafiken”, säger Almegas vd Anna-Karin Hatt.

Hon uppger att avtalet slöts utan medlarbud och är nöjd med att sektorn nu får arbetsro.

”Det här är en bransch som historiskt har varit utsatt för många konflikter”, säger hon.

Något avtalsvärde nämns inte i Sekos pressmeddelande. Men ordföranden Valle Karlsson är nöjd.

”Det är en seger för rättvisan. Vi får nu den låglönesatsning som vi krävt och andra plusvärden som är viktiga för våra medlemmar på detta område”, säger han ett pressmeddelande.

Också i denna nu avvärjda konflikt, som berör 10 000 medlemmar, var det de kraven på en särskild låglönesatsning som splittrade parterna.

Redan i onsdagskväll kunde en strejk avvärjas bland specialstädare och sanerare inom området Specialservice på bland annat Volvo Torslandaverken, Ringhals kärnkraftverk och Volvo Powertrain.

”Jag är mycket nöjd”, säger Fastighets ordförande Magnus Pettersson om den uppgörelsen.

Men enligt välkänt mönster har parterna olika syn på vad man kommit fram till. Medan Magnus Pettersson anser att avtalsvärdet var 6,69 procent på tre år anser Almega och Svenskt Näringsliv att det handlar om 6,5 procent.

”Den överenskommelsen är inom ramen för märket”, säger Peter Jeppsson som är vice vd på Svenskt Näringsliv.

Erland Olauson, som medlade mellan parterna inom Specialservice på uppdrag för Medlingsinstitutet ger ett annat besked.

”Det framgår klart av vår hemställan att det håller sig inom märket och att det totala värdet är 6,5 procent på tre år.”

Det som får verklighetsbeskrivningarna att gå isär är hur överenskommelsen om ett högre lönetillägg vid särskilda arbetsförhållanden ska värderas. Uppgörelsen innebär att lönetillägget samtidigt betalas ut mer restriktivt.

”Det är ingen tvekan om att det där innebär en så kallad motvaluta som är värd skillnaden ned till 6,5 procent”, säger Peter Jeppsson.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?