Sparekonomen: “Jag grät i ett dygn och ville bara därifrån”

Veckans resenär: Maria Landeborn.

Foto:Alexander Donka

Den bästa resa jag gjort. 

”Allt i Sydafrika var fantastiskt, och det var där min man friade. Han hade köpt en ring av en kontakt där nere, och skulle få den när vi landade i Johannesburg. Problemet var att vi fastnade i en snöstorm på Heathrow, och åkte i stället direkt till Kapstaden. Under våra första dygn höll han hela tiden på med sin telefon, och när han väl fick ringen till Kapstaden sa han att det var jobbpapper och envisades med att låsa in allt i kassaskåpet, vilket jag tyckte var konstigt. När han väl friade föll flera saker på plats.”

Hit åker jag aldrig mer.

”Full moon party på Koh Phangan. För mycket folk, bedrövlig bungalow och maten var usel. Jag grät i ett dygn, och ville bara därifrån.”

Tre saker jag alltid packar ned.

”Löparkläder, mobil och necessär.”

Så reser jag hållbart/klimatsmart.

”Om jag reser inrikes jobbet väljer jag emellanåt tåg i stället för flyg. Annars måste jag erkänna att jag ännu inte drabbats av flygskam.”

Mitt märkligaste reseminne.

”Jag var i New York med en kompis precis när vi båda hade börjat jobba, och hittade ett hostel som var märkligt billigt nära Times Square. Det visade sig att vi skulle sova bakom en masonitskiva i samma rum som receptionen. På andra sidan skivan sov receptionistens fru och tre barn.”

Mitt dyraste reseminne.

”Dubairesan i april med familjen. Vi stod utanför akvariet i Mall of Dubai och tittade genom en glasvägg där man kunde se hajar, rockor och en dykare, för det skulle ha kostat flera tusen att gå in.”

Min mest minnesvärda matupplevelse utomlands.

”I Barcelona fick vi kycklingsushi, som man åt med pinnar och rullade i fem sorters salt. Det var jättegott men ändå läskigt att käka rå kyckling.”

Ett ställe jag aldrig varit på, men skulle vilja se. 

”Jag skulle vilja vandra uppför Kilimanjaro.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?